تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۸  ، 
کد خبر : ۸۱۳۳۷

چشم‌ها را باید شست


على‌اکبر جوانفکر: خدمات بى وقفه و اقدامات خستگى ناپذیر رئیس جمهورى و دولت اصولگراى وى براى پى ریزى تحولى نوین و بنیادین در عرصه هاى مختلف مدیریت کشور که نویدبخش دستاوردهایى براى ملت ایران است، نشاط و شادابى فزاینده اى را در روح و جان مردم این آب و خاک پاک دمیده است.
هر روز که مى گذرد، مردم بیش از گذشته با ابعاد آشکار نشده فکرى، روحى و دیدگاه احمدى نژاد آشنا مى شوند، او را باور مى کنند، اعتماد و اطمینان خود را به او ابراز مى دارند، حامى او مى شوند، محبت و علاقه خویش را به رئیس جمهورى باصفا و صمیمى، پیشکش مى کنند و این همه ممکن نمى شود، جز آنکه او را مردى از جنس خویش یافته باشند.بدون تردید، طى قریب به سه دهه پس از پیروزى انقلاب اسلامى، احمدى نژاد رئیس جمهورى است که با تجاربى گرانسنگ از حضور مؤثر در عرصه هاى مختلف ادارى و اجرایى پا در رکاب عالى ترین مسند خدمت به ملت ایران گذاشته است.
او که نخستین مسؤولیتش معاون فرماندار و سپس فرماندار ماکو و خوى بود، در عرصه هاى مختلفى چون عضویت هیأتهاى علمى دانشگاهها، مشاور استاندار، انجمنهاى مهندسى، شهردارى تهران و مدیریت چندین پروژه بزرگ عمرانى در تهران و چندین شهر دیگر منشأ خدمات سترگى بوده است.
حضور مسؤولانه در این سمتها، او را با آسیبهاى ادارى و اجرایى، راه حلهاى اصولى براى برطرف ساختن آنها و چگونگى باز کردن گره هاى کور به وجود آمده در روند پیچیده نظام ادارى کشور، آشنا کرده و اینک احمدى نژاد پنجاه ساله را به مردى مجرب، خبیر، کارآشنا و آگاه به مسائل روز کشور و جهان تبدیل کرده است.
محور و اساس کار دولت جدید، مبتنى بر خدمت رسانى همه جانبه به مردم و بویژه اقشار محروم جامعه است و پیش مقدمه این خدمت نیز جامه عمل پوشاندن به وعده هایى است که احمدى نژاد در دوران انتخابات با پافشارى اصولى بر رعایت عدالت در همه زمینه ها به مردم داد.سفرهاى استانى به عنوان یکى از وعده هاى درحال تحقق رئیس جمهورى، با دیدار از محرومترین مناطق کشور آغاز شد و براى نخستین بار پس از پیروزى انقلاب، مردم بیش از یکصد شهرستان کشور در مدت کوتاهى پس از انتخابات، با رئیس جمهورى منتخب خود دیدار کردند و مسائل و مشکلاتشان را به طور شفاهى و مکتوب با وى در میان گذاشتند. با ادامه این سفرها در سال جارى، نخستین دور سفرهاى استانى دکتر احمدى نژاد به پایان خواهد رسید و ایشان وعده داده است که در دور بعدى این سفرها، نتایج تصمیمات و اقدامات انجام شده براى حل مشکلات مردم مورد بررسى و ارزیابى قرار گیرد.این رویکرد دولت، سبب شده است تا تمامى مردم اعم از شهرى و روستایى که در هر نقطه اى از این سرزمین پهناور زندگى مى کنند، دولت احمدى نژاد را متعلق به خود بدانند، مسؤولان و خادمانشان را در دسترس خویش بیابند، با آنها گفت و گو کنند، مشکلات شخصى و عمومى را با آنان در میان بگذارند، پیشنهاد و راه حل بدهند. بدیهى است استمرار این روند، احساس مشارکت بیش از پیش مردم در تصمیمات دولت را تقویت خواهد کرد.آفت خطرناک «ربا» در چرخه پولى جامعه، زندگى بسیارى از مردم را تحت تأثیر عواقب ویرانگر خود قرار داده بود. سیاست اصولى و اعلام شده رئیس جمهورى در این زمینه، مبتنى بر پایان دادن به وضع وخیم داد و ستد ربا از نظام مالى کشور بوده است و همگان شاهد آن هستند که امروز نه تنها روند افزایشى نرخ سود در کشور مهارشده، بلکه اینک به پایین ترین سطح خود طى 10 سال اخیر رسیده است. با تدابیر اتخاذ شده، پیش بینى مى شود در یک روند تدریجى هر سال به میزان دو درصد از نرخ سود پول کاسته شود و مردم از برکات اجراى حکم اسلام در این زمینه بهره مند گردند.
