روزنامه نیزاویسیمایا گازیتا نوشت: سازمان انرژی اتمی ایران اطلاع داده است که آخرین محموله سوخت هستهیی برای نیروگاه اتمی ایران در بوشهر از روسیه عرضه شد. در همان زمان شورای امنیت سازمان ملل متحد رایزنیهایی را در رابطه با پیشنویس سومین قطعنامه ضد ایرانی آغاز نمود. به گزارش خبرگزارش دانشجویان ایران (ایسنا) خبرگزاری نووستی با اشاره به این مطلب افزود: در کل 82 تن سوخت هستهیی و دستگاه ها و تجهیزات لازم از روسیه به نیروگاه بوشهر عرضه شده است. عرضه آنها از 16 دسامبر سال 2007 بر اساس توافقنامه بین دولتی ایران و روسیه آغاز شده و تحت کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت گرفت. منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیشتر اعلام کرده بود که نیروگاه تا اواسط سال جاری میلادی پنجاه درصد آماده خواهد بود. در روسیه اعلام کرده بودند که نیروگاه اواخر سال 2008 راه اندازی میشود. تهران از دریافت آخرین محموله سوخت هستهیی استقبال و تاکید کرده است که تحویل سوخت سبب تعمیق روابط استراتژیک بین ایران و روسیه و می شود. در ادامه این مطلب با اشاره به اینکه مسکو اعلام کرده بود که دیگر ایران ضرورتی برای غنی سازی مستقلانه اورانیوم ندارد، افزود: مقامات این کشور در ماه ژانویه اعلام کردند که ایران به فعالیت خود در زمینه غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد. در هفته گذشته، کاخ سفید از عرضه سوخت برای نیروگاه اتمی بوشهر حمایت نموده و از ایده مسکو برای تامین دسترسی ایرانیان به انرژی هستهیی صلح آمیز استقبال کرد. تاکید تهران بر خودداری از اجرای دو قطعنامه پیشین شورای امنیت سازمان ملل متحد که به توقف فعالیت های هسته ای فرا می خوانند، بهانه دیگری به واشنگتن می دهد که درصدد تشدید تحریمات است. روز گذشته در شورای امنیت سازمان ملل متحد رایزنی ها در رابطه با پیشنویس سومین قطعنامه ضد ایرانی آغاز شدند. پیشتر در برلین وزرای امور خارجه روسیه، آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان در رابطه با آن توافق نموده بودند. دیپلمات ها انتظار تصحیحات جدی در متن آن را از سوی اعضای غیر دائم شورای امنیت ندارند. بر اساس این گزارش، پیشنویس جدید، ورود و یا ترانزیت اتباع ایرانی که به فعالیت های هستهیی حساس و یا ساخت ابزار انتقال سلاح هسته ای می پردازند از طریق خاک تمامی کشورهایی که در ضمیمه قطعنامه ذکر می شوند را ممنوع می سازد. در قطعنامه های پیشین ذکر شده بود که کشورها باید محتاط باشند. علاوه بر این کشورها را فرا می خواند که بر فعالیت سازمان های مالی مرتبط با بانک های ایرانی ملی و صادرات نظارت مالی داشته باشند. تدبیر دیگری که در نظر گرفته شده، بازرسی بارهایی است که از ایران آمده و یا به این کشور منتقل می شوند و جابجایی آنها توسط کمپانی های ایرانی خاصی صورت می گیرد. متکی اعلام کرده است که قطعنامه جدید شورای امنیت واکنش جدی و منطقی از سوی ایران را به دنبال خواهد داشت، اما توضیح بیشتری درباره این واکنش نداد. علی انصاری، عضو موسسه چاتم هوس لندن در مصاحبهای با "نیزاویسیمایا گازیتا" گفت: با توجه به این که این تحریمات به احتمال زیاد نمادین خواهند بود، احتمالا تهران واکنش شدیدی نخواهد داشت و احتمالا قطعنامه به نحوی بر خط مشی محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران بازتاب خواهد یافت. به عقیده وی، مشکل اصلی در ناپیوسته بودن سیاست غرب درباره ایران است. در درجه اول، صحبت درباره آمریکاست که بحث با ایرانیان را به مسئله عراق کشاند، در صورتی که لازم است در وهله اول درباره قوانین بین المللی صحبت کرد. این کارشناس گفت: روس ها، اروپاییها و چینیها تمایل چندانی ندارند که در مباحث ایران و آمریکا درباره عراق دخالت کنند.