تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۷  ، 
کد خبر : ۸۴۱۴۳
وزیر خارجه‌ سابق‌ آلمان:

جنگ غزه‌ دومین جنگ ایران و اسرائیل‌ است


وزیر خارجه‌ سابق‌آلمان جنگ حماس‌ با اسرائیل‌ را جنگ دوم‌ میان ایران و اسرائیل‌ توصیف کرد بنابراین گزارش‌ یوشکا فیشر وزیر خارجه‌ سابق‌ آلمان در تحلیلی‌ در روزنامه‌ زود دویچه‌ آلمان در فضایی‌ بدبینانه‌ برقراری‌ صلح‌ میان اسرائیلی‌ ها و فلسطینی‌ ها را غیر ممکن خواند و خاطر نشان کرد به‌ همان میزان که‌ میانجی‌ گری‌ میان اسرائیل‌ و فلسطین ضروری‌ تر می‌ شود به‌ همان نسبت نیز احتمال‌ تحقق‌ صلح‌ ناممکن تر و غیر محتمل‌ تر می‌ شود وی‌ در توصیف بیشتر این وضعیت با نگاهی‌ به‌ تاریخ‌ علت بی‌ ثباتی‌ و ناپایداری‌ آن مرزهایی‌ را که‌ در حین اضمحلال‌ و سقوط امپراطوری‌ مستعمراتی‌ تعیین شدند مشکل‌ اصلی‌ چالش‌ این منطقه‌ دانست و افزود این مساله‌ موجب شده‌ است که‌ تا به‌ امروز هم‌ اسرائیلی‌ ها و هم‌ فلسطینی‌ ها نتوانند بگویند که‌ کشورشان از کجا شروع‌ می‌ شود و در کجا پایان می‌ یابد فیشر تصریح‌ کرد حتی‌ اگر مرزهای‌ سال‌ 1967 میلادی‌ میان اسرائیل‌ و فلسطین نیز مورد پذیرش‌ قرار گیرند باز هم‌ امکان عملی‌ کردن این توافق‌ قابل‌ تصور نیست در واقع‌ هر دو طرف توان مورد انتظار را برای‌ حل‌ مشکل‌ خود ندارند او ادامه‌ داد در طول‌ این مدت سیاستمداران سکولار عرب بر اثر سوء مدیریت خود از عرصه‌ تصمیم‌ گیری‌ کنار رفتند و در نتیجه‌ انگیزشهای‌ دینی‌ با ورود به‌ این چالش‌ ابعاد تازه‌ ای‌ به‌ آن داد به‌ همین خاطر باید گفت: هر چه‌ اوضاع‌ پیچیده‌ تر شود به‌ همان نسبت نیز سازش‌ سرزمینی‌ میان اسرائیل‌ و فلسطین بسیار مشکل‌ تر خواهد شد.
وزیر خارجه‌ آلمان همچنین اظهارات انگلا مرکل‌ صدراعظم‌ آلمان را که‌ در جنگ غزه‌ نباید جای‌ علت و معلول‌ را با هم‌ اشتباهی‌ گرفت تایید کرد و آنرا نکته‌ ای‌ صحیح‌ خواند با اینحال‌ فیشر از نحوه‌ مدیریت بحران اروپا در خصوص‌ جنگ غزه‌ انتقاد کرد و افزود آنچه‌ مرا ناراحت می‌ کند جدی‌ نگرفتن این جنگ و ربط دادن آن به‌ سیاست داخلی‌ طرفهای‌ جنگ است این مقام‌ عالیرتبه‌ وزارت خارجه‌ آلمان با تحسین تلاش‌ نیکولاس‌ سارکوزی‌ رئیس‌ جمهور فرانسه‌ بعنوان یک ابتکار عمل‌ اتحادیه‌ اروپا برای‌ حل‌ این مناقشه‌ افزود انتظار می‌ رود باراک اوباما رئیس‌ جمهور منتخب آمریکا نیز تلاشهای‌ زودهنگامی‌ را برای‌ برقراری‌ یک آتش‌ بس‌ مصروف دارد فیشر با اشاره‌ به‌ اینکه‌ هم‌ اکنون در باریکه‌ غزه‌ یک فاجعه‌ انسانی‌ در حال‌ رخ‌ دادن است ابراز داشت توصیه‌ من آنست که‌ در درجه‌ اول‌ به‌ راه‌ حلهای‌ منطقه‌ ای‌ روی‌ آوریم‌ زود دویچه‌ آلمان در ادامه‌ به‌ نقل‌ از وزیر خارجه‌ سابق‌ آلمان نوشت معتقد نیستم‌ که‌ در صورتی‌ که‌ سوریه‌ و ایران را خارج‌ از این مناقشه‌ بدانیم‌ بتوان در نزاع‌ میان اسرائیل‌ و فلسطین پیشرفتی‌ را شاهد بود او با اشاره‌ به‌ اینکه‌ تجاوز آمریکا در عراق‌ تهران را تا تبدیل‌ شدن به‌ یک قدرت هژمونیک سوق‌ داده‌ است اظهار داشت من تقویت جایگاه‌ حزب الله‌ پس‌ از جنگ 33 روزه‌ سال‌ 2006 و حمایت کنونی‌ از حماس‌ فلسطین در جنگ باریکه‌ غزه‌ را جنگ دوم‌ میان ایران و اسرائیل‌ می‌ دانم‌ به‌ همین خاطر است که‌ غرب باید با ایران دست به‌ معامله‌ ای‌ بزند برون داد این معامله‌ چشم‌ پوشی‌ ایران از توسعه‌ تسلیحات اتمی‌ در مقابل‌ برخورداری‌ از حمایتهای‌ تکنولوژیک است ضمن آنکه‌ در خصوص‌ نقش‌ ملاهای‌ ایران در ساختار کشورهای‌ منطقه‌ خاورمیانه‌ نیز باید با تهران به‌ تفاهم‌ رسید فیشر در پایان گفت: حتی‌ تلاشهای‌ سیاستمداران حزب سبزهای‌ اتحادیه‌ اروپایی‌ نیز در این ارتباط کافی‌ به‌ نظر نمی‌ رسد در واقع‌ آنها از تعامل‌ بیشتر با ترکیه‌ که‌ به‌ منزله‌ مهمترین مزیت و امتیاز ما در مقابل‌ ایران محسوب می‌ شود اغماض‌ می‌ کنند کشور ترکیه‌ ای‌ که‌ در یک فرآیند آزمایشی‌ بدنبال‌ جدایی‌ مساله‌ سرنوشت ساز و تعیین کننده‌ دین از سیاست و به‌ تعبیری‌ اسلام‌ سیاسی‌ از اسلام‌ تندرو است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات