تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۷  ، 
کد خبر : ۸۴۳۶۶

شیرین عبادی‌: هرگز ایران را ترک نخواهم‌ کرد

شیرین عبادی‌ برنده‌ ایرانی‌ جایزه‌ صلح‌ نوبل‌ در سال‌ دوهزار و سه‌ در گفتگو با رادیو بین المللی‌ فرانسه‌ باردیگر از وضع‌ حقوق‌ بشر در ایران انتقاد و تصریح‌ کرد هرگز ایران را ترک نخواهد کرد.

به‌ گزارش‌ پایگاه‌ اینترنتی‌ رادیو بین المللی‌ فرانسه‌ با گذشت سی‌ سال‌ از انقلاب اسلامی‌ ایران اوضاع‌ حقوق‌ بشر در ایران همچنان رو به‌ وخامت است شیرین عبادی‌ که‌ به‌ شدت از جانب دولت ایران تحت فشار است در مورد چگونگی‌ تعبیر این نوع‌ برخورد دولت ایران به‌ رادیو بین المللی‌ فرانسه‌ گفت دولت ایران با نگرشی‌ منفی‌ به‌ اقدامات ما می‌ نگرد و با خشونت به‌ برخورد با ان پرداخته‌ است زیرا ما گزارشی‌ سه‌ ماهه‌ از شرایط حقوق‌ بشر در ایران منتشر کرده‌ ایم‌. وی‌ گفت بدون شک در صورتی‌ که‌ ما سکوت اختیار کنیم‌ تمام‌ این بدشانسی‌ ها نیز خاتمه‌ می‌ یابد اما ما به‌ فعالیت خود ادامه‌ می‌ دهیم‌ و بسته‌ شدن دفتر کار ما دلیلی‌ بر متوقف شدن فعالیت های‌ ما نیست.
رادیو بین المللی‌ فرانسه‌ از عبادی‌ پرسید چرا فشارهای‌ دولتی‌ تا این حد سنگین است دولت ایران از چه‌ چیز می‌ ترسد. شیرین عبادی‌ در پاسخ‌ اذعان داشت در سال‌ هزار و نهصد و هفتاد و چهار دولت ایران قراردادهایی‌ را در مورد حقوق‌ مدنی‌ سیاسی‌ اجتماعی‌ اقتصادی‌ و فرهنگی‌ امضا کرد انچه‌ ما می‌ خواهیم‌ تنها این است که‌ دولت ایران به‌ کنوانسیون هایی‌ که‌ خود ان را امضا کرده‌ پایبند باشد عبادی‌ در مورد رهاورد سی‌ سال‌ انقلاب ایران گفت شعار این انقلاب استقلال‌ و ازادی‌ بود به‌ ملت ایران وعده‌ داده‌ شده‌ بود که‌ به‌ لطف جمهوری‌ اسلامی‌ کشور به‌ این استقلال‌ و ازادی‌ دست می‌ یابد وی‌ گفت با همین وعده‌ و امید به‌ تحقق‌ ان بود که‌ من برای‌ پیروزی‌ این انقلاب تلاش‌ کردم‌ اما سی‌ سال‌ پس‌ از این انقلاب ما هنوز به‌ ازادی‌ دست نیافته‌ ایم‌ برای‌ مثال‌ انتخابات ریاست جمهوری‌ در ایران برگزار می‌ شود اما نامزد این انتخابات باید توسط دولت مورد تایید و تصدیق‌ باشد بنابراین هم‌ اکنون ما نمی‌ توانیم‌ بگوییم‌ در ایران انتخابات ازاد داریم‌.  عبادی‌ در مورد انتظارات خود از انتخابات ریاست جمهوری‌ دوازده‌ ژوئن گفت من ترجیح‌ می‌ دهم‌ بیش‌ از انکه‌ در مورد تقاضاهای‌ فردی‌ بگویم‌ در مورد اصول‌ صحبت کنم‌ انچه‌ که‌ من پیش‌ از همه‌ می‌ خواهم‌ این است که‌ دولت به‌ مردم‌ ایران اجازه‌ دهد خود فرد مورد نظر را برای‌ نامزدی‌ ریاست جمهوری‌ انتخاب کنند نه‌ این که‌ شورای‌ نگهبان در مورد قانونی‌ بودن یا نبودن نامزدهای‌ انتخابات ریاست جمهوری‌ تصمیم‌ گیری‌ کند.
رادیو بین المللی‌ فرانسه‌ به‌ عبادی‌ گفت شما بر لزوم‌ شکل‌ گیری‌ سیستم‌ قضایی‌ مستقل‌ بسیار پافشاری‌ می‌ کنید عبادی‌ در پاسخ‌ گفت در این مورد انچه‌ که‌ پیش‌ از همه‌ نیازمند تغییر است مجموعه‌ قوانین ما است مجموعه‌ قوانین ما باید در راستای‌ احترام‌ به‌ حقوق‌ بشر تغییر کند هنگامی‌ که‌ این تغییرات صورت گرفت بستر مناسب برای‌ کاربرد قوانین جدید نیز مهیا می‌ شود وی‌ همچنین بر فعال‌ بودن جامعه‌ مدنی‌ ایران تاکید کرد و گفت هم‌ اکنون در ایران زنان بسیار فعالی‌ حضور دارند گروه‌ های‌ دانشجویی‌ اتحادیه‌ های‌ کارگری‌ و معلمی‌ فعال‌ هستند این گروه‌ در بطن جامعه‌ مدنی‌ ایران بسیار پویا هستند انها واقعا امیدهای‌ جامعه‌ ما هستند رادیو فرانسه‌ پرسید چگونه‌ به‌ مبارزه‌ خود ادامه‌ می‌ دهید در حالی‌ که‌ دفتر کار شما تعطیل‌ شده‌ به‌ محل‌ سکونت شما حمله‌ شده‌ و شما و خانواده‌ تان تهدید می‌ شوید شیرین عبادی‌ پاسخ‌ داد هم‌ اکنون من و تمام‌ همکارانم‌ به‌ فعالیت های‌ خود ادامه‌ می‌ دهیم‌ با موکلان خود دیدار می‌ کنیم‌ و برای‌ رسیدن به‌ اهداف خود تلاش‌ می‌ کنیم‌ زیرا این هدف اصلی‌ کانون مدافعان حقوق‌ بشر است که‌ دولت ایران ان را تعطیل‌ کرده‌ است وی‌ تاکید کرد قطعا این مبارزه‌ بسیار سخت خواهد بود زیرا این شرایط در نبردی‌ که‌ متعلق‌ به‌ خود ما است کمکی‌ به‌ ما نخواهد کرد ما تا کنون دستاوردهای‌ خوبی‌ داشتیم‌ و به‌ راه‌ خود همچنان ادامه‌ می‌ دهیم‌.
عبادی‌ در مورد حقوق‌ زنان در ایران گفت نابرابری‌ حقوق‌ زنان در ایران بسیار زیاد است برای‌ مثال‌ اگر زن و مردی‌ هر دو در حال‌ عبور از خیابان باشند و مورد حمله‌ تروریستی‌ قرار بگیرند غرامتی‌ که‌ به‌ خانواده‌ مرد پرداخت می‌ شوند دو برابر غرامتی‌ است که‌ به‌ خانواده‌ زن پرداخت می‌ شود این مثال‌ نشان می‌ دهد زندگی‌ یک زن در ایران ارزش‌ کمتری‌ نسبت به‌ زندگی‌ مرد ایرانی‌ دارد به‌ علاوه‌ اگر در پرونده‌ ای‌ نیاز به‌ شهادت باشد در صورتی‌ که‌ شاهد زن باشد باید تعداد انان دو نفر باشد اما در مورد مردان شهادت یک تن کافی‌ است شیرین عبادی‌ همچنین در مورد وجود نشانه‌ هایی‌ از تقاضای‌ امریکا برای‌ مذاکره‌ با ایران گفت امیدوارم‌ اختلافهای‌ میان دو کشور کم‌ کم‌ از بین برود و راه‌ برای‌ مذاکره‌ سازنده‌ باز شود زیرا دنبال‌ کردن اختلافات نفعی‌ برای‌ هیچ یک از ملت های‌ ایران و امریکا نخواهد داشت عبادی‌ در پایان گفت با وجود همه‌ تهدیداتی‌ که‌ علیه‌ من وجود دارد من هرگز ایران را ترک نخواهم‌ کرد من ایرانی‌ هستیم‌ در ایران متولد شده‌ ام‌ در ایران کار می‌ کنم‌ و در ایران خواهم‌ مرد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات