تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۰:۰۸  ، 
کد خبر : ۸۰۷۵۴

حدیث نور


تسخیر لانه جاسوسی
1358/8/13
همزمان با سالروز تبعید امام خمینی از ایران به ترکیه , گروهی از نیروهای مسلمان دانشگاهی با نام « دانشجویان مسلمان پیرو خط امام » سفارت آمریکا در تهران را اشغال کرده و پس از شکستن مقاومت تفنگداران آمریکایی نگهبان سفارت , جاسوسان آمریکایی را بازداشت کردند. سندهای بدست آمده از سفارت به تدریج در بیش از 50 جلد کتاب تحت عنوان « اسناد لانه جاسوسی آمریکا در ایران » منتشر گردید.
اشغال سفارت آمریکا که در فرهنگ انقلاب اسلامی به نام « اشغال لانه جاسوسی » معروف گردیده است , رسوایی بزرگی برای هیئت حاکمه آمریکا بود.
یک روز پس از این واقعه دولت موقت آقای بازرگان با پذیرش استعفا از سوی امام خمینی سقوط کرد. استعفای شتابزده رئیس دولت موقت به این امید مطرح شده بود که امام خمینی واکنش نشان داده و دانشجویان را برای تخلیه محل اشغال شده تحت فشار قرار دهد اما امام خمینی بلافاصله استعفا را پذیرفت و فرصت را برای حاکمیت نیروهای انقلابی و کوتاه کردن دست محافظه کارانی که در مدت کوتاه دولتشان با برخوردهای ضعیف , ایران را در معرض اغتشاشات ضدانقلاب قرار داده بودند , از دست نداد.
امام خمینی از حرکت انقلابی دانشجویان حمایت کرد و آنرا انقلابی بزرگتر از انقلاب اول نامید.
ایشان یک روز پس از اشغال لانه جاسوسی آمریکا فرمودند : « و آن مرکزی هم که جوان های ما رفتند گرفتند ـ آنطور که اطلاع دادند ـ مرکز جاسوسی و مرکز توطئه بوده است . آمریکا توقع دارد که شاه را ببرد به آنجا مشغول توطئه، پایگاهی هم اینجا برای توطئه درست کنند و جوانهای ما بنشینند و تماشا کنند.
باز ریشه های فاسد به فعالیت افتاده بودند که ما هم دخالتی بکنیم و جوانها را بگوییم که شما بیرون بیایید از آنجا که رفتند.»
پذیرش استعفا بازرگان
1358/8/15
به دنبال استعفای مهندس بازرگان از نخست وزیری , امام خمینی ضمن پذیرش استعفای ایشان , مسئولیت رسیدگی و اداره امور کشور را به شورای انقلاب واگذار نمودند. در بخشی از حکم ایشان آمده است : « چون جناب آقای مهندس مهدی بازرگان با ذکر دلایلی برای معذور بودن از ادامه خدمت در تاریخ 58,8,14 از مقام نخست وزیری استعفا نمودند , ضمن قدردانی از زحمات و خدمات طاقت فرسای ایشان در دوره انتقال , و با اعتماد به دیانت و امانت و حسن نیت مشارالیه استعفا را قبول نمودم . شورای انقلاب را مامور نمودم برای رسیدگی و اداره امور کشور در حال انتقال، و نیز شورا در اجرای امور زیر بدون مجال , ماموریت دارد:
1 ـ تهیه مقدمات همه پرسی قانون اساسی
2 ـ تهیه مقدمات انتخابات مجلس شورای ملی
3 ـ تهیه مقدمات تعیین رئیس جمهور. »
ملاقات با نمایندگان کارتر , ممنوع
1358/8/16
به دنبال تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران توسط دانشجویان پیرو خط امام و تلاش نمایندگان ویژه کارتر , رئیس جمهور موقت آمریکا به ایران به منظور ملاقات و مذاکره با مسئولین ایران , امام خمینی با انتشار پیامی , سفر آنان به ایران و گفتگو درباره گروگانهای آمریکا را ممنوع اعلام کردند. متن پیام امام به این شرح است:
«از قرار اطلاع نمایندگان ویژه کارتر در راه ایران هستند و تصمیم دارند به قم آمده و با اینجانب ملاقات نمایند. لهذا لازم می دانم متذکر شوم دولت آمریکا که بانگهداری شاه , اعلام مخالفت آشکار با ایران را نموده است و از طرفی دیگر آنطور که گفته شده است سفارت آمریکا در ایران محل جاسوسی دشمنان ما علیه نهضت مقدس اسلامی است، لذا ملاقات با من به هیچ وجه برای نمایندگان ویژه ممکن نیست و علاوه بر این:
1 ـ اعضای شورای انقلاب اسلامی به هیچ وجه نباید با آنان ملاقات نمایند.
2 ـ هیچ یک از مقامات مسئول حق ملاقات با آنان را ندارند.
3 ـ اگر چنانچه آمریکا شاه مخلوع ـ این دشمن شماره یک ملت عزیز ما ـ را به ایران تحویل دهد و دست از جاسوسی بر ضد نهضت ما بردارد , راه مذاکره در موضوع بعضی از روابطی که به نفع ملت است بازمی‌باشد. »
قابل ذکر است که نمایندگان رئیس جمهوری آمریکا , « رمزی کلارک » و « ویلیام میلر » بودند و در حالی که به ترکیه رسیده بودند و خود را برای سفر به ایران آماده می کردند پیام فوق از سوی حضرت امام صادر شد و آنان بدون گرفتن نتیجه به آمریکا بازگشتند.
پیام کوتاه و مختصر حضرت امام بلافاصله در جهان و رسانه های گروهی بین المللی انعکاس گسترده و کم نظیری یافت .
یادگار امام مرحوم حجت الاسلام والمسلمین آقای سیداحمدخمینی در این باره تصریح می کند : « حضرت امام به محض اطلاع , اعلامیه ای صادر فرمودند و در آن اطلاعیه , هیات آمریکایی را نپذیرفتند و به همه اعضای شورای انقلاب , هیات دولت موقت و سایر مسئولین تذکر دادند که هیچ کس حق ملاقات با این هیات آمریکایی را ندارد. نکته قابل توجه در این اعلامیه آن است که این تنها اعلامیه حضرت امام است که بدون « بسم الله الرحمن الرحیم » است همانند سوره برائت در قرآن کریم ».
لانه جاسوسی آمریکا , مرکز فساد
1358/8/16
امام خمینی در دیدار با گروهی از دانشجویان و با توجه به تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران توسط گروهی از دانشجویان بیانات مهمی در رابطه با عجز آمریکا از دخالت نظامی در ایران ایراد فرمودند.
ایشان در بخشی از سخنان خود فرمودند : « شما می بینید که الان مرکز فساد آمریکا را جوان ها رفته اند گرفته‌اند،  و آمریکایی ها هم که درآنجا بودند گرفتند , و آن لانه فساد را به دست آوردند و آمریکا هم هیچ غلطی نمی تواند بکند و جوان ها هم مطمئن باشند که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. بیخود صحبت اینکه اگر، مگر آمریکا می تواند دخالت نظامی [کند]، مگر آمریکا می‌تواند دخالت نظامی  در این مملکت بکند؟
دخالت نظامی امکان برایش ندارد. تمام دنیا توجهشان الان به اینجاست مگر آمریکا می تواند مقابل همه دنیا بایستد و دخالت نظامی بکند غلط میکند دخالت نظامی بکند. نترسید , نترسانید... همان طور که ملت همه ما دشمن شماره اول خودش را امروز آمریکا می داند , برای اینکه دشمن شماره اول ما را ـ محمدرضا ـ را برده است آمریکا نگه داشته است ».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات