به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، "جورج بوش" در سخنرانی پنجشنبه خود در لاسوگاس، ایالت نوادا، گفت: «شکست در عراق به جسور شدن افراطگرایان منجر میشود و به قاتلان و گردن کلفتها نشان میدهد که آمریکا یک ببر کاغذی است. همچنین شکست ما در عراق به قدرت گرفتن ایران میانجامد.» بوش همچنین به شرایط نویدبخش عراق طی ماههای گذشته اشاره کرد اما از اظهارنظر درباره این احتمال خودداری کرد که آیا شمار سربازان آمریکایی همزمان با ترک کاخ سفید در ژانویه 2009 بیشتر از تعداد سال گذشته خواهد بود که در آن 30 هزار نیروی جدید وارد عراق شده بودند. رئیس جمهور آمریکا در ادامه گفت: «شما میدانید بیشتر مردم میگویند، خوب آقای رئیس جمهور، بعد چه میشود؟ و پاسخ من این است که ما در این جنگ علیه تروریسم تا جایی پیش رفتهایم که نمیتوانیم با اطمینان کامل بگوییم، موفق بودهایم.» رئیس کاخ سفید خاطر نشان کرد که انتظار میرود 20 هزار سرباز آمریکایی تا ژوئیه به وطن بازگردند. اما همچنین تأکید کرد هر گونه کاهش شمار سرباز در عراق به شرایط و تصمیم فرماندهان بستگی دارد. رئیس جمهور نامحبوب آمریکا به صراحت گفت که کاهش حمایت مردم آمریکا از این جنگ هیچ تأثیری در تصمیمگیری وی بر سر شمار سربازان آمریکایی در عراق نمیگذارد، هرچند که خطر شکست سیاسی در انتخابات نوامبر برای حزب وی وجود دارد. بوش در ادامه گفت: «تصمیمگیری من بر اساس موفقیت ما در عراق استوار خواهد بود. البته مردم میگویند، آیا مطمئن هستید که از نظر سیاسی بهدرستی تصمیمگیری میکنید.» رئیس جمهور آمریکا مدعی شد: «افزایش شمار سربازان در عراق مفید بوده است. بازارهایی که به خاطر حملات تعطیل شده بودند به وضعیت عادی بازگشتند و شرایط زندگی بهسرعت بهبود مییابد. بغداد که زمانی در معرض خشونتهای فرقهای باورنکردنی قرار داشت به زندگی عادی بازگشت.» بوش همچنین وعده داد، سرکوب شورشیان به آرام شدن خشونت فرقهای که تهدیدی برای مصالحه ملی به شمار میرود، منجر میشود و نیروهای امنیتی عراق از نوامبر مسئولیت حفظ امنیت کل این کشور را برعهده میگیرند. اما آمریکا در 2007 بیشترین شمار کشتهشدگان را از آغاز جنگ (2003) تاکنون داشته و مقامات عراقی پیشبینی کردهاند که احتمالاً کنترل کامل این کشور جنگزده تا 2012 به طول نمیانجامد. بوش گفت که آَشتی در سطح منطقهای نتیجهبخش بوده و دولت بغداد استانهای این کشور را در درآمدهای نفتی سهیم میکند. مقامات کاخ سفید انتظار دارند در خصوص شمار سربازان آمریکایی در عراق از سوی سفیر واشنگتن در بغداد و همچنین فرمانده نیروهای آمریکا در این کشور جنگزده در ماههای مارس یا آوریل گزارش دریافت کنند.