گروه بینالملل: در حالى که ایران به روشنى ابراز کرده است که مهلت سه هفتهاى براى تکمیل ارزیابى اش از بسته پیشنهادى و ارائه پاسخى محتوایى ضرورى است، تعجب آور و در عین حال کاملا گویاست که سه کشور اروپایى و آمریکا براى سد کردن زود هنگام راه مذاکره از طریق تحمیل یک قطعنامه مخرب و کاملا نابجاى شوراى امنیت این چنین شتاب نشان مىدهند.
سفیرونماینده دائم جمهورى اسلامى ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: برنامه صلح آمیزهسته اى ایران هیچ تهدیدى علیه صلح و امنیت بینالمللى نیست و مطرح شدن این موضوع در شوراى امنیت خالى از وجهه و عارى از هر گونه مبناى حقوقى یا فایده عملى است. ظریف که در نشست روز دوشنبه شوراى امنیت سخنرانى مى کرد، تاکید کرد: مردم و دولت جمهورى اسلامى ایران مصمم به اعمال حق لاینفک خود در زمینه فناورى هسته اى براى مصارف صلحآمیز و توسعه دستاوردهاى خویش در جنبههاى مختلف مسالمت آمیز این فن آورى هستند. سفیر و نماینده دائم جمهورى اسلامى ایران در سازمان ملل متحد افزود: رهبر معظم جمهورى اسلامى ایران یک حکم مذهبى قاطع علیه تولید، نگهدارى و کاربرد سلاح هسته اى صادر کرده اند و ایران همچنین همواره به روشنى تاکید کرده است که سلاح هاى هسته اى جایى در دکترین نظامى اش ندارد. وى بابیان این که برنامه صلح آمیز هسته اى ایران هیچ تهدیدى علیه صلح و امنیت بین المللى نیست، گفت : طرح این موضوع در شورابرخلاف آنچه تبلیغ مى شود، انعکاس نگرانى هاى بین المللى نیست، بلکه به عکس، نحوه برخورد بانیان قطعنامه به معنى نادیده گرفتن موضع اعلام شده اکثریت قاطع جامعه بینالمللى است که به وضوح در بیانیه هاى اخیر وزراى خارجه کشورهاى عضو جنبش عدم تعهد و سازمان کنفرانس اسلامى و بعضا درنتیجه گیرى هاى رئیس شوراى حکام آژانس در ژوئن 2006 انعکاس یافته است.
ظریف تاکید کرد مرور اجمالى سیر وقایع از اوت گذشته تاکنون روشن مىکند که رد آن خواسته غیر قانونى و نابجا توسط جمهورى اسلامىایران تنها دلیل تحمیل قطعنامه هاو بیانیه هایى به شوراى حکام و شوراى امنیت بوده و هست.اقدام پیشنهادى شوراى امنیت که تجلى همان تلاش ها به منظور الزام آور کردن تعلیق غنى سازى اورانیوم است، ناقض اصول بنیادین حقوق بین الملل، معاهده منع گسترش سلاح هاى هستهاى و قطعنامه هاى شوراى حکام آژانس است.این اقدام همچنین در تضاد با نظرات اکثر اعضاى سازمان ملل که شوراى امنیت ملزم به نمایندگى آنهاست، مىباشد.
گفتنى است کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا مدعى شد قطعنامه شوراى امنیت سازمان ملل علیه ایران باب دیپلماسى با تهران را نمىبندد.