با بدتر شدن اوضاع امنیتى در عراق و همچنین انتشار گزارش هایى در مورد بالا رفتن هزینه جنگ در این کشور، یکى از سناتورهاى بلندپایه دموکرات در کمیته روابط خارجى سناى آمریکا پیشنهاد کرد که کشور عراق به سه بخش جداگانه کرد، شیعه و سنى تجزیه شود و یک دولت مرکزى در بغداد استقرار یابد. این درحالى است که رئیس جمهور عراق مذاکراتش با رهبران شبه نظامى در این کشور را رضایت بخش توصیف کرد. به گزارش خبرگزارى ها سناتور «جوزف بیدن» سناتور دموکرات در کمیته روابط خارجى سناى آمریکا در مقاله اى که در روزنامه نیویورک تایمز به چاپ رسید، آورده است: نظر من این است که از طریق تمرکززدایى در عراق یک کشور متحد ایجاد کنیم و به هر گروه قومى- مذهبى اجازه دهیم تا امور خود را اداره کند و دولت مرکزى را مسئول حفظ منافع مشترک قرار دهیم. بیدن در مقاله اش که با مشارکت «لزلى اچ گلب» رئیس سابق شوراى روابط خارجى نوشته شده، گفته است: جورج بوش باید تا سال2008 نیروهاى نظامى را براى خروج از عراق و مشغول شدن به یک کار دیگر آماده کند و یک گروه کوچک اما تاثیرگذار از نیروها را براى مبارزه با تروریست ها و نگه داشتن همسایگان در عراق نگه دارد. بیدن و گلب در مقاله خود نوشتند: واضح است که رئیس جمهور براى پیروزى در عراق، استراتژى ندارد و در عوض امیدوار است تا با جلوگیرى از شکست این مشکل را به جانشین خود واگذار کند.
قانون اساسى جدید عراق به گونه اى است که اجازه تاسیس مناطق خودمختار را مى دهد. اما این موضوع به یکى از علل مخالفت سنى ها با قانون اساسى عراق تبدیل شده است به گونه اى که تاکنون تلاش گسترده اى را براى بازنگرى آن به انجام رسانده اند. بیدن براى کاستن از این مخالفت پیشنهاد کرده است که قانون اساسى عراق باید به گونه اى اصلاح شود تا سنى ها بتوانند از تمام امکانات مالى مورد نیاز برا ى اداره منطقه خود برخوردار شوند. در همین حال کالین پاول وزیر امور خارجه سابق آمریکا در مصاحبه اى در لندن اظهار داشت که پیش از آغاز تهاجم آمریکا به عراق به رامسفلد و ژنرال تامى فرانکس که مسئولیت طرح ریزى و اجراى این تهاجم را به عهده داشته، گفته است که به هیچ وجه مطمئن نیست براى حمله به عراق نیروى کافى وجود داشته باشد. اما کاخ سفید به دفاع از طرح ریزى هاى پیش از جنگ در برابر انتقادات غیرمنتظره پاول، پرداخت. «کاندولیزا رایس» وزیر امور خارجه کنونى و مشاور امنیت ملى بوش در زمان حمله به عراق در واکنش به اظهارات پاول به سى. ان. ان گفت: من دقیقاً به یاد نمى آورم که پاول به چه چیزى اشاره دارد، اما کاملاً مطمئن هستم که مذاکرات زیادى درباره بهترین راه براى انجام عملیات در عراق صورت گرفت. وى افزود: در حال حاضر مشکل، تعداد نیروهاى آمریکایى و یا نیروهاى ائتلاف در عراق نیست، بلکه مشکل این است که نیروهاى عراقى بتوانند در حمایت از امنیت کشورشان سهیم باشند و حتى فرماندهان عراقى تمایل خود را براى پذیرش مسئولیت هاى بیشتر اعلام کنند. ولى این امر نیاز به آموزش بیشتر دارد. در روزهاى اخیر گزارش هاى مختلفى از کاهش توان نظامى آمریکا در عراق منتشر شده است که اصلى ترین آن مقاله اى در ایندیپندنت بود که هزینه جنگ در عراق را بسیار بیشتر از رقمى که برخى از مقامات آمریکایى دانسته بودند، اعلام کرد. در همین حال سخنگوى وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد، انگلیس تا ماه آینده 800تن از سربازانش را از عراق خارج مى کند. «جیسون بنهام» سخنگوى وزارت خارجه انگلیس در یک کنفرانس مطبوعاتى در امان گفت، عقب نشینى سربازان از عراق بستگى به مسائلى از جمله هماهنگى با دولت عراق و اوضاع در منطقه دارد. هم اکنون8000 سرباز انگلیسى در چهار استان عراق مستقر هستند. انگلیس در ابتدا46 هزار نیرو در عراق مستقر کرد که بیش از 100 تن از آنها در خلال جنگ کشته شده اند. از سوى دیگر شبکه تلویزیونى «تى وى2دانمارک اعلام کرد، این کشور قصد دارد حدود 100 تن از550 سرباز دانمارکى مستقر در عراق را در نیمه دوم سال 2006از این کشور خارج کند. در گزارش مربوط به سیاست دولت دانمارک درباره عراق که قرار است به زودى به پارلمان این کشور ارائه شود، به موضوع عقب نشینى بخشى از نیروهاى این کشور از عراق اشاره شده است. بنابراین گزارش دولت راستگراى دانمارک خواهان تمدید حضور نظامى این کشور در عراق است و مدت ماموریت نیروهاى کنونى این کشور در عراق هم تا اوایل ژوئن تعیین شده است. قرار است «آندرس فوراسموسن» نخست وزیر دانمارک در نهم ژوئن آینده با «جورج بوش» رئیس جمهورى آمریکا در «کمپ دیوید» دیدار کند. دانمارک عضو پیمان ناتو است و از سال 2003 در قالب نیروهاى چندملیتى به رهبرى آمریکا در عراق حضور نظامى دارد.
همچنین «اولیویورو دیلبرتو» نماینده چپگراى پارلمان ایتالیا هم از احتمال عقب نشینى نیروهاى ایتالیایى تا تابستان آینده از عراق خبر داد. دیلبرتو در گفت وگو با تلویزیون دولتى ایتالیا طرح عقب نشینى نیروهاى ایتالیا از عراق را یکى از عوامل پیروزى جناح چپگراى ایتالیا در انتخابات اخیر این کشور اعلام کرد. وى گفت اگرچه «تاخیرهاى فنى» در این رابطه مشاهده مى شود، اما تعهد به خروج ممکن است تا شروع فصل تابستان اجرا شود و تاریخ تصمیم گیرى در این مورد هم سى ام ژوئن تعیین شده است. اظهارات این نماینده پارلمان ایتالیا تنها سه روز پس از کشته شدن سه سرباز ایتالیایى در جنوب عراق بیان شد. نیروهاى ایتالیایى که تعداد آنها بالغ بر 2600 نفر است در شهر «الناصریه» در جنوب عراق مستقر هستند.
نتیجه مذاکره با گروه هاى مسلح
در همین حال دفتر «جلال طالبانى»، رئیس جمهور عراق، دیروز اعلام کرد وى با نمایندگان هفت گروه مسلح در این کشور دیدار کرده و درباره احتمال توافق آنها براى زمین گذاشتن اسلحه خوش بین است. این اولین بارى است که یک مقام عالى رتبه عراقى مذاکره با افراد مسلح را تایید مى کند. دفتر جلال طالبانى اشاره اى به زمان و مکان این دیدار و یا گروه هاى شرکت کننده در آن نکرد اما «ارتش اسلامى» یکى از بزرگترین گروه هاى مسلح در عراق اعلام کرد در چنین دیدارى حضور نداشته است. طالبانى سال گذشته پیشنهاد مذاکره با افراد مسلح را مطرح کرد. مسئولان آمریکایى نیز پیش از این دیدار با افراد عراقى که با افراد مسلح سنى ارتباط داشته اند را تایید کرده اند اما این افراد نمایندگان گروه هاى مسلح نبوده اند. در بیانیه دفتر ریاست جمهورى عراق به نقل از طالبانى در دیدار با نمایندگان کرد در منطقه خودمختار کردستان عراق آمده است: من معتقدم مى توانیم با هفت گروه مسلح که با من دیدار کرده اند به توافق برسیم. این بیانیه بدون اشاره به درخواست هاى احتمالى گروه هاى مسلح، به نقل از طالبانى افزوده است: و طرفداران ابومصعب الزرقاوى، گروه هاى دیگرى هستند که با هدف مبارزه با اشغالگران به مخالفان مسلح پیوسته اند و ما تلاش مى کنیم با آنها مذاکره کرده و آنها را به پیوستن به روند سیاسى متقاعد کنیم. «وفاق السامرایى» مشاور امنیتى طالبانى نیز در گفت وگو با شبکه العربیه گفت: این مذاکرات با هدف تفکیک میان افراطیون مذهبى و دیگر گروه هاى مسلح انجام شده است. در همین حال «ابراهیم الشمرى» سخنگوى ارتش اسلامى عراق نیز در مصاحبه با شبکه الجزیره بدون اشاره به دیگر گروه هاى عراقى با بیان آنکه این گروه تا به حال با شخصیتى دیدار نکرده، گفت: ما نه با آمریکایى ها، نه با سفیر آمریکا و نه با دولت عراق دیدار نکرده ایم زیرا این دولت غیرقانونى بوده و اعتبارى ندارد. مسئولان عراقى امیدوارند با تشکیل دولت توافق ملى در این کشور امکان ایجاد آرامش در عراق فراهم شود. نورى المالکى، نخست وزیر عراق، امیدوار است کابینه خود را تا روز10 مه معرفى کند. وى هم اکنون مشغول رایزنى براى تعیین وزراى کلیدى کابینه خود از جمله وزراى نفت، کشور و دفاع است. دولت بوش که تلاش زیادى را در ماه هاى اخیر در زمینه مذاکره با شورشیان عراق صرف کرده است، بار دیگر به حل مسالمت آمیز اختلافات در عراق تاکید کرد. کاندولیزا رایس در این زمینه اظهار داشت: در عراق پیشرفت طبیعتاً در جبهه سیاسى صورت گرفته و به نظر من مى توان شورشیان را از طریق سیاسى شکست داد نه با نیروى نظامى. رایس همچنین به دشوارى اوضاع عراق اعتراف کرده و خاطرنشان کرد: اوضاع در عراق با توجه به براندازى نظام دیکتاتورى صدام و برقرارى نظام دموکراسى در این کشور سختى هایى را به دنبال دارد ولى با همه این وجود، برگزارى انتخابات، تشکیل دولت پایدار، تلاش جهت تحقق وحدت ملى و تعیین وزراى غیرطایفه اى همه و همه بر پیشرفت آمریکا در عراق دلالت دارد. وى در خصوص اظهارات مسئولان عراقى از جمله «موفق الربیعى» مشاور امنیت ملى عراق در زمینه تعیین جدول زمانى براى خروج نیروهاى خارجى از عراق تا نیمه سال 2008 گفت: در دیدار اخیرى که من و وزیر دفاع آمریکا با مقامات عراقى داشتیم، پى بردم که آنها خواهان پذیرش مسئولیت هاى امنیتى بیشترى در کشورشان هستند. ولى آنها این موضوع را کاملاً درک مى کنند که نیروهایشان براى پذیرش این مسئولیت بزرگ آماده نیستند. وزیر امور خارجه آمریکا افزود: نیروهاى امنیتى عراق به طور تدریجى مسئولیت هاى امنیتى در استان هاى کشورشان را بر عهده مى گیرند و آمریکا نیز آمادگى آموزش این نیروها را در سریع ترین زمان ممکن دارد. رایس در ادامه سخنانش تصریح کرد: مهم ترین امر در حال حاضر تداوم وضعیت سیاسى موجود و تلاش دولت جدید جهت تحکیم دولت متحد ملى و سرکوب شورشیان است و تمامى این عوامل زمینه را براى آمادگى بیشتر نیروهاى عراقى جهت پذیرش مسئولیت هاى امنیتى و کاهش مسئولیت نیروهاى ائتلاف طى ماه هاى آینده فراهم مى کند.