تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۳  ، 
کد خبر : ۸۱۷۰۲

امیدواری منتقدان دیپلماسی «کوایزومی» به پیروزی «فوکودا»


یاسو فوکودا به خاطر گرایش به مد به شهرت نرسیده است. شاید به نظر برسد که کمی خشک رفتار می‌کند و عده کمی از خصایل و علایق فردی‌اش با خبرند. نظر به اهمیت فزاینده رسانه‌ها در صحنه سیاسی ژاپن که از زمان به قدرت رسیدن جونچیرو کوایزومی، نخست‌وزیر این کشور دو چندان شده، به نظر می‌رسد که یاسو فوکودا، قانونگذار ژاپنی که از کهنه سربازان کشورش محسوب می‌شود، از قابلیت نشستن بر کرسی نخست‌وزیری برخوردار است. اما منتقدانی که کوایزومی را مقصر وخامت ناگهانی روابط ژاپن با چین می‌دانند، امیدوارند که وجهه فوکودا به عنوان دولتمردی که می‌تواند به بهبود مناسبات دو کشور بپردازد بستری را فراهم آورد تا وی روی دست رقیب بسیار محبوبش یعنی شینزو آبه دبیر کابینه کوایزومی بلند شود، تا از این گذر نبض قدرت حزب حاکم و در نهایت ژاپن را در دست گیرد.
به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویتر در گزارشی افزوده است: آبه 51 ساله سیاستمدار نجیب‌زاده و خونسردی که به خاطر مواضع سرسختانه‌اش در قبال پکن و کره شمالی اشتهار یافته و در راس لیست سیاستمدارانی قرار دارد که به گفته رای دهندگان ژاپنی می‌تواند با پایان پذیرفتن دوره تصدی کوایزومی در ماه سپتامبر جانشین وی در مقام نخست‌وزیری شود.
فوکودای 69 ساله در نظرسنجی‌ها پس از آبه در جایگاه دوم قرار دارد تارو آسو، وزیر خارجه و ساداکازو تانیگاکی وزیر دارایی ژاپن آبه را تعقیب می‌کنند. فوکودا این مطلب را رد کرده که سفرهای اخیرش به کره جنوبی، خاورمیانه و نیز آمریکا بخشی از استراتژی وی برای تصاحب کرسی است که پدرش تاکئو فوکودا سه دهه پیش بر آن می‌نشست. یکی از مشاوران فوکودا به خبرگزاری رویتر اظهار داشت: فوکودا به قصد دیدار با قانونگذاران آمریکا و تبادل ‌نظر پیرامون امور دیپلماتیک توکیو را به مقصد واشنگتن ترک کرد. از سال 2001 که کوایزومی زمام امور را در ژاپن در دست گرفته تا امروز مناسبات چین و کره جنوبی با تنش‌های بسیار توام بوده است. این تنش‌ها زمانی شدت یافت که کوایزومی از معبد یاسوکونی که به زعم مقامات پکن و سئول نماد نظامی‌گری اعصار گذشته ژاپن است بازدید و به سربازان کشته شده کشورش ادای احترام کرد.
فوکودا اواخر ماه گذشته اعلام کرد که اکنون زمان آن فرا رسیده تا «دکترین فوکودا» به جریان افتد و زمینه برای پرورش دیپلماسی متقابلا عمیق در قبال کشورهای جنوب شرق آسیا فراهم شود. دیپلماسی که طلایه‌دار آن پدرش بود و آنرا در سال 1977 نهادینه ساخت.
فوکودا بیان داشت: از مناقشات با کره جنوبی و چین نتیجه مثبتی عاید ما نمی‌شود.
پشتیبانی فوکودا از بهبود مناسبات با چین باعث نگرانی آن دسته از سران تجاری ژاپن شده که بیم آن داشتند سردی مناسبات دیپلماتیک دوکشور به روابط اقتصادی‌شان لطمه می‌زند.
فوکودا که مانند کوایزومی و آبه از حزب لیبرال دموکرات در عرصه سیاسی ژاپن به اعتبار رسیده در دولت کوایزومی به عنوان سخنگوی دولت نقش بسیار مهمی را ایفا کرد و به «شبه وزیر امور خارجه» ملقب شد. وی در سال 2004 پس از اذعان به دست داشتن در رسوایی مالی استعفا کرد گرچه برخی تحلیلگران کناره‌گیری ناگهانی او را به افزایش اختلافاتش با کوایزومی و سایر هم‌پیمانان نخست‌وزیر نسبت داده‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات