تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۲  ، 
کد خبر : ۸۳۱۶۵

گزینه‌هاى پیش‌ روى منافقین


پژمان کریمی: نخست‌وزیر عراق نورى المالکى روز شنبه از تعیین ضرب‌الاجل براى خروج منافقین از عراق خبر داد. وى گفت که گروهک یادشده شش‌ ماه وقت دارد تا خاک عراق را ترک کند.منافقین به دلیل 27 سال مبارزه با جمهورى اسلامى ایران، اعمال ترور و خشونت علیه کارگزاران سیاسى و دینى و مردم ایران و همداستانى با متجاوزان بعثی، در نزد ایرانیان بسیار منفورند.وسعت جنایات این افراد تا آنجا بود که اروپا مجبور شد نام این گروهک را در فهرست گروه‌هاى تروریستى بگنجاند.با سقوط حکومت بعثی، وجود منافقین در کشور عراق مانع بزرگى بر سر راه برقرارى روابط دو ملت مسلمان ایران و عراق است. به ویژه اینکه دولت آمریکا قصد دارد از گروهک نفاق به عنوان جاسوس و ابزار فشار علیه ایران بهره گیرد.بدون شک تهران نمى‌تواند در برابر گروهکى جانى و جاسوس که در کشور همسایه پناه گرفته است، بى‌تفاوت باشد. به ویژه اینکه پاسخ نظامى به حرکات احتمالى نظامى منافقین در داخل عراق، گزینه‌اى غیرقابل اجتناب است که امنیت ملى عراق را در معرض تهدید قرار مى‌دهد.اما امنیت ملى عراق به دلیلى دیگر نیز تهدید مى‌شود.منافقین رانده‌شدگانى هستند که به منظور بقا و دستیابى به قدرت، دست همکارى به رژیم بعث عراق دادند و به منظور اثبات سرسپردگى خود و تضمین بقا، در سرکوب مخالفان دیکتاتورى بغداد، از جنایت علیه شهروندان عراقى به ویژه اکراد و شیعیان خوددارى نکردند. چنین افرادى مسلما، نه فقط شانى براى اعتماد ندارند بلکه باید به جرم همراهى با بعثیون در جنایت علیه شهروندان عراقى مجازات شوند.باید گفت اینک بهترین مقطع براى راندن منافقین از عراق است.تشکیلات منافقین به دلیل ناکامى 27ساله در نبرد با نظام اسلامى و مردم ایران، دچار یاس سنگینى شده است. ورودى منافقین به صفر نزدیک شده است. بخش بزرگى از بدنه این گروهک را نیز افرادى تشکیل مى‌دهند که صرف فقر و تنگناى معیشتى از یک سو و خودباختگى و احساس بى‌هویتى از سوى دیگر، آنان را به دامان جریان نفاق رانده است.برخى عناصر پیشین منافقین که اکنون در اروپا به سر مى‌برند، از وقوع خودکشى و تقاضاى جدایى برخى اعضاى به اصطلاح ارتش آزادیبخش خبر مى‌دهند.فشار بر چنین گروهک شکننده‌اى آسان است.با این حال نباید از نظر دور داشت که آمریکا و انگلیس، با از هم پاشیدگى و دورى منافقین از مرزهاى ایران چندان موافقتى ندارند و دولت عراق باید خود را براى چالش با واشنگتن و لندن بر سر موضوع منافقین آماده سازد.روز دوشنبه خبرگزارى فارس اعلام کرد که دولت انگلیس بر آن است عامل شهادت دو تن از کارکنان سفارت ایران در لندن را آزاد کند. این فرد منافق در 11 اردیبهشت سال 59، با حمله به سفارت، دست به جنایت زد که در آن زمان به حبس ابد محکوم شد.
آزادى عامل‌ یاد شده، پیام خوبى براى تهران و بغداد نیست. در صورت وادار شدن منافقین به خروج از عراق، اسکان در اردن و اسرائیل گزینه‌هاى پیش روى منافقین شکل جالبى به خود مى‌گیرد که در هر صورت ضربه‌اى سنگین به حیات ننگین گروهک منافقین است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات