تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۱  ، 
کد خبر : ۸۳۳۵۴
«وحدت ملی و آرمان‌های انقلاب اسلامی» از نگاه مجلس

اهداف مشترک، وحدت ملی را تضمین می‌کند

اشاره: وحدت ملی متجلی در پیروزی انقلاب اسلامی ایران هنوز هم از مواردی است که عرصه بررسی آن برای متفکران و صاحب‌نظران فراخ است. واقعا رمز وحدت مردم در دوران پیروزی انقلاب اسلامی چه بود و چگونه باید از مولفه‌های آن در سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی بهره برد؟

محصل‌همدانی:

نقش بزرگان نظام در ایجاد وحدت ملی در شرایط فعلی بسیار تاثیرگذار است

یک نماینده‌ی اصولگرای مجلس شورای اسلامی، گفت: مردم خواسته‌ها و آرمان‌های خود را با شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی مطرح کردند.

حجت‌الاسلام سیدمحمدتقی محصل همدانی با اشاره به آرمان‌های اوایل انقلاب و ضرورت بازخوانی آنها برای ایجاد و تقویت وحدت ملی به خبرنگار پارلمانی ایسنا، گفت: در اوایل انقلاب آرمان‌های آن در شعارهایی که مردم انتخاب کرده بودند، خلاصه می‌شد که مهم‌ترین شعار آن استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود.

وی تصریح کرد: این شعار سه کلمه بیشتر نیست، اما این سه کلمه نمایانگر حقایقی است که مردم انقلابی ایران دنبال آن بودند.

نماینده‌ی مردم بافق و مهریز در خانه‌ی ملت، در تعریف کلمه‌ی استقلال، گفت: این مساله در شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی مطرح می‌شد. در واقع قرار نبود در اداره‌ی کشور و امور آن متکی به شرق یا غرب باشیم. البته این بدان معنا نیست که از موقعیت‌ها و دستاوردهای شرق و غرب استفاده نکنیم، بلکه به آنها تکیه نمی‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم آنها با مداخله در امور ما مسائل مربوط به کشور ما را به دست گیرند.

این نماینده‌ی مجلس، خاطرنشان کرد: کلمه‌ی آزادی نیز نمایانگر مفاهیم بسیاری است که با توجه به کلمه‌ی جمهوری اسلامی کامل می‌شود، چرا که خیلی از آزادی‌ها در راستای بی‌بند و باری در کشورهای دیگر نیز وجود دارد، اما آزادی در ایران به معنای بی‌بند و باری و هوسرانی نبوده، بلکه آزادی در چارچوب قانون اساسی و کلمه‌ی مقدس جمهوری اسلامی بود.

محصل همدانی، مقصود از طرح جمهوری اسلامی در شعار مردم ایران را در این دانست که عنوان کنند نظامی می‌خواهند که از اول تا آخر تابع اسلام و قرآن - در همه جهات - باشد و در راه اسلام و نظام اسلامی قدم بردارد. بنابراین این سه کلمه و این شعار خلاصه خواسته‌ها و آرمان‌های مردم بوده و هست.

وی به وحدت ملی موجود در میان احزاب و گروه‌ها در عین رقابت با یکدیگر در اوایل انقلاب اشاره و توجه به این مساله را در شرایط فعلی مورد تاکید قرار داد.

رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، افزود: همه گروه‌ها و احزاب در اوایل انقلاب هر چند در اهداف خود اختلاف جزیی داشتند، اما همگی در پیمودن راه انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی و پذیرفتن قانون اساسی و ولایت فقیه با یکدیگر هم نظر بودند و همین مسیر را طی کردند و به نتایج خوب و بالایی هم رسیدند.

وی تصریح کرد: همان زمان عده‌ای به مخالفت با قانون اساسی و اصل مترقی ولایت فقیه که تنها ویژگی نظام جمهوری اسلامی با سایر نظام‌هاست، برخواستند. اوج مخالفت آنها در دوره‌ی ششم مجلس بود که متاسفانه برخی از نمایندگان را نیز با خود همدست و هم‌صدا کردند و شد آنچه نباید می‌شد تا جایی که توانستند حتی در بعضی از وزراء نفوذ پیدا کنند و در برخی استانداران اثر بگذارند و حاضر شده بودند که انتخابات را برگزار نکنند.