در سالهاى اخیر سن ازدواج به طور قابل ملاحظه اى افزایش یافته است و جوانان به دلیل مشکلات عدیده اى که براى ازدواج فراروى خود مى بینند، از انجام این فریضه الهى سر باز مى زنند. مهمترین عامل بازدارنده از ازدواج که از آن به عنوان «ام المشاکل» نام برده مى شود، مسأله «بیکارى» است. دکتر احمدى نژاد، با آگاهى از این واقعیت و در راستاى تحقق وعده هاى خود به مردم، تشکیل صندوق مهر امام رضا (ع) در تمامى شهرستانهاى کشور را در دستور کار دولت قرار داده است. این صندوق که انتظار مى رود همزمان با ولادت بانوى بزرگ اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) آغاز به کار کند، نوید بخش یک جهش بزرگ در امر ازدواج، اشتغال و مسکن جوانان خواهد بود.
اینک مردم انتظار دارند مجلس شوراى اسلامى نیز نقش مثبت و سازنده اى را در پشتیبانى از صندوق مهر امام رضا (ع) ایفا کند تا هرچه زودتر به برکت وجود زهراى اطهر(س) و یاور مستمندان حضرت ثامن الحجج (ع) شاهد وقوع یک تحول بنیادین براى از بین بردن رنج و آلام فراگیر جامعه در این سه موضوع باشیم.
وام هاى پرداختى براى اشتغال، ازدواج و مسکن تنها یک درصد کارمزد خواهد داشت که این رقم سبب افزایش سرمایه در گردش صندوق خواهد شد و سهم هر شهرستان نیز بر حسب جمعیت و استعداد هر منطقه تعیین و به دستور رئیس جمهورى مستقیماً به حساب آنها واریز خواهد شد. این امر، همچنین یک گام اساسى در از بین بردن ربا از نظام پولى و مالى کشور محسوب مى شود و با هدایت صحیح آن در جامعه، شور و نشاط تازه اى که محصول جهت گیرى اسلامى و انقلابى است، فضاى میهن اسلامى را فرا خواهد گرفت.
از دیگر وعده هاى انتخاباتى رئیس جمهورى که به رویکرد دولت تبدیل شده است، مى توان به تمرکززدایى از تهران اشاره کرد. در نتیجه این رویکرد، بسیارى از شرکت هاى غیرضرور از تهران نقل مکان کرده و به برخى دیگر از شرکت ها مهلت داده شده است تا به نقطه دیگرى که با وظایف آنها تناسب دارد، انتقال یابند. انتظار مى رود ادامه این سیاست، از یکسو منجر به کاهش هزینه هاى زندگى مردم در شهر تهران شود و از سوى دیگر انتقال این مراکز به سایر نقاط کشور، آثار مثبتى در زندگى مردم شهرهاى دیگر بر جاى گذارد.
یک اقدام بسیار بزرگ دیگر که در دستور دولت نهم قرار دارد و سازماندهى قانونى آن نیز به طور کامل به انجام رسیده، توزیع سهام عدالت است. رئیس جمهورى دستور داده است تا سهام دولت در بخش اقتصادى با یک ساز و کار مناسب و با اولویت اقشار محروم، بین تمامى مردم کشور توزیع شود. این کار بنیادین که براى اولین بار پس از پیروزى انقلاب به انجام مى رسد، به عنوان نمونه از چهار استان محروم کشور آغاز شده است ودر گام اول، هر شهروند ایرانى از سهامى معادل 500هزار تومان برخوردار مى شود و در گام دوم این رقم به دو میلیون تومان افزایش خواهد یافت.
از دیگر وعده هاى دکتر احمدى نژاد، جلوگیرى از برخى امتیازات ویژه و رانت خوارى ها بود که باجدیت از سوى دولت نهم پیگیرى شده است، به طورى که امروز مى توان گفت در مجموعه دولت، کمتر راهى براى ویژه خوارى باز است و تقریباً بساط امتیازهاى ویژه از عرصه فعالیت دولت برچیده شده است. با این وجود، دولت همچنان در تلاش است تا با اصلاح روندها و روال هاى ادارى و اجرایى همه منفذهاى سوءاستفاده را مسدود سازد.
ترمیم حقوق کارمندان، بازنشستگان و کارگران از دیگر وعده هاى رئیس جمهورى بود و دولت نهم به اتخاذ تصمیمات مهم و کلیدى در این زمینه مبادرت کرد.
حرکت هاى دولت عموماً در مسیر انجام اصلاحات قرار دارد و با رویکردهاى مورد اشاره مى توان دولت نهم را دولت واقعى اصلاحات نامید. اصلاح مقررات با هدف باز کردن راه ها براى افزایش تولید داخلى و صادرات، محدود کردن رانت خوارى ها وویژه خوارى ها، توزیع منابع کشور به نفع مردم، محدود کردن سرمایه گذارى دولتى، کاهش سود تسهیلات بانکى، برنامه ریزى در جهت خودکفایى در بخش کشاورزى و کاهش هزینه هاى تولید از جمله اقدامات اصلاح گرانه دولت است.
این در حالى است که با محدود شدن سرمایه گذارى دولتى، اقتصاد کشور به صورت تدریجى از حالت کاملاً دولتى خارج مى شود. توسعه علمى، صنعتى و اقتصادى کشور به دست مردم باید انجام شود و این هم از وعده هاى رئیس جمهورى به مردم بوده است. در واقع این مردم هستند که باید فعالیت علمى، اقتصادى و صنعتى را پیش ببرند و در این مسیر دولت را حامى و پشتیبان خود ببینند. اینک با هدایت ذخیره ارزى، بیشترین پشتیبانى از بخش خصوصى رخ داده و دولت علاقمند است که100درصد آنچه که بخش خصوصى مى تواند از ذخیره ارزى استفاده کند، اختصاص دهد.
جهت گیرى ها، برنامه ها و اقدامات دولت نهم، به روشنى از حرکتى پرشتاب و در عین حال هوشمندانه حکایت مى کند. احمدى نژاد براساس یک رابطه تعریف شده با مردم پا به عرصه ریاست جمهورى گذاشته است. او در خدمت به مردم عزیز و شریف ایران سر از پا نمى شناسد، خود را خاک پاى مردم مى نامد و به خادم مردم بودن افتخار مى کند.
در خاتمه این گفتار جا دارد به آنها که امروز از موضع روشنفکرى و نخبه بودن، رئیس جمهورى را مورد خطاب و عتاب خویش قرار مى دهند و با توسل به فشارهاى روانى، تبلیغاتى و رسانه اى، حقى فراتر از آنچه نصیبشان شده است، مى جویند، متذکر شویم که در وادى احمدى نژاد چیزى به چنته نخواهند آورد. نخبگان و روشنفکران ما فقط آنهایى نیستند که در برخى کانون هاى قدرت و با دسترسى به رسانه ها، به هر اقدام نیک اندیشانه رئیس جمهورى و دولت هم ایراد بنى اسرائیلى وارد مى کنند! نخبگان ما آنهایى هستند که رئیس جمهورى در هر سفر استانى به دیدارشان مى رود، ساعت ها پاى سخنان دلسوزانه آنها مى نشیند، صبورانه حرفشان را مى شنود و کلام درست آنها را دستور کار دولت خویش قرار مى دهد. آنها فروتن و متواضعند و رئیس جمهورى را به هیچ میز گردى فرا نمى خوانند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات