انقلاب اسلامی باید خود را با کشورهای پیشرفته دنیا مقایسه کند دکتر قالیباف در ادامه این گردهمایی گفت: انقلاب ما در حوزههای مادی از جمله توسعه روستاها، آب، برق، گاز، تلفن و خدمات انصافا اقدامات خوب و قابل دفاعی انجام داده و این اقدامات قابل قیاس با عملکرد رژیم منحوس پهلوی نبوده، ولی آیا این درست است که خود را با رژیمی که قبولش نداشتیم، مقایسه کنیم؟ این مقایسه درست نیست، بلکه امروز انقلاب اسلامی باید خود را با کشورهای پیشرفته دنیا مقایسه کند و این توقع امروز جوانان ماست. وی با بیان این که امروز نمیتوانیم بگوییم، انقلاب ما نورس و نونهال است، گفت: امروز سه دهه از انقلاب گذشته و امروز زمانی است که میتوانیم یک تمدن از خود ارائه کنیم. قالیباف توجه به ارزشگرایی که اساس انقلاب بوده را خواستار شد و گفت: امروز عقلانیت در همه کارهای ما باید موج بزند، زیرا عاشورا و حرکت عظیم آن یک موضوع احساسی نبود، بلکه کاملا عقلانی بود. به گفته شهردارتهران، در سرتاسر نهضت امام حسین(ع) عقلانیت را میبینیم و باید در تمامی ابعاد حرکت انقلاب هم این موضوع مورد توجه قرار گیرد، البته نه از نوع عقلانیت غربی که تک بعدی و غیر خداباور است. وی در ادامه با بیان این که نباید «عقل» را با «هوش» اشتباه بگیریم، گفت: عقل، هوش نیست، زیرا برخی مواقع هوش با ایثارگری سازگاری ندارد، اما عقل سازگاری دارد. شهردار تهران افزود: البته عقلی که دنیاگریزی و تحجر در آن وجود دارد، عقل نیست، زیرا عقلانیت باید معطوف به آگاهی، خردورزی، اهمیت دادن به خرد جمعی، واقع گرایی و حقیقتجویی باشد. به گفته وی، مهمترین مجاهدت، تلاش و وفاداری ما نسبت به نهضت حسینی(ع)، شهدا و انقلاب این است که کارآمدی دین در اداره جامعه را به اثبات برسانیم. قالیباف در ادامه با اشاره به وجود عقلانیت، تدبیر، نظم، ارزش و اعتدال در دوران دفاع مقدس، گفت: امروز اگر با این نگاه در عرصههای مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به مسایل نگاه نکنیم، فرصت را از دست دادهایم. امروز نمیتوانیم دم از انقلاب بزنیم و فقر داشته باشیم وی افزود: امروز مجاهدت در این سنگر و جبهه است و من به عنوان مدیر شهر باید به گونهای عمل کنم و شهر را به سمتی ببرم که مردم را به نظام و انقلاب در عرصههای مادی و معنوی وفادار کنم، زیرا به این میگویند، مجاهدت و اگر غیر این عمل کنم، راه امام(ره) و شهدا را نرفتهام. شهردار تهران ادامه داد: امروز مجاهدت این است که به گونهای عمل کنیم که بیکار نداشته باشیم و معضلات اقتصادی و اجتماعی وجود نداشته باشد و همه نیازهای اقشار مختلف و نسلها را تامین کنیم. به گفته قالیباف، امروز نمیتوانیم دم از انقلاب بزنیم و فقر داشته باشیم، زیرا اینها با انقلاب اسلامی ما مانوس نیست. سال آینده کارها را عمیقتر و جدیتر پیش خواهیم برد وی در بخش دیگری از سخنان خود با اطمینان به شهروندان که با همان روحیه جبهه و جنگ در شهرداری کار میکنم، گفت: در سال آینده کارها را عمیقتر و جدیتر پیش خواهیم برد و در تمامی مناطق و منطقه 19 نیز در مسایل عمرانی و فرهنگی حتما جهش بیشتری نسبت به سال جاری خواهیم داشت. قالیباف افزود: البته نمیگویم که توانستهایم همه مشکلات شهر و مناطق را حل کنیم، اما هر شش ماه، وضعیت نسبت به قبل بهتر شده و معدل کار قابل قبول و قابل دفاع است. وی توجه به بافتهای فرسوده منطقه 19 که یکی از مهمترین دغدغههای این منطقه است را از اقدامات جدی سال آینده در این منطقه دانست و گفت: البته حل معضل بافتهای فرسوده با یکی دو سال فرصت، حل شدنی نیست، اما ما این معضل که در 40 تا50 سال گذشته کسی به سراغش نیامده را مورد توجه قرار دادهایم. شهردار تهران گفت: طرح جامع و تفصیلی و موضوعات تجاری و اداری در همه مناطق به خصوص مناطق جنوبی تعیین تکلیف شده و در دستور کار قرار میگیرد. به گفته قالیباف، در بخش بافت فرسوده میتوان از سرمایهگذاران متدینی که در شهر هستند کمک گرفت و به این نکته هم توجه باید کرد که شهرداری نباید در بحث نوسازی بافتهای فرسوده، هیچ سهمی ببرد و نگاه اقتصادی نداشته باشد، بلکه اگر امتیازی هم باشد، باید برای صاحب خانه فرسوده و سرمایه گذار باشد. قدردانی از کارگران و کارمندان شهرداری و شهروندان تهرانی در پایان اظهارات شهردار تهران یکی از شهروندان با صدای بلند اقدامات شهرداری در زمینه برف روبی در سطح شهر تهران را بیسابقه دانست که دکتر قالیباف در پاسخ گفت: باید از افراد گمنامی که در برف روبی شرکت داشته و کسی آنها را نمیشناسد، تشکر کرد و من هم از همه کارگران و کارمندان شهرداری تهران که در بخشهای مختلف تلاش کردند و همچنین شهروندان خوب تهرانی که یاریگر شهرداری بودند، قدردانی میکنم.