محصل‌همدانی نقش بزرگان نظام را در ایجاد وحدت ملی در شرایط فعلی بسیار تاثیرگذار دانست و با اشاره به نامگذاری سال 85 به نام اتحاد ملی و انسجام اسلامی، گفت: مردم ما، همچنان مشکلات را می‌دانند و در فکر این هستند که مانند همیشه فریب و گول فریبکاران و منافقان را نخورند و مسیر انقلابی و اسلامی خود را ادامه دهند.

سبحانی‌نیا:

همکاری چهره‌های روحانی و سیاسی، برای ایجاد وحدت ضروری است

حجت‌اسلام حسین سبحانی‌نیا با بیان این‌که وحدت ملی بعد داخلی نظام، و انسجام اسلامی بعد بین‌المللی حکومت اسلامی را در برمی‌گیرد، تصریح کرد: در اوایل انقلاب پایبندی به انقلاب، اسلام و ولایت فقیه خمیرمایه‌ای بود که مجموعه‌ها و گروه‌های مختلف را به همدیگر متصل می‌کرد.

این عضو هیأت رییسه‌ی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این‌که در آستانه‌ی انتخابات مجلس شورای اسلامی بحث وحدت ملی می‌تواند بسیار مهم باشد، افزود: در عین‌حال که بحث انتخابات یک رقابت سیاسی بین گروه‌ها محسوب می‌شود، اما مصالح و منافع کلی نظام باید محورهای اصلی و مورد قبول همه‌ی جریانات پایبند به قانون اساسی و ولایت فقیه باشد و در عین رقابت همراه با رفاقت، کارها انجام بگیرد.

نماینده‌ی مردم نیشابور در خانه‌ی ملت خاطرنشان کرد: ما در همان دوران جنگ و دفاع مقدس ملاحظه می‌کردیم که با وجود نوعی اختلاف‌نظرها، مجموعه‌ی جریان‌های داخل نظام تلاش می‌کردند تا مسأله‌ی حیثیت و اعتبار نظام را با انسجام حفظ کنند و با وحدت، دشمن مشترک را هدف قرار می‌دادند و شاخص‌های اصلی انقلاب مانند استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی به عنوان محورهای وحدت ملی بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که هر چند 29 سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد اما هم‌چنان دشمنان ما در کمین هستند، متذکر شد: باید تلاش کنیم تا این انسجام و وحدت حفظ شود و به ویژه در مسائل مهم سیاسی و اجتماعی مانند انتخابات باید به نحوی عمل کنیم که دشمن سوءاستفاده نکند و به وحدت ملی لطمه وارد نشود.

سبحانی‌نیا تصریح کرد: همان‌گونه که از عوامل موجده‌ی انقلاب اسلامی وحدت ملی بود امروز نیز از جمله عوامل حفظ انقلاب اسلامی همین مؤلفه است که به ویژه نیروهای داخلی و معتقد به ارزش‌های انقلاب باید به این مسأله توجه داشته باشند.

وی در تحقق وحدت ملی، همراهی و همگامی همه‌ی جریانات سیاسی و چهره‌های شاخص، مؤثر و مورد احترام را دارای جایگاه ویژه‌ای عنوان کرد و گفت: چهره‌های روحانی و چهره‌های سیاسی که دارای اعتبار و مقبولیت عمومی هستند باید به عنوان بازوان رهبری در این خصوص همراهی و همکاری کنند تا انسجام و وحدت در درون جامعه بیشتر شود و در عین‌حال از تفرقه جلوگیری شود.

نماینده‌ی مردم نیشابور در مجلس افزود: هرچه به زمان انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم نیاز به وحدت ملی بیشتر احساس می‌شود و در این میان نقش‌آفرینی چهره‌های کلیدی نظام نیز می‌تواند در این امر مهم، مؤثر باشد.

وی هم‌چنین دست یافتن به اصل مشترک در میان گروه‌ها و چهره‌ها را یک اصل دانست و تصریح کرد: به هر صورت امروز حفظ موجودیت انقلاب اسلامی برای ما به عنوان یک اصل اساسی است که همه باید این را به عنوان یک اصل مشترک، معتقد باشیم.

عضو هیأت رییسه‌ی مجلس معتقد است پایبندی به قانون اساسی و حفظ حرکت در چارچوب موازین اسلامی از جمله اهداف مشترکی است که باید همه‌ی جریانات به عنوان هدف مشترک معتقد باشند، و تلاش کنند آن‌ها دست‌مایه‌ی مهم و اساسی برای همه مجموعه‌ها باشد.

مقنیان:

همراهی و همکاری بزرگان نظام برای دستیابی به وحدت ضروری است

نماینده‌ی مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که وحدت و یکپارچگی کشور را از هر نظر مصون نگه داشته و زمان برگزاری انتخابات بیشتر خود را نشان می‌دهد، گفت: احزاب زمان انتخابات، مردم و طرفداران‌شان را به صحنه کشانده و انتخابات را گرم می‌کنند.

محمدعلی مقنیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که نظر امام خمینی(ره) در اوایل انقلاب در مورد وحدت و آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران این بود که مردم به صورت یکپارچه از تمامیت ارضی دفاع کرده و متحد شوند،‌ افزود: در این شرایط مردم می‌توانند کشور را تحت عنوان جمهوری اسلامی ایران حفظ کرده و اجازه ندهند جریان انقلاب همچون جریان مشروطه به بیراهه کشیده شود.

وی با تأکید بر این‌که هدف امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری تا حدودی محقق شده است، در مورد وحدت احزاب و گروه‌ها در حوادث گوناگون پس از انقلاب اسلامی، ‌گفت: زمانی که کشور توسط بیگانگان و دشمنان مورد تهدید قرار می‌گرفت، کلیه احزاب برخاسته از توده‌های مردم، تحت هر شرایطی متحد شده و همه اختلافات و سلایق و تمام انتقادات در مورد اداره کشور را کنار گذاشته و به بحث می‌پرداختند.

نماینده‌ی مردم بیجار در مجلس خاطرنشان کرد: احزاب و گروه‌ها در حال حاضر نیز در زمان‌های حساس (به جز احزابی چون منافقین که در اوایل انقلاب نیز ماهیت‌شان مشخص شده بود) وحدت دارند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان این‌که احزاب و گروه‌های برخاسته از توده‌های واقعی مردم، هر زمان که احساس کردند کشور نیاز به وحدت و حضور آن‌ها در صحنه دارد، حضور یافته و این وحدت را حفظ کرده‌اند، یادآور شد: حفظ وحدت گروه‌ها و احزاب یکی از آرمان‌های امام خمینی (ره) بوده است.

به گفته‌ی مقنیان، دستمایه قرار دادن اهداف مشترک برای رسیدن به وحدت بسیار ضرورت دارد و همیشه نیز این ضرورت احساس می‌شود، چراکه این موضوع فراموش‌شدنی نیست و نمی‌توان به آن بی‌توجهی کرد.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با تأکید بر این‌که حضور مردم در انتخابات به وحدت کشور کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: دخالت، همراهی و همکاری بزرگان نظام برای دستیابی به وحدت ملی ضرورت داشته و مؤثر است، چراکه افراد برجسته و بزرگ نظام در کنار امام خمینی(ره) در بوجود آمدن وحدت زحمات زیادی را متحمل شده و از دلسوزترین افراد نسبت به نظام هستند و تحت هیچ شرایطی حاضر به صدمه خوردن به نظام نیستند.

وی یادآور شد: این افراد برجسته و بزرگ نظام که اجازه نمی‌دهند به اندازه نوک سوزنی به نظام خدشه‌ای وارد شود، هر زمان که احساس کنند خدشه‌ای به وحدت نظام وارد می‌شود، اتحاد، توصیه و حضورشان برای کشور مؤثر است.

مقنیان به همه احزاب، مسوولین و بزرگان توصیه کرد به نحوی عمل کنند که تحت هیچ شرایطی در کشورمان اختلاف‌نظر جدی پیش نیاید.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد احزاب و گروه‌ها با نزدیک شدن به انتخابات همه سلایق و نظرات مختلف را کنار گذاشته و به صورت یکپارچه در صحنه انتخابات حضور یابند.

سادات‌موسوی:

اهداف مشترک،‌ وحدت ملی را تضمین می‌کند

نقش عقلای کشور در تقویت وحدت ملی، بسیار اثرگذار است

یک نماینده اصولگرای مجلس، مهم‌ترین آرمان اوایل انقلاب را خلاصه شده در شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی به عنوان شعار مردم در راهپیمایی و صحنه‌های حساس انقلاب دانست.

حجت‌الاسلام سیدمحمدجعفر سادات موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان این که استقلال و آزادی به عنوان دو خواسته مردم در شعارهای آن‌ها تجلی پیدا کرد، گفت: تبلور جمهوری اسلامی هم در قانون اساسی است و طبعا قانون اساسی به عنوان یک میثاق ملی می‌تواند به عنوان اصل وحدت و اتحاد ملی در کشور همیشه مدنظر باشد.

نماینده مردم مبارکه درخانه ملت، توجه به قانون اساسی در زمینه‌های مختلف و بازخوانی آرمان‌های انقلاب را که در شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی خلاصه می‌شد، در شرایط فعلی در ایجاد و تقویت هرچه بیشتر وحدت ملی بسیار موثر برشمرد.

این نماینده مجلس با اشاره به وحدت ملی موجود بین احزاب و گروه‌ها در اوایل انقلاب در‌عین رقابت با یکدیگر گفت: در شرایط فعلی هم نباید دشمن را تنها از دیدگاه تاکتیک‌هایش دید. باید بدانیم تا زمانی که شعار ما استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است و به اصول اولیه انقلاب پایبند بوده و آن‌ها را پیگیری می‌کنیم، دشمن درصدد آسیب‌رساندن به ما خواهد بود.

وی ادامه داد: باید توجه داشت دشمن گاهی در قالب جنگ نظامی، گاهی در قالب کودتا یا تهاجم فرهنگی و یا در قالب استهلاک نظام و مبانی اعتقادی، به مقابله با ما می‌آید.

به گفته سادات موسوی، با این دیدگاه باید بدانیم وحدت و اتحادی که در زمان پیروزی انقلاب و حتی در زمان جنگ وجود داشت، در شرایط فعلی هم نیاز داریم. نباید این گونه تصور کرد که چون جنگی وجود ندارد، پس دشمنی هم وجود ندارد واین مساله نباید موجب فراموش شدن قضیه و مقابله با دشمن و استکبار شود.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس توجه به این مساله از سوی احزاب و جناح‌ها را نیز مورد تاکید قرارداد و تصریح کرد: وحدت ملی در اهداف مشترک تعریف و تحقق پیدا می‌کند. اهداف مشترک اهداف اصولی هستند که عامل وحدت ملی خواهند بود.

وی در ادامه افزود: البته اهداف جزیی، کوتاه مدت و اهداف حزبی و گروهی و تفکرات مختلف نیز وجود دارد، اما این‌ها نمی‌تواند وحدت ملی را تضمین کند.

به گفته نماینده مبارکه در مجلس شورای اسلامی، آن چه وحدت ملی را ایجاد می‌کند، همان اهداف مشترک است.

وی، نقش بزرگان را در ایجاد وحدت ملی بسیار موثر دانست و گفت: اهداف کلی، اصلی و مشترک و مساله وحدت باید جدا از احساسات و جناح‌گرایی و حزب‌گرایی مورد توجه قرارگیرد. بنابراین تاثیر و نقش افرادی که به عنوان عقلای کشور مطرح هستند و به اهداف و دیدگاه‌های بلندمدت توجه دارند، در ایجاد و تقویت وحدت ملی بسیار اثرگذار است.

نوش‌آبادی:

برای تحقق آرمان‌های انقلاب باید از ظرفیت تمام گروه‌ها استفاده کرد

رییس فراکسیون مطبوعات مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که وحدت ملی باید در کنار همبستگی ملی تعریف شود، اظهار کرد: باید برای تحقق آرمان‌های بلند انقلاب از ظرفیت‌های ملی و توانمندی‌های تمام گروه‌ها، احزاب و جریانات استفاده شود.

حسین نوش‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به این‌که همبستگی و وحدت باید در کنار همدیگر تعریف شوند، افزود: ممکن است گاهی یک ملت همبستگی داشته باشند، اما وحدت در آرمان‌ها نداشته باشند، پس همبستگی ملی با وحدت در آرمان‌ها متفاوت است.

نماینده مردم ورامین در خانه ملت یادآور شد: کسانی در آرمان‌هایشان وحدت دارند که معتقد به آن آرمان‌ها باشند، پس ممکن است برخی در کشور علاقمند به ملت و میهن خود باشند، اما آرمان‌های فکری و عقیدتی که عده دیگر دارند را نداشته باشند.

وی با بیان این‌که کشور باید به سمت همبستگی ملی قدم بردارد و از بستر همبستگی ملی به وحدت آرمانی فکر کند، اظهار کرد: باید به همه جریانات سیاسی، فکری، اجتماعی، اقوام و گروه‌هایی که به کشورشان علاقمند هستند و به اعتلای کشور منهای جهت‌گیری فکری و عقیدتی فکر می‌کنند، احترام گذاشت و این مساله‌ای است که شاید در مراحلی نادیده گرفته شده است.

نوش‌آبادی متذکر شد: از آنجا که ملت آرمان‌خواه است و آرمان‌های بلندی در انقلاب مدنظر بوده است، پس باید برای تحقق این آرمان از ظرفیت‌های ملی و توانمندی‌های تمام گروه‌ها و احزاب و جریانات جهت تحقق استقلال، عدالت اجتماعی و برخوردار کردن مردم از رفاه عمومی که شعار دینی ماست، استفاده شود.

این عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر این‌که نمی‌توان کشور را با یک طیف و جریان فکری اداره کرد، گفت: احزاب و گروه‌ها غالبا به همبستگی ملی معتقدند، اما ممکن است به برخی آرمان‌های عقیدتی افراد خیلی معتقد نباشند، پس همه جریانات و گروه‌ها با وجود داشتن روش‌های متفاوت سیاسی و عقیدتی برای همبستگی ملی تلاش می‌کنند.

نوش‌آبادی با تاکید بر این‌که آرمان‌های اولیه انقلاب نیز در سایه همبستگی اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: بنابراین باید به همه گروه‌ها و جریانات احترام گذاشت و آنها را در سرنوشت کشور دخیل کرد، زیرا دخیل کردن تمام گروه‌ها، شخصیت‌ها و احزاب می‌تواند در پیوند ملی موثر باشد.

وی هم‌چنین حفظ و تحقق اتحاد ملی را در سایه احترام به همه گروه‌ها و جریانات ارزیابی کرد و افزود: در کشور اتحاد به وجود نمی‌آید، مگر این‌که هر کس احساس کند که جایگاه تعریف شده‌ای در کشور دارد و می‌تواند حقوق مشخص خود را تامین کند.

رییس فراکسیون مطبوعات مجلس با بیان این‌که شاید در مقابل، نغمه‌های جداافکنی و تجزیه‌طلبانه مانند حرکت تجزیه‌طلبانه اقوام و تحریک آنها وجود داشته باشد، اظهار کرد: در صورتی این گونه حرکات خنثی و بی‌اثر می‌شود که سهم همه اقوام، گروه‌ها و جریانات را در اداره کشور ببینیم و آنها را در مدیریت‌ها دخالت دهیم و در تصمیم‌گیری‌ها سهیم کنیم، که اگر این کار انجام شود، وحدت ملی و همبستگی تحقق پیدا می‌کند.

نوش‌آبادی با اشاره به این‌که دستمایه قرار دادن اهداف مشترک برای رسیدن به وحدت ملی نیز نکته بسیار مهمی است، خاطرنشان کرد: وقتی اهداف، ملی تعریف شد نه مقطعی و صنفی و گروهی؛ آن موقع همه گروه‌ها و افراد خود را پایبند به آن می‌بینند و آنها بیشتر می‌توانند زمینه‌ساز و بسترساز وحدت و همبستگی باشند.

نماینده مردم ورامین در مجلس تصریح کرد: شعارهای صنفی، گروهی و مقطعی ممکن است در یک مقطع از زمان جواب دهد، اما در بلندمدت نمی‌تواند به عنوان اهداف ملی تلقی شود.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین لازمه تحقق اهداف ملی مشارکت ملی است و رسیدن به اهداف ملی، همبستگی ملی را می‌طلبد که باید در برنامه‌ریزی‌ها و شعارها مدنظر قرار گیرد.

عضو کمیسیون عمران در پایان گفت: دخالت بزرگان نظام و مدیران کشور و رهبران و گروه‌های سیاسی نیز زمینه‌ساز وحدت و همبستگی ملی است و این افراد باید مقدمات رسیدن به وحدت و همبستگی ملی را فراهم کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات