آیتالله هاشمی رفسنجانی گفت: حضرت امام مشعل فروزان مبارزه را روشن کردند و پیشتازان مبارزه با رژیم شاه این شعله را روشن نگه داشتند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دنشجویان ایران (ایسنا)، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام که روز یکشنبه در جمع زندانیان سیاسی پیش از انقلاب در محل زندان قصر سخنرانی میکرد، با اشاره به آیهای از قرآن کریم و بیان این که خداوند از سه گروه تحت عنوان سبقتگیرندگان یاد میکند، اظهار کرد: گروه اول مهاجران، گروه دوم انصار مهاجران و گروه سوم کسانی هستند که بعدا اضافه میشوند و حرکت مبارزان صدر اسلام را تکمیل میکنند. وی افزود: ما مشمول دو گروه اول نیستیم و گروه سوم که برای ما مهم و مربوط به ماست، کسانی هستند که همان راه دو گروه اول را برای خداوند، تکرار کردند. رییس مجلس خبرگان یکی از مصادیق این آیه را زندانیان سیاسی پیش از انقلاب دانست و گفت: با توجه به آیاتی که دیدهام و تفسیرهای مختلفی که خوانده و شنیدهام، مطمئن هستم که یکی از مصادیق این آیه زندانیان سیاسی ما هستند که در زمان شاه حرکت پیشتازانهای را برای رضای خداوند به وجود آوردند. وی خاطرنشان کرد: خداوند میفرماید این سه گروه کسانی هستند که برایشان بهشتی فراهم شده است و در آنجا آنها از خداوند راضی هستند و خدا هم از آنها راضی است و این پیروزی بزرگی است. هاشمی رفسنجانی، مبارزان پیش از انقلاب را انسانهایی پیشتاز توصیف و عنوان کرد: کسانی که در زمان شاه وارد میدان مبارزه شدند، گروهی از انسانهای پیشتاز بودند که هیچ چیز جز رضای خدا نمیتوانست برایشان مطرح باشد. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در تشریح این مطلب افزود: امروز همان بندهایی که روزگاری در آنها اسیر بودیم، به پارک تبدیل یا بخشهایی از آن برای عبرت و یادآوری نگهداری میشود؛ ولی ما آن زمان این را نمیدانستیم و تصور نمیکردیم حکومت اسلامی استقرار پیدا کند و به جای عربدههای مستانهای که دنیا پرستان آن روز سر میدادند، صدای قرآن و اذان از ماذنهها به گوش برسد؛ هر چند فکر میکردیم این حرکت به پیروزی خواهد رسید؛ ولی تصور میکردیم به نسلهای بعدی میرسد. وی تصریح کرد: البته هنوز راضی نیستیم و فکر میکنیم بیش از اینها باید جهاد شود تا اسلام واقعی که پیامبر اکرم فرمودهاند، محقق شود. رییس مجلس خبرگان در ادامه درباره نقش زندانیان سیاسی در دوران 14 سال تبعید امام خمینی(ره) اظهار کرد: امام مشعل فروزان مبارزه را روشن کردند و رژیم، ایشان را از ایران برد. رهبرمان رفته بود و نیروها فقط با ایمان و عقیده خودشان در صحنه مانند و نگذاشتند این شعله خاموش شود. وی با بیان اینکه اگر زمانی که حضرت امام به تبعید رفته بودند نیروهای مجاهد این شعله را روشن نگه نمیداشتند، همه چیز خاموش میشد و دوباره آغاز نمیشد، افزود: ولی وقتی امام از تبعید به کشور بازگشتند ایرانی را دیدند که بسیار با ایرانی که پشت سر گذاشتند و رفتند متفاوت بود. هاشمی رفسنجانی در همین راستا تاکید کرد که وظیفه رسانههاست که آن 14 سال را بیشتر تحلیل کنند. وی در ادامه درباره نقش خانوادههای زندانیان سیاسی پیش از انقلاب نیز گفت: آن دوران بر خانوادههایمان بسیار سخت میگذشت؛ چرا که آنها نمیدانستند به سر عزیزانشان چه میآید. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بنابراین خانوادهها در این جهاد مقدس سهیم هستند و اگر آنها از مبارزان حمایت نمیکردند، مبارزان هم نمیتوانستند به راه خود ادامه دهند. وی با بیان آیهای دیگر از قرآن کریم مبنی بر اینکه « آنهایی که پیش از پیروزی جهاد و انفاق کردند با آنهایی که بعدا به این صفوف میپیوندند مساوی نیستند» تصریح کرد: افتخار زندانیان سیاسی پیش از انقلاب این است که آنها قبلالفتح به میدان آمدند؛ در حالی که افق پیروزی را نمیدیدند؛ البته نمیخواهم با طرح این مسائل بگویم ما تافتههای جدابافتهای هستیم بلکه اینها واقعیتهایی است که قرآن برای ما عنوان کرده است. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: ایران گرفتار استکبار و استبداد بود و این دو عنصر مانند دو لبه قیچی منافع ملت را در ایران قطع میکردند؛ ولی امروز این همه عظمت در ایران میبینیم و در روز 22 بهمن هم شاهد خواهیم بود که مردم برای جشن این موفقیت با چه نشاطی حضور پیدا میکنند. وی در عین حال با تاکید بر اینکه نابسامانیها، نبود رضایتها و مشکلات هم وجود دارد، افزود: ولی اینها بسیار با آن زمان تفاوت دارد و قابل مقایسه نیست. وضع روستاها، سلطهی آمریکایی، رفتار پلیس و ساواک با مردم و بسیاری از مصیبتهای دیگر وجود داشت که مردم با قناعت آنها را تحمل میکردند. رییس مجلس خبرگان یادآور شد: البته عدهای همه چیز داشتند ولی اکثر مردم به همان که داشتند قانع بودند؛ جهنم سیاهی برای مردم ساخته بودند و بالاخره خود مردم بیدار و هوشیار شدند. هاشمی رفسنجانی در ادامه خطاب به مبارزان سیاسی پیش از انقلاب گفت: اگر شما مجاهدان ارزش سبقت را به دست آوردید، مردم هم مقام انصار را کسب کردند؛ چرا که اگر مردم حمایت نمیکردند و به صحنه نمیآمدند، شاید ما هنوز در زندانها بودیم. وی با بیان این که مردم تشخیص دادند این راه درست است، خاطرنشان کرد: بنابراین انصار انقلاب، توده مردم بودند و نتیجه هم این پیروزیها و پیشرفتهای امروز است. هاشمی رفسنجانی در پایان گفت: انشاءالله با دعای خیر مردم و حضور در صحنهها و احترام به افکار و آرای مردم - که همین مردم این حماسه را خلق کردهاند- و نگهداشتن آنها در صحنه بتوایم این راه را به جایی برسانیم که پرچم مقدس انقلاب را به دست پربرکت امام زمان(عج) تحویل دهیم تا خیال بشریت راحت شود.