تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۴  ، 
کد خبر : ۸۱۶۴۸

شورای شهر و تحول در عملکرد مدیریتی


شوراهای اسلامی شهر و روستا در حالی سال پایانی دور دوم خود را به پایان می‌رسانند که در هفت سال گذشته علیرغم همه مشکلات برنامه‌ها و فعالیت‌های همه جانبه‌ای توسط شوراها اجرا شده است. در همین راستا شورای اسلامی شهر تهران علیرغم داشتن تجربه تلخ از عملکرد اعضایش و در نهایت انحلال آن در آخرین سال دوره اول نهایتا در دوره دوم توانست با تصویب لوایح و طرح‌های متعدد پیش‌قدم در ایجاد تحول در پایتخت شد. دور دوم شورای شهر تهران در سه سال گذشته با تشکیل 228 جلسه و 440 مصوبه توانستند با همفکری 15 عضو خود تا حدودی مسایل اصلی توسعه شهری را دنبال کنند. در این دوره اعضای شورای شهر تهران با مطرح کردن بحث مدیریت واحد شهری به دنبال توسعه همه‌جانبه پایتخت برآمدند هرچند که در این راه پرفراز و نشیب‌ موفقیت‌ها و ناکامی‌هایی داشتند. آنچه در خصوص شوراهای شهر بعد از گذشت هفت سال از آغاز کار آنها مهم به نظر می‌رسد تبیین جایگاه قانونی و مشخص شدن حدود و اختیارات شوراها است. رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص اثرات شوراها معتقد است که فعالیت این شوراها بخصوص در دور دوم باعث تحول در عملکرد مدیران کشور شد.
مهندس "مهدی چمران" راه‌اندازی شوراهای شهر و روستا در کشور را نقطه عطفی در خدمتگزاری اعضای شوراهای اسلامی به مردم دانست. از مهمترین اقدامات دور دوم شورای شهر تهران در سال سوم می‌توان "تشکیل انجمن معتمدین محلات پایتخت" در بیش از 370 محله تهران دانست که" رسول خادم" رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران از تشکیل انجمن معتمدین محلات تهران به عنوان بزرگترین طرح مشارکت اجتماعی در خاورمیانه یاد می‌کند. با تشکیل انجمن معتمدین محلات شهر تهران یا همان شورایاری‌ها که حین تشکیل هم با مخالفت‌های وزارت کشور در خصوص نحوه انتخاب معتمدین روبرو شد سه هزار و 700 نفر توسط شهروندان برای پیگیری امور مربوط به محله‌ها انتخاب شدند. هر چند اکثر اعضای شورای شهر و کارشناسان از جمله دلایل موفقیت دور دوم شورای شهر را دوری از سیاست و پیگیری مداوم مسایل و مشکلات پایتخت می‌دانند اما در یک سال گذشته و از زمان انتخابات ریاست جمهوری دور نهم این مساله رنگ و بویی دیگر پیدا کرده است. با انتخابات "محمود احمدی‌نژاد" شهردار سابق تهران به عنوان رئیس جمهوری ایران به تبع آن شورای شهر تهران پس از دو ماه بررسی "محمدباقر قالیباف" را به عنوان شهردار جدید تهران انتخاب کرد. از زمان رفتن احمدی‌نژاد از شهرداری تهران و اختلاف اعضا در انتخاب شهردار جدید اتحاد اعضای شورای شهر متزلزل شد و این مساله در اکثر موضع‌گیری‌های اعضای شورا نمایان شده و عملکرد شورای شهر را نیز تحت تاثیر قرار داده است. شاید نگرانی از همین مساله بود که باعث شد دکتر احمدی‌نژاد چند هفته پس از رئیس جمهور شدن به صحن شورای شهر تهران بیاید و اعضای شورا را به وحدت دعوت کند. اکنون تحولات ایجاد شده در عرصه مدیریتی کشور و به تبع آن عملکرد شورای اسلامی شهر تهران در یک سال پایانی و منتهی به انتخابات جدید شوراها پیش روی اعضای اصولگرای شورای پایتخت ایران قرار دارد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات