تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۹:۱۶  ، 
کد خبر : ۸۷۸۵۵
آشنایی در مناطق قومی - قبیله‌ای افغانستان و پاکستان

پیامدهای آشوب پاکستان در افغانستان


 ترجمه: داوود کریمی‌پور
در ادامه آتش بس ها در مناطق قومی - قبیله ای ، موافقت نامه صلح بین دولت پاکستان و شبه نظامیان و شکل گیری جبهه متحد قومی مجاهدین پاکستانی به منظور تقویت جنگ طالبان در افغانستان نخستین بذرهایی بود که برای شکست آمریکا در منطقه کاشته شد.
تحولات اخیر در پاکستان به طور قطعی به طرح های سیاسی که توسط عربستان سعودی ، آمریکا و بریتانیا تنظیم شده است ، پایان می دهد. این طرح ها درصدد بودند که از طریق برسرکارآمدن یک دولت اجماعی از لیبرال ها و احزاب سکولار در انتخابات فوریه 2008 حمایت مردم را برای جنگ علیه تروریسم جلب کنند.
این تحولات پیامدهای گسترده ای را برای افغانستان به همراه خواهد داشت.
دادگاه عالی پاکستان به دلیل محکومیت جنایی، به عدم صلاحیت نواز شریف، رهبر حزب مسلم لیگ شاخه نواز برای نمایندگی مجلس رای داد. همچنین این دادگاه صلاحیت برادر او شهباز را نیز ردکرد. شهباز حاکم ایالات پنجاب موفق ترین و پرجمعیت ترین استان است که دادگاه به او دستور داد به دلیل حادثه هواپیما ربایی در 1999 هر چه سریعتر استعفا دهد.
این تصمیم، عرصه را برای بی ثباتی و هرج و مرج سیاسی مهیا کرد و چالشی بزرگ برسر راه دولت یک ساله آصف علی زرداری و حزب مردم پاکستان او، ایجاد کرد.
همزمان با پخش اخبار رد صلاحیت برادران شریف، خشونت های خیابانی دولت را که دو ماه تلاش کرده بود تا چنین قانونی علیه برادران شریف ازسوی دادگاه صادر نشود، مورد اعتراض خویش قرار می دادند.
در یک کنفرانس مطبوعاتی که در مزرعه خانگی شان در رین ویند در نزدیکی لاهور برگزار شد دو برادر زرداری را متهم به توطئه چینی کردند. آنها گفتند ، دلیل این تصمیم ، حمایت آنان از بازگشت چوداری که در دوران پرویز مشرف برکنار شده بود است.
وکلاو دیگر افراد از آن پس، به نمایندگی از چوداری و دیگر اعضای برکنار شده قوه قضائیه به پاخاسته اند و اعتراض های گسترده ای را برای ماه آینده تدارک دیده اند.
با نگاهی بررویدادهای اخیر که طی آن استان تحت تسلط حزب مسلم لیگ شاخه نواز (پنجاپ) توسط اعتراض کنندگان به نوعی تعطیل شده بود باید گفت این اعتراض ها می تواند وسیع تر و بزرگتر شود.
توانایی دولت فدرال در این زمینه می تواند به مصالحه و سازشکاری منتهی شود.یک عضو ائتلافی و کلیدی دولت حزب مردم پاکستان، گفت : رای دادگاه قابل قبول نیست و حزب مردم پاکستان می تواند میانه خوبی با حزب مسلم شاخه نواز، داشته باشد.
شاخص سهام بازار بورس کراچی ، به شدت سقوط کرده است و براساس گفته تاجران داخلی، بازار همچنان تحت فشار نگرانی از بی ثباتی سیاسی خواهد ماند.
این وضعیت ، عمیقا برافغانستان تاثیر خواهد گذاشت . ناآرامی هایی که توسط طالبان هدایت می شود و تا حد زیادی به بنیان های آن در پاکستان وابسته است ، آتش بس های اخیر در مناطق قبیله ای نیز این امکان را به طالبان خواهد داد که زمینه چینی های خویش را برای حملات بهاری ادامه دهد.
بنابراین ، طالبان به دنبال استمرار عدم تعقیب سیاسی است چنانکه حکومت مرکزی نیز همچنان آنان را در صلح رها خواهد کرد.
از سویی دیگر ، واشنگتن با دلهره به آشفتگی سیاسی می نگرد و احتمالاارتش را به منظور اجرای ابتکاراتی در مقابل شبه نظامیان تقویت کند.
در این راستا دیدار 20 فوریه فرمانده ارتش پاکستان ، ژنرال پرویز کیانی از واشنگتن می تواند مهم تلقی شود چرا که او از بی طرفی سیاسی ارتش در امور سیاسی حمایت کرد و لذا ممکن است ایالات متحده از راهی دیگر او را اقناع کند.
در این حین، در افغانستان، ناتو3000 سرباز اضافی را به استانهای سرکشی