تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۵  ، 
کد خبر : ۸۴۶۶۷
وال‌ استریت جورنال:

اسرائیل‌ نمی‌‌تواند متحمل‌ شکست دیگری‌ شود


پایگاه‌ اینترنتی‌ روزنامه‌ وال‌ استریت جورنال‌ روز دوشنبه‌ در سرمقاله‌ ای‌ نوشت: یورش‌ زمینی‌ رژیم‌ صهیونیستی‌ به‌ نوار غزه‌ خطرات راهبردی‌ برای‌ این رژیم‌ همسایگان عرب میانه‌ روی‌ ان و همچنین باراک اوباما رییس‌ جمهور منتخب امریکا در پی‌ داشته‌ است اسرائیل‌ که‌ خود را به‌ خلع‌ سلاح‌ حماس‌ متعهد کرده‌ است در حال‌ حاضر دیگر نمی‌ تواند در دومین جنگ خود در دو سال‌ گذشته‌ متحمل‌ شکست شود می‌ توان حمله‌ ارتش‌ اسرائیل‌ را به‌ نوار غزه‌ به‌ عنوان نسخه‌ اسرائیلی‌ افزایش‌ شمار نظامیان امریکایی‌ در عراق‌ قلمداد کرد هر چند که‌ این قیاس‌ کامل‌ نیست سال‌ دو هزار و شش‌ میلادی‌ بدترین سال‌ در دهه‌های‌ گذشته‌ برای‌ منافع‌ غربی‌ ها در خاورمیانه‌ بود. شبه‌ نظامیان القاعده‌ و حامیان ایران در حال‌ پیشرفت در عراق‌ بودند حزب الله‌ در حال‌ مبارزه‌ با اسرائیل‌ در لبنان بود و حماس‌ در حال‌ قدرت گرفتن در مناطق‌ فلسطینی‌ بود افزایش‌ نظامیان آمریکایی‌ در عراق‌ در سال‌ های‌ دو هزار و هفتذو هزار و هشت به‌ برتری‌ مجدد امریکا در این کشور منجر شد و در حال‌ حاضر اسرائیل‌ تلاش‌ می‌ کند همین کار را بر ضد حماس‌ انجام‌ بدهد.
مسئله‌ راهبردی‌ مهم‌ تر از فقط متوقف کردن حملات موشکی‌ مبارزان حماس‌ به‌ شهرهای‌ فلسطین اشغالی‌ است هر چند که‌ این توجیه‌ کافی‌ برای‌ بمباران و عملیات زمینی‌ اسرائیل‌ است در صورتیکه‌ رژیم‌ صهیونیستی‌ می‌ خواهد شانس‌ همزیستی‌ مسالمت امیز با همسایگان عرب خود داشته‌ باشد باید هاله‌ شکست ناپذیری‌ خود را حفظ کند این روزنامه‌ امریکایی‌ می‌ افزاید همین هاله‌ شکست ناپذیری‌ اسرائیل‌ پس‌ از دو جنگ این رژیم‌ با کشورهای‌ عربی‌ بود که‌ باعث شد مصر در دهه‌ هفتاد میلادی‌ با اسراییل‌ موافقتنامه‌ صلح‌ امضا کند در ادامه‌ این مقاله‌ امده‌ است که‌ در مقابل‌ جنگ سی‌ و سه‌ روزه‌ سال‌ دو هزار و شش‌ اسرائیل‌ با لبنان عرب های‌ تندرو و ایرانی‌ ها را متقاعد کرد اسرائیل‌ ضعیف شده‌ است و می‌ توان این رژیم‌ را شکست داد. این روزنامه‌ تاکید کرده‌ است که‌ اسرائیل‌ نمی‌ تواند به‌ حماس‌ اجازه‌ دهد در پایان عملیات این رژیم‌ در غزه‌ به‌ چنین افسانه‌ای‌ معتقد باقی‌ بماند در غیر اینصورت هزینه‌ های‌ ان بسیار بالا خواهد بود مقامات اسرائیلی‌ به‌ گونه‌ ای‌ صحبت می‌ گویند که‌ گویی‌ این واقعیت راهبردی‌ را درک می‌ کنند هر چند که‌ پی‌ بردن به‌ این مسئله‌ بطور قطع‌ دشوار است زیرا اهداف جنگی‌ انها همچنان بطور علنی‌ درست مشخص‌ نشده‌ است حیم‌ رامون معاون نخست وزیر اسرائیل‌ می‌گوید هدف این عملیات حذف حاکمیت حماس‌ در غزه‌ است اگرچه‌ این اظهارات مورد تایید ایهود اولمرت نخست وزیر این رژیم‌ یا دیگر مقامات بلندپایه‌ نظامی‌ اسرائیل‌ قرار نگرفته‌ است.
ایهود باراک وزیر جنگ اسرائیل‌ نیز اعلام‌ کرده‌ است این جنگ اسان یا کوتاه‌ نخواهد بود وی‌ در عین حال‌ بطور قابل‌ فهمی‌ با توجه‌ به‌ لزوم‌ بی‌ اطلاع‌ نگه‌ داشتن حماس‌ توضیحات بیشتری‌ ارائه‌ نکرده‌ است گزینه‌ مواجه‌ است مخالف است یا عملیات محدودی‌ که‌ به‌ پیروزی‌ تاکتیکی‌ این رژیم‌ منجر می‌شود و در عین حال‌ به‌ حماس‌ اجازه‌ می‌دهد به‌ عنوان نیرویی‌ نظامی‌ جان سالم‌ بدر برد یا اینکه‌ اسرائیل‌ به‌ اشغال‌ تمام‌ عیار نوار غزه‌ که‌ در سال‌ دو هزار و پنج‌ به‌ ان پایان داد روی‌ خواهد اورد. اسرائیل‌ می‌ تواند بخش‌ هایی‌ از غزه‌ را اشغال‌ کند ولی‌ این بار دیگر شهرک های‌ صهیونیست نشینی‌ که‌ نیاز به‌ دفاع‌ داشته‌ باشند در اختیار ندارد بطور واقع‌ گرایانه‌ تر با توجه‌ به‌ بی‌ میلی‌ داخلی‌ اسرائیلی‌ ها برای‌ داشتن چنین حضوری‌ این رژیم‌ می‌ تواند به‌ حملات خود ادامه‌ بدهد تا تهدید نظامی‌ حماس‌ را از بین ببرد و سپس‌ سیاست هایی‌ را اعلام‌ کند که‌ براساس‌ ان هر راکتی‌ که‌ در اینده‌ به‌ سوی‌ فلسطین اشغالی‌ شلیک شد با حملات هوایی‌ متناسب یا دیگر اقدامات تلافی‌ جویانه‌ این رژیم‌ با ان مقابله‌ خواهد شد این اقدام‌ می‌ تواند به‌ اسرائیل‌ اجازه‌ دهد در کوتاه‌ مدت ادعای‌ پیروزی‌ کند و در همین حال‌ قدرت بازدارندگی‌ برای‌ خود ایجاد کند هزینه‌ های‌ این دو اقدام‌ زیاد خواهد بود ولی‌ هزینه‌ های‌ عدم‌ اقدام‌ اسرائیل‌ نیز از زمان خروج‌ از نوار غزه‌ در سال‌ دو هزار و پنج‌ بالا بوده‌ است به‌ ویژه‌ با توجه‌ به‌ اینکه‌ به‌ حماس‌ اجازه‌ داده‌ است ارتشی‌ متشکل‌ از حدود پانزده‌ هزار نیروایجاد کند.  
حماس‌ در حال‌ حاضر موشک هایی‌ در اختیار دارد که‌ می‌ تواند اهدافی‌ را در بیست مایلی‌ داخل‌ فلسطین اشغالی‌ هدف قرار دهد و بدین ترتیب کل‌ جنوب این منطقه‌ اسیب پذیر شده‌ است و در صورتیکه‌ اوضاع‌ بدین نحو ادامه‌ پیدا کند موشک های‌ دوربرد حماس‌ در نهایت تل‌ اویو را هدف قرار خواهد داد چه‌ محمود عباس‌ رییس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین تمایل‌ داشته‌ باشد کنترل‌ نوار غزه‌ را در اختیار بگیرد یا خیر حماس‌ باید به‌ عنوان یک نیروی‌ نظامی‌ نابود شود حماس‌ همچون حزب الله‌ در لبنان و گروه‌ های‌ شبه‌ نظامی‌ در عراق‌ به‌ بخشی‌ از تلاش‌ های‌ ایران برای‌ سلطه‌ در منطقه‌ تبدیل‌ شده‌ است شکست های‌ منطقه‌ ای‌ دولت امریکا در سال‌ دو هزار و شش‌ نتوانست جلوی‌ جاه‌ طلبیهای‌ تهران را بگیرد هر چند که‌ افزایش‌ نظامیان امریکایی‌ نفوذ ایران را در عراق‌ مهار کرده‌ است حزب الله‌ بیش‌ از هر زمان دیگری‌ در لبنان قدرتمند است هر چندکه‌ حماس‌ تلاش‌ می‌ کند با سرنگونی‌ دولت انتصابی‌ فلسطین در کرانه‌ باختری‌ همچون غزه‌ اسرائیل‌ را تحقیر کند در بحبوحه‌ محکومیت حملات اسرائیل‌ توسط کشورهای‌ عربی‌ اتحادیه‌ اروپا و سازمان ملل‌ دولت جرج‌ بوش‌ رئیس‌ جمهور امریکا به‌ این رژیم‌ و شش‌ دیپلماتیک برای‌ پیگیری‌ اهداف جنگی‌ خود داده‌ است در حالیکه‌ عملیات اسرائیل‌ ادامه‌ پیدا می‌ کند درخواست ها از امریکا برای‌ مجبور کردن این رژیم‌ برای‌ متوقف کردن حملات خود به‌ منظور شکست دادن حماس‌ افزایش‌ خواهد یافت. چنین مداخله‌ ای‌ توسط کاندولیزا رایس‌ وزیر امور خارجه‌ امریکا به‌ حزب الله‌ اجازه‌ داد در سال‌ دو هزار و شش‌ اعلام‌ پیروزی‌ کندو اوباما نباید چنین اشتباهی‌ را تکرار کند. رییس‌ جمهور منتخب امریکا اعلام‌ کرده‌ است قصد دارد با ایران وارد گفتگو شود و در صورتیکه‌ حماس‌ شکست بخورد مقامات ایران علاقه‌ مندی‌ بیشتری‌ به‌ دیپلماسی‌ پیدا خواهند کرد شکست حماس‌ همچنین به‌ ایران نشان خواهد داد که‌ نظامی‌ گری‌ منطقه‌ ای‌ احمدی‌ نژاد هزینه‌ های‌ بیشتری‌ در برابر مزایای‌ ان داشته‌ است اسرائیلی‌ ها با حمله‌ به‌ حماس‌ پیش‌ از روی‌ کار امدن اوباما لطف بزرگی‌ در حق‌ وی‌ کرده‌ اند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات