تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۳  ، 
کد خبر : ۸۱۷۸۲
اروپا و آمریکا صحنه اعتراض صهیونیست‌ها شد

غوغای انکار «صنعت» هولوکاست


مهران قاسمی
اظهارات یک مقام ارشد حزب دموکرات آمریکا در رد هولوکاست همزمانی آن با انتشار کارتونی در لیبراتسیونه ارگان حزب کمونیست ایتالیا و از شرکای اصلی دولت پرودی، خشم صهیونیست‌ها را برانگیخته است.
لاری داربی سیاستمدار دموکراتی است که پیش از این از سوی این حزب برای تصدی پست دادستان کل ایالت آلاباما معرفی شده بود. این پست، بالاترین مقام قضایی در ایالت محسوب شده و دارای حساسیت بالایی است. داربی روز گذشته در اظهاراتی که با واکنش شدید محافل صهیونیستی و همچنین رسانه‌ای نزدیک به لابی اسرائیل در ایالات متحده روبه‌رو شد، هولوکاست یا نسل کشی یهودیان در جریان جنگ دوم جهانی را انکار کرده و خواستار احیای «هوشیاری عمومی» نسبت به دروغی تاریخی شد.
این سیاستمدار دموکرات در گفت و گویی با خبرگزاری آشوشیتدپرس تصریح کرد که به باور وی در جریان جنگ جهانی دوم، آمار کشته شدگان یهودی در اروپا به 140 هزار تن محدود می‌شود که بسیاری از این افراد قربانی بیماری تیفوس شده‌اند. وی هرگونه آمار و ارقامی بالاتر از این حد را غیرواقعی و تخیلی خواند.
داربی در واکنش به پرسشی مبنی بر اینکه تاریخ‌دانان تعداد کشته‌شدگان را قریب به 6 میلیون تن ذکر کرده‌اند، بار دیگر بر دروغین بودن این ادعاها تاکید کرده و آن را حاصل القائات «صنعت هولوکاست» خواند.
اظهارات داربی باعث سردرگمی مقامات حزب دموکرات شده است. در شرایطی که آخرین نظرسنجی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد اختلاف وی با دادستان کل فعلی این ایالت به شدت کاهش یافته و احتمال پیروزی او نیز وجود دارد، کنار گذاشتن وی از نامزدی برای این عنوان چندان عاقلانه نمی‌نماید. از سوی دیگر سران حزب دموکرات نمی‌توانند نسبت به جنجال تبلیغاتی شکل گرفته پیرامون اظهار نظرهای وی بی تفاوت بمانند.
جوتورن هام رئیس کمیته دموکرات‌های ایالت آلاباما می‌گوید این حزب تحقیقاتی را در مورد اظهارات داربی آغاز کرده است. وی می‌افزاید: هر نوع احساس نفرت نسبت به گروهی از مردم، بویژه با هدف منافع سیاسی از نظر حزب دموکرات غیر قابل قبول است.
نویسنده اسرائیلی انتقاد می‌کند
رمان نویس مطرح اسرائیلی نیز با سخنان خود مبنی بر زیر سوال بردن میزان اعتقاد یهودیان آمریکایی به باورهای مذهبی، خشم آنان را برانگیخته است.
ابی‌یهوشوا به صراحت یهودیان آمریکایی را متهم کرد که جهت‌گیری ملی باورهای مذهبی خود را به راحتی عوض کردن یک کت تغییر می‌دهند.
سخنان این نویسنده اسرائیلی که در جمع متفکرین یهودی ادا شد، خشم صدها میهمان بلندپایه را به همراه داشت. یهوشوا که به عنوان نامزد جایزه بین‌المللی کتاب بروکر به میهمانی یهودیان در کتابخانه کنگره آمریکا دعوت شده بود، در پایان سخنانش با لحنی تمسخرآمیز گفت: این میهمانی سراسر شادی و سرور بود، متاسفم که باعث شدم کمی آزرده خاطر شوید. در هنگام سخنان وی سالن در سکوت کامل به سر می‌برد.
این میهمانی به افتخار یکصد سالگی کمیته یهودیان آمریکا برگزار شده بود، این کمیته که موسوم به «AJC » است از تاثیر گذارترین لابی‌های 5 می صهیونیسم در ایالات متحده محسوب می‌شود.
یهوشوا در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه یهودیان در صد سال گذشته شکست‌های متعددی را متحمل شده‌اند، این شکست‌ها و مصائب را ناشی از نادانی آنها دانسته و افزود: در حالی که دولت بریتانیا پس از بیانیه بالفور در سال 1917 به یهودیان فرصت مهاجرت به اسرائیل را داده بود، آنان علی‌رغم تمامی نشانه‌های ناخوشایند حاضر به این کار نشدند، نویسنده اسرائیلی بدین ترتیب عملا یهودیان را در جریان هولوکاست مقصر خواند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در واکنش به سخنان سینتیا اوزیک، نویسنده دیگر حاضر در جلسه، با تمسخری آشکار گفت: شما می‌گویید در آمریکا زندگی می‌کنید و به اسرائیل فکر می‌کنید؟ شما به همان راحتی که کت خود را عوض می‌کنید، ملیت خود را هم عوض می‌کنید، یهودی آمریکایی بی‌معناترین چیزی است که تاکنون شنیده‌ام!
سخنان یهوشوا اختلاف دیرینه میان جامعه یهودیان ساکن کشورهای دیگر با دولت اسرائیل را آشکار می‌کند. سیاستمداران رژیم صهیونیستی همواره معتقد بودند که یهودیان بنا به وظیفه شرعی خود باید به اسرائیل مهاجرت کنند. در نقطه مقابل اما امتیازات رژیم صهیونیستی به یهودیان آمریکایی از جمله اعطای شهروندی اسرائیل به آنان باعث اختلافات بسیاری شده است. گروه‌های چپ اسرائیلی دولت را مورد انتقاد قرار می‌دهند که چرا این حق را از ده‌ها هزار کارگر خارجی ساکن اسرائیل و اعراب عبری زبان دریغ می‌ورزد اما به یهودیان آمریکایی گشاده دستانه امتیاز می‌دهد.
پیش از این نیز خاخام مایکل لرنر در نوشتاری درهاآرتص با انتقاد از عملکرد دولت صهیونیستی نوشته بود: جامعه یهودی اکنون به سمت مذهب «هولوکاست پرستی» سوق داده می‌شود. این رویکرد باعث می‌شود تا هر کس که عملکرد دولت را با معیارهای پذیرفته شده حقوق بشر سنجیده و مورد نقد قرار دهد به عنوان مخالف هولوکاست معنی شود.
کمونیست‌های ایتالیایی آتش را شعله‌ور می‌کنند
در میانه این مباحث جنجالی، انتشار کارتونی در نشریه لیبراتسیونه، ارگان حزب کمونیست ایتالیا، آتش خشم صهیونیست‌ها را شعله‌ورتر کرده است.
در کارتونی که در شماره گذشته لیبراتسیونه منتشر شد، از پشت دیوار حائل، ندایی به گوش می‌رسد با این مضمون: «قحطی، نجات می‌دهد.» این عبارت اشاره‌ای است به عبارات خوشامدگویی که بر ورودی آشویتس نقش بسته بود: «کار، نجات می‌دهد». انتشار این کارتون که در آن دیوار حائل نتایج آن با زندان آشویتس و نسل‌کشی یهودیان مقایسه شده، باعث انفجار خشم یهودیان ایتالیا، سفارت رژیم صهیونیستی در این کشور و برخی نمایندگان راست گرای پارلمان ایتالیا شده است.
سخنگوی انجمن یهودیان ایتالیا، در واکنش به انتشار این کارتون، آن را توهین‌آمیز و به غایت آزار دهنده خوانده و خواهان اخراج سردبیر این روزنامه شد. وی همزمان خواستار آن شد که مسوولان حزب «بنیاد نوین» که میراث‌دار حزب کمونیست ایتالیا هستند، موضع خود را در قبال این کارتون مشخص کرده و از آن تبری جویند.
سفیر اسرائیل ایهود گل نیز با تحقیرآمیز خواندن این کارتون، تهدید کرد که واکنشی شدید نشان خواهد داد!
علی رغم افزایش فشارهای سیاسی، رهبر حزب و اعضای ارشد آن هنوز حاضر نشده‌اند در قبال این کارتون موضعی بگیرند. استور برتینوتی سخنگوی پارلمان و رهبر حزب بنیاد نوین نیز ترجیح داده تا در این میانه سکوت کند.
مقامات صهیونیستی نگران هستند که با توجه به تاثیرگذاری این حزب کمونیست در ساختار دولت پرودی، دولت آتی ایتالیا رویکردی خصمانه نسبت به تل آویو اتخاذ کند. به باور برخی از کارشناسان این حزب به عنوان پدرخوانده ائتلاف پیروز چپ تأثیرگذاری بسیاری بر سیاست خارجی ایتالیا خواهد داشت. از نگاه آنان انتشار چنین کارتونی در ارگان 16 صفحه‌ای این حزب بدون نظر مساعد مقامات حزبی امکان‌پذیر نیست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات