تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۴  ، 
کد خبر : ۸۳۸۹۵

اهداف رژیم‌ صهیونیستی‌ درمورد ایران


 مجله‌ نیوزویک در مقاله‌ ای‌ نوشت نوشت در شصتمین سالگرد تاسیس‌ اسرائیل‌ دولت یهود ممکن است در حال‌ اماده‌ شدن برای‌ بزرگترین جنگی‌ باشد که‌ تاکنون داشته‌ استاین برای‌ رئیس‌ جمهور بعدی‌ امریکا به‌ چه‌ معنی‌ است در این مقاله‌ به‌ قلم‌ مایکل‌ هرش‌ امده‌ است کلا شش‌ دهه‌ پس‌ از تاسیس‌ یک ملت انها نباید هنوز برای‌ حق‌ موجودیت شان بجنگند و پس‌ از جنگهای‌ هزار و نهصد و چهل‌ و هشت شصت و هفت و هفتاد و سه‌ و جنگ های‌ دیگر از جمله‌ دو انتفاضه‌ بسیاری‌ از اسرائیلی‌ ها مایلند این تصور را داشته‌ باشند که‌ راهشان را به‌ سوی‌ حق‌ موجودیت باز کرده‌ اند اما هنوز این اتفاق‌ نیفتاده‌ استاسرائیل‌ امروز در شصتمین سالگرد تاسیس‌ اش‌ با همان خطر موجودیتی‌ مواجه‌ است که‌ در اولین ماههایی‌ مواجه‌ بود که‌ مجمع‌ عمومی‌ سازمان ملل‌ تقسیم‌ فلسطین را تصویب کرد و ارتش‌ های‌ عرب به‌ این دولت تازه‌ حمله‌ کردند.
در اصل‌ بایدگفت اسرائیل‌ اکنون حتی‌ با خطر بزرگتری‌ نسبت به‌ ان زمان مواجه‌ است ممکن است در زمانی‌ نه‌ چندان دور اسرائیل‌ درگیر بزرگترین جنگی‌ برای‌ موجودیت اش‌ شود که‌ در تاریخ‌ نه‌ چندان طولانی‌ اش‌ با ان مواجه‌ بوده‌ است رئیس‌ جمهور اینده‌ امریکا چه‌ اوباما یا چه‌ مک کین ممکن است گرفتار بزرگترین بحران از زمان حوادث یازده‌ سپتامبر شودذر حالیکه‌ مقامات اسرائیلی‌ تاکید دارند که‌ پایبند به‌ دیپلماسی‌ هستند شرایطی‌ وجود دارد که‌ مجموعا حمله‌ اسرائیل‌ به‌ ایران را قبل‌ از پایان سال‌ دو هزار و هشت محتمل‌ تر می‌ سازد یک ارزیابی‌ جدید و نگران کننده‌ تر اسرائیل‌ مبنی‌ بر اینکه‌ ایران تا سال‌ دو هزار و نه‌ توانایی‌ ساخت بمب اتمی‌ را خواهد داشتذرگزارش‌ های‌ اولیه‌ به‌ سال‌ دو هزار و ده‌ یا دیرتر اشاره‌ شده‌ بود تضعیف تلاشهای‌ امریکااروپا برای‌ اعمال‌ فشار اقتصادی‌ بر ایران و منزوی‌ ساختن اننیکلاس‌ برنز معاون وزیر خارجه‌ امریکا که‌ کارشناس‌ مسائل‌ ایران بود به‌ تازگی‌ از وزارت خارجه‌ بازنشسته‌ شده‌ و خلا؟ بزرگی‌ را ایجاد کرده‌ است و بسیاری‌ از اسرائیلی‌ ها این حس‌ فزاینده‌ را دارند که‌ واشنگتن درحال‌ ارزیابی‌ این امر است که‌ چگونه‌ با توانایی‌ هسته‌ ای‌ ایران سر کند،
در ضمن شرکت های‌ اروپایی‌ از جمله‌ او ام‌ وی‌ اتریش‌ و ئی‌ جی‌ ال‌ سوئیس‌ در حال‌ سرمایه‌ گذاری‌ های‌ چند میلیارد دلاری‌ جدید در بخش‌ انرژی‌ ایران اند بازسازی‌ ناوگان موشک های‌ حزب الله‌ در لبنان که‌ هرچه‌ اسرائیلی‌ ها بیشتر منتظر بمانند به‌ ایران توانایی‌ وسیعتری‌ برای‌ اقدامات تلافی‌ جویانه‌ می‌ دهد تلاش‌ های‌ ایران برای‌ طولانی‌ کردن نامحدود تحقیقات اژانس‌ بین المللی‌ انرژی‌ اتمی‌ در خصوص‌ تاریخچه‌ و هدف برنامه‌ هسته‌ ای‌ انقرار است گزارش‌ جدید اژانس‌ تا هفته‌ سوم‌ مه‌ منتشر شود و ایران موافقت کرده‌ است مطالبی‌ را درباره‌ تحقیقات کنونی‌ اژانس‌ اعلام‌ دارد اما انتظار نمی‌ رود این مسئله‌ تا ان زمان حل‌ شود تمایل‌ روسیه‌ به‌ تامین موشک های‌ دفاعی‌ زمین به‌ هوای‌ کوتاه‌ برد برای‌ تهران با وجود ابراز تمایل‌ ان به‌ پیوستن تحریم‌ ها بر ضد ایرانشایعاتی‌ جریان داردکه‌ روسیه‌ در حال‌ مذاکره‌ برای‌ فروش‌ سامانه‌ های‌ ضد هواپیمای‌ دور برد اس‌سیصد به‌ ایران است گرچه‌ مسکو انرا تکذیب می‌ کند؛
این سامانه‌ های‌ دفاعی‌ بسیار پیشرفته‌ به‌ محص‌ استقرار تغییر چشمگیری‌ در مشکل‌ مقابله‌ با حملات هوایی‌ اسرائیل‌ ایجاد خواهند داد و مسئله‌ مهم‌ دیگر خاتمه‌ قریب الوقوع‌ دوره‌ تصدی‌ دولت بوش‌ است که‌ دوست ترین و قطعا مطیع‌ ترین دولت امریکا نسبت به‌ اسرائیلی‌ ها بوده‌ است زمانی‌ که‌ اسرائیل‌ در تابستان دوهزار و شش‌ به‌ حزب الله‌ در لبنان حمله‌ کرد دولت بوش‌ به‌ دولت یهود چراغ‌ سبز داد و عمدا مباحثات دیپلماتیک برای‌ خاتمه‌ جنگ را به‌ تعویق‌ انداختهمین چند هفته‌ قبل‌ بوش‌ با رضایت حمله‌ ماه‌ سپتامبر اسرائیل‌ به‌ راکتور سوریه‌ را هشداری‌ برای‌ ایران و کره‌ شمالی‌ توصیف کرد این احتمال‌ بسیار کمتر است که‌ دولت اوباما سنگ اسرائیل‌ را به‌ سینه‌ بزندو رویکرد مک کین قطعی‌ نیست استدلال‌ بسیاری‌ از کارشناسان مسائل‌ ایران این است که‌ با وجود درخواست های‌ مکرر محمود احمدی‌ نژاد رئیس‌ جمهور ایران برای‌ نابودی‌ اسرائیل‌ اصلا معلوم‌ نیست که‌ تهران قصد تولید کامل‌ یک سلاح‌ هسته‌ ای‌ را داشته‌ باشد و در صورت تولید واقعا انرا بر ضد اسرائیل‌ یا دولت دیگری‌ به‌ کار گیرداحمدی‌ نژاد مترصد انتخاب مجدد در سال‌ دوهزار و نه‌ است و درمیان نخبگان دولت ایران محبوبیتی‌ ندارد؛
قطعا یک گزینه‌ برای‌ اسرائیل‌که‌ زرادخانه‌ هسته‌ ای قابل‌ ملاحظه‌ خاص‌ خود را داردتوسل‌ به‌ منطق‌ دیرینه‌ بازدارندگی‌ بر ضد ایران است به‌ ویژه‌ اگر احمدی‌ نژادکنار گذاشته‌ شود و چهره‌ های‌ میانه‌ روتری‌ در تهران حاکم‌ شوندختی‌ تندروهای‌ اسرائیلی‌ می‌ دانند پیامدهای‌ حمله‌ به‌ ایران خطرناک و دیرپا خواهد بود و این احتمال‌ را تشدید می‌ کند که‌ ا حمدی‌ نژاد و دیگر تندروها در قدرت بمانند و احتمالا اسرائیل‌ را گرفتار جنگی‌ منطقه‌ ای‌ کنند برخی‌ کارشناسان فنی‌ و دفاعی‌ امریکا همچنین این استدلال‌ را مطرح‌ می‌ کنند که‌ حتی‌ اکنون اسرائیل‌ این توانایی‌ را ندارد که‌ بیش‌ از یک مزاحم‌ برای‌ برنامه‌هسته‌ ای‌ ایران باشد برنامه‌ غنی‌ سازی‌ ایران نسبت به‌ راکتور اسیراک عراق‌ که‌ اسرائیل‌ در سال‌ هزارو نهصدو هشتاد و یک منهدم‌ کرد به‌ مراتب پراکنده‌ ترسری‌ تر و حفاظت شده‌ تر است .
دیوید البرایت یکی‌ از برجسته‌ ترین صاحب نظران برنامه‌ هسته‌ ای‌ ایران میگوید انها می‌ توانند کل‌ تاسیسات نطنزایرانز ا منهدم‌ کنند اما برنامه‌ انها به‌ طور جدی‌ از پیشرفت باز نماند اما انچه‌ در پس‌ این مباحثات قرار دارد این است که‌ هرچه‌ اسرائیلی‌ ها بیشتر منتظر باشند ایرانیان در برابر یک راه‌ حل‌ نظامی‌ مقاوم‌ تر می‌ شوند به‌ ویژه‌ اگر انها سامانه‌ های‌ روسی‌ ضد هواپیما مستقر کنند شناسایی‌ نسل‌ جدید سانتریفیوژ های‌ ای‌ارذو ایران نیز سخت تر استانتونی‌ کوردسمن از مرکز مطالعات راهبردی‌ و بین المللی‌ روز چهارشنبه‌ در واشنگتن گفت هیچ کسی‌ هنوز نگفته‌ است که‌ نصب این سانتریفیوژ ها در تاسیسات پراکنده‌ و کوچک بسیار اسانتر است برای‌ بسیاری‌ از تندروهای‌ اسرائیل‌ گزینه‌ های‌ چندانی‌ وجود ندارد عقیده‌ بر این است که‌ انها بار دیگر در عرصه‌ جهان منزوی‌ شده‌ انداحتمال‌ حمله‌ امریکا به‌ ایران درواقع‌ از بین رفته‌ است این در مورد برنامه‌ هسته‌ ای‌ تهران استاقدام‌ نظامی‌ امریکا بر ضد اهدافی‌ در ایران درست ان سوی‌ مرز عراق‌ هنوز محتمل‌ است.
بوش‌ که‌ هنوز در عراق‌ گرفتار است هر روز بیش‌ از پیش‌ یک دولت رو به‌ پایان قلمداد می‌ شودذر حالیکه‌ بوش‌ طی‌ اخرین سفرش‌ به‌ خاورمیانه‌ در ماه‌ ژانویه‌ تلاشهای‌ جدی‌ برای‌ رد گزارش‌ براورد ملی‌ پاییز گذشته‌ به‌ عمل‌ اوردو قرار است هفته‌ اینده‌ سفر دیگری‌ داشته‌ باشد واشنگتن رسما در ان براورد تجدید نظر نکرده‌ است در ان گزارش‌ نتیجه‌ گیری‌ شده‌ بود ایران برنامه‌ تسلیحات هسته‌ ای‌ اش‌ را متوقف کرده‌ بود به‌ گفته‌ بروس‌ ریدل‌ مقام‌ سابق‌ شورای‌ امنیت ملی‌ برخی‌ اسرائیلی‌ ها حتی‌ تهدید اخیر هیلاری‌ کلینتون برای‌ نابودی‌ ایران در صورت حمله‌ ان به‌ اسرائیل‌ را پذیرش‌ ضمنی‌ این موضع‌ فروکش‌ کرده‌ جدید امریکا می‌ دانندما نمی‌ توانیم‌ مانع‌ از تولید بمب ایران شویم‌ بنابراین بر بازدارندگی‌ در برابر استفاده‌ از ان تاکید می‌ کنیم‌ نتیجه‌ انکه‌ هرچه‌ اسرائیل‌ بیشتر منتظر حمله‌ بماند نابودی‌ نظامی‌ برنامه‌ هسته‌ ای‌ ایران و تحمل‌ دیپلماتیک پیامدهای‌ ان دشوار تر خواهد شدذر عین حال‌ مزایای‌ وعده‌ داده‌ شده‌ انتظارزاه‌ حل‌ دیپلماتیک دلخواه‌ بر اساس‌ فشارهای‌ اقتصادی‌ظاهرا در حال‌ کمرنگ شدن استاکنون این مسئله‌ بیشتر به‌ بقای‌ سیاسی‌ ایهود المرت نخست وزیر اسرائیل‌ بستگی‌ دارد که‌ درگیر یک رسوایی‌ دیگراینبار رشوه‌ خواری‌ استاما اگر به‌ دنبال‌ سکوی‌ پرتاب بحران جهانی‌ بعدی‌ هستید نگاه‌ هایتان را به‌ تل‌ اویو بدوزید .

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات