تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۰  ، 
کد خبر : ۸۱۲۸۷
رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی اختصاصی با تلویزیون «مترو» در جاکارتا:

بشر در آستانه یک انتخاب جدید است


رئیس‌جمهور کشورمان عصر دیروز جمعه در صدر یک هیئت عالی رتبه پس از چهار روز اقامت در جاکارتا این شهر را به قصد شرکت در پنجمین اجلاس «دی هشت» در جزیره «بالی» در اندونزی ترک کرد.
دکتر محمود احمدی نژاد در مدت حضور خود در جاکارتا با مقام های بلندپایه سیاسی و اقتصادی اندونزی و همچنین دانشجویان و طلاب این کشور دیدار و گفت وگو کرد.
وی همچنین در این مدت دو نشست مطبوعاتی و گفت وگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی «مترو» داشت که نامه وی به بوش و فعالیت های صلح آمیز هسته ای از محورهای اصلی این دیدارها و مصاحبه ها بود.
ایران آماده هر گفت‌وگویی است
دکتر محمود احمدی نژاد روز پنجشنبه در این مصاحبه تلویزیونی تاکید کرد: برنامه هسته ای ایران هیچ گونه ارتباطی با سلاح های هسته ای و یا مقاصد نظامی ندارد.
وی تأکید کرد: این خنده آور است، کشورهایی که خود زرادخانه هسته ای دارند به ایران برای محدود ساختن تلاش های خود برای بهره برداری از انرژی هسته ای فشار می آورند.
احمدی نژاد افزود: ما همچنین قابلیت های فنی و دیگر توانمندی ها را برای دفاع از منافع خود در اختیار داریم.
وی بدون توضیح بیشتری افزود: هرگونه سوءرفتار با مردم ایران در واقع موجب زیان های بیشتری به کشورهای مربوطه خواهد شد.
احمدی نژاد در پاسخ به سؤالی درباره نامه اش به جرج بوش گفت: ایران برای گفت و گو با هرکس آمادگی دارد و من امیدوارم که همه میزان لفاظی ها را درباره این موضوع کاهش دهند.
ما امروزه قادر هستیم که کشور را به طور مستقل اداره کنیم. ما واقعاً نیازی به وابسته بودن به دیگران نداریم.
وی تصریح کرد: دانشمندان و کارشناسان ما بسیار خوشحال خواهند شد که بشنوند ما از سوی غرب تحت تحریم درآمده ایم، زیرا این انگیزه ای برای جهشی بزرگ به سوی پیشرفت صنعتی و اقتصادی خواهد شد.
وی همچنین گفت: اعتقادی ندارد که غرب تحریم هایی (علیه ایران) را اعمال کند «زیرا که (بر اثر این تحریمها)، آنها در واقع بیش از ما از آن رنج خواهند برد.»
هدف نامه، دعوت بوش به راه انبیا بود
احمدی نژاد در سومین روز از سفر خود به جاکارتا با حضور در میان ارباب جراید به سؤالات متنوع آن ها نیز پاسخ داد.
وی با تاکید بر اینکه نامه به بوش هیچ ارتباطی به پرونده هسته ای ایران نداشته است تصریح کرد: این نامه دعوتی به اسلام و فرهنگ انبیا بود و در واقع ما در این نامه به دنبال حل مسائل اساسی تر جهان هستیم.
وی افزود: این نامه بسیار فراتر از موضوع هسته ای بود و اصولاً مسئله هسته ای را مهم نمی دانیم که بخواهیم در مورد آن نامه ای بنویسیم چرا که در این رابطه ما براساس قانون عمل می کنیم.
وی افزود: این نامه دعوتی به توحید و عدالت که مشترک بین همه انبیای الهی است، بود و اگر این اتفاق بیفتد دیگر مشکلی برای حل کردن باقی نخواهد ماند.
خبرنگار دیگری از رئیس جمهوری سؤال کرد که آیا آماده مذاکره مستقیم با آمریکا هستید؟ احمدی نژاد در پاسخ گفت: ما اهل گفت وگو هستیم اما طبیعی است که شرایط گفت وگوها تفاوت دارد و ما با دوستان خود همچون اندونزی به راحتی گفت وگو می کنیم چون هیچ کدام از دو طرف بداخلاقی نمی کنند.
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: کسانی که می خواهند با بداخلاقی گفت وگو کنند و از موضع قدرت صحبت کنند، باید رفتار خودشان را عوض کنند.
از رئیس جمهوری در خصوص احتمال حمله نظامی به ایران سؤال شد و احمدی نژاد در پاسخ گفت: البته جنگ تبلیغاتی و روانی وجود دارد اما بعید می دانم که دست به اقدام نظامی بزنند.
رئیس جمهوری در ادامه گفت وگوی خود با ارباب جراید اندونزی در پاسخ به سؤالی در خصوص تحقق صلح در خاورمیانه باوجود رژیم صهیونیستی، گفت: ماهیت این رژیم برپایه تهدید است و تهدید با صلح سازگار نیست.
خبرنگاری از رئیس جمهوری در خصوص توقف غنی سازی سؤال کرد وی در پاسخ گفت:در یک حالت این پیشنهاد را می پذیریم و آن اینکه همه کسانی که فناوری تولید سوخت هسته ای دارند همه با هم غنی سازی را متوقف کنند و به بازرسان اجازه دهند که از تاسیسات آنها بازرسی انجام شود.
احمدی نژاد تاکید کرد: در غیر اینصورت ما ضرورتی برای توقف غنی سازی نمی بینیم و درخواست توقف غنی سازی را ناعادلانه می دانیم و این درخواست همچنان از طرف ما رد می شود.
رئیس جمهوری در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر حمله ایران به اسراییل در صورت حمله نظامی به ایران، گفت: اگر کسی مورد حمله قرار گیرد مطابق با آن حمله برخورد خواهد کرد.
احمدی نژاد تصریح کرد: رژیم صهیونیستی فلسفه وجودی خود را از دست داده و خودش در حال از بین رفتن است و دیگر نیازی به درگیری با آن نیست.
رئیس جمهوری در پاسخ به این سؤال که آیا موافق میانجیگری اندونزی میان ایران و آمریکا هستید گفت: ما با کسی دعوا نداریم و کسی را تهدید نمی کنیم، اگر کسی با ما دعوا دارد رفتار خود را درست کند.
احمدی نژاد همچنین تصریح کرد: اگر برای صلح جهانی و رفع تنش ها بنا شد گفت وگویی شود ترجیح می دهیم که اندونزی جزو گروه مذاکره کننده باشد تا حداقل یک دوست در آن گروه داشته باشیم.
احمدی نژاد در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری که از وی پرسید تهدیدات آمریکا علیه ایران بیشتر اقتصادی است و نه سیاسی، گفت: ما از زمان پیروزی انقلاب همواره در تحریم بوده ایم و یاد گرفته ایم که روی پای خود بایستیم، یادتان باشد که ایران کشور بسیار قدرتمندی است.
از رئیس جمهوری در خصوص پیشنهادش در مورد فروش نفت ارزان به کشورهای ضعیف و این که آیا این پیشنهاد در اجلاس «دی 8» مطرح خواهد شد، سؤال شد، احمدی نژاد در پاسخ گفت: این پیشنهاد رابه اوپک داده ایم که در نشست آتی آنها بررسی خواهد شد و ما برای تحویل نفت ارزان به کشورهای ضعیف و دوستان خود، ساز و کار جدیدی را طراحی کرده ایم و برای این موضع با برخی از دوستان خود در اجلاس دی 8 نیز رایزنی هایی انجام خواهیم داد.
دیدار صمیمی با دانشجویان و استادان دانشگاه اسلامی جاکارتا
محمود احمدی نژاد در این دیدار صمیمانه که با شور و اشتیاق فراوان دانشجویان و استادان این دانشگاه همراه بود در سخنانی به اهمیت جایگاه دانشجویان و دانشگاهیان در ساختن کشورها اشاره کرد و گفت: جوانان یک قدرت و ذخیره عظیم هستند که منشأ تحول هستند.
رئیس جمهوری عزت و اقتدار را نتیجه ایمان به خداوند دانست و گفت: کسانی که به خدا ایمان دارند از هیچ کس نمی ترسند و در برابر ظلم ظالمان مقاومت و ایستادگی می کنند.
احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنانش با تاکید براین که امروزه در آغاز یک تحول جهانی قرار داریم گفت: مارکسیسم نتوانست عدالت وعده داده شده را به ارمغان آورد و لیبرالیسم نیز به نقطه پایان رسیده است و بشریت در آستانه یک انتخاب جدید قرار دارد.
احمدی نژاد افزود: متاسفانه بعضی بی توجهی ها و غفلت های ناشی از دنیاگرایی از یک طرف و نقشه ها و حملات دشمنان بشریت از سوی دیگر مانع از ادامه پیشرفت های علمی و فنی بسیاری از ملتها شده است.
رئیس جمهوری این موضوع را موجب عقب ماندگی ملتها دانست اما گفت: آنچه از عقب ماندگی علمی خطرناک تر است، القای این مفهوم به ملتها است که شما نمی توانید.
زن در ایران تاج سر مردان است
رئیس جمهور با اعضای مجلس علما و اعضای دفتر نهضت علمای اندونزی هم دیدار کرد و به سؤالات آن ها پاسخ داد.
احمدی نژاد در پاسخ به سؤالی درباره انقلاب اسلامی ایران تأکید کرد: انقلاب ما ایرانی نیست بلکه اسلامی است و متعلق به همه بشریت است، چرا که اسلام متعلق به همه بشریت است.
وی افزود: تک تک جوانان اسلام هر کدام یک بمب هسته ای هستند، چون به خدا ایمان دارند و به پیامبر عشق می ورزند.
رئیس جمهور در پاسخ به سؤال دیگری درباره وضعیت زنان ایرانی گفت: در ایران زنان تاج سر مردان و عزیز هستند و احترام به زنان از اخلاق پیامبر اسلام (ص) است.
وی تأکید کرد: در ایران زنان در همه زمینه ها فعال هستند به طوری که ما حتی دانشمندان هسته ای زن هم داریم.
رئیس جمهور پس از ادای احترام به بنای یادبود قهرمانان این کشور در جمع علما و مبلغان شیعه اندونزی هم بر اتحاد و وحدت بیش از پیش مسلمانان تأکید کرد و گفت: ما باید الگوی زندگی را به جهان اسلام ارائه کنیم.
وی تصریح کرد: اگر امروز ما در برابر زورگویان می ایستیم به خاطر اسلام و عدالت خواهی است.
شرکت احمدی‌نژاد در نماز جمعه جاکارتا
استقبال پرشور نمازگزاران جمعه در جاکارتا از حضور احمدی نژاد در محل نماز جمعه این شهر وی وادار به سخنرانی برای حاضرین شد.
وی در پایان نماز جمعه نیز در میان انبوه نمازگزاران حاضر شد و به ابراز احساسات آنان در حمایت از ایران پاسخ گفت.
در این مراسم گروه کثیری از مردم اندونزی نیز با تجمع در اطراف مسجد استقلال جاکارتا محل برگزاری نماز جمعه با حمل دست نوشته هایی شعارهایی در محکومیت رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم مظلوم فلسطین سردادند.
احمدی‌نژاد مرد سال خواهد بود
حضور چهار روزه رئیس جمهور کشورمان در جاکارتا و دیدار با مقامات و مردم بازتاب های گسترده ای در رسانه های مهم جهان داشته است که در این رابطه روزنامه چینی «چاینا دیلی» تصریح کرد: محمود احمدی نژاد در اندونزی مورد استقبال گرم قرار گرفت به طوری که به اعتقاد دانشجویان این کشور، احمدی نژاد مرد سال خواهد بود.
روزنامه اونیره ارگان اسقف های ایتالیا هم در مقاله ای نوشت: احمدی نژاد در حالی به اندونزی سفرکرده است که ایران برای اندونزی یک شریک مهم و مخاطبی ضروری محسوب می شود.
گزارش یک روزنامه استرالیایی درباره استقبال بی سابقه دانشجویان اندونزی از رئیس جمهوری ایران در رسانه های آمریکایی نیز بازتاب گسترده ای داشت.
رسانه های آمریکایی روز پنجشنبه به نقل از «سیدنی مورنینگ هرالد» نوشتند: استقبال دانشجویان از محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در اندونزی به قدری بی سابقه بود که آن را تنها می توان به استقبال از ستارگان مشهور هنری تشبیه کرد.
به نوشته این رسانه ها احمدی نژاد قلب مسلمانان را تصاحب کرده است.
رسانه های دیداری و شنیداری مالزی هم در دو روز گذشته در چندین بخش خبری خود سخنان رئیس جمهوری اسلامی ایران در اندونزی را بازتاب دادند.
مطبوعات مالزی نیز در صفحات روز چهارشنبه خود از قول دکتر احمدی نژاد غرب را به دورویی متهم کردند.
روزنامه نیواستریتز تایمز چاپ مالزی نوشت: رئیس جمهوری ایران کشورهای غربی رابه دورویی متهم کرد و گفت: ابراز نگرانی آنان از برنامه های هسته ای ایران یک دروغ بزرگ است.
به نوشته مطبوعات مالزی «احمدی نژاد که در یک کنفرانس مطبوعاتی در اندونزی شرکت داشت اضافه کرد: آنها هر روز انواع جدیدتری از سلاح های کشتار جمعی را مورد آزمایش قرار می دهند.»
به نوشته مطبوعات مالزی، اندونزی پیشنهاد داد تا نقش یک میانجی را در مسئله هسته ای تهران برعهده گیرد.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی از جاکارتا به قلم سامانتا براون نوشت محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران که سرگرم دیدار از اندونزی است امروز پنج شنبه با وعده از میان رفتن اسرائیل و شوخی خواندن خطر بروز جنگ با توجه به جاه طلبی های هسته ای ایران بار دیگر پایبندی اش را به نطق های افراطی اش به نمایش گذاشت.
نویسنده این گزارش در ادامه به سخنان احمدی نژاد در جمع دانشجویان جاکارتا در خصوص نابود شدن اسرائیل همچنین اظهارات پیشین رئیس جمهور ایران در ماه های گذشته در خصوص لزوم محو اسرائیل از نقشه جهان اشاره کرد و افزود: رئیس جمهور ایران در جمع دانشجویان در جاکارتا بسیاری از کشورهای قدرتمند را متهم کرد که خود را برتر از دیگران می دانند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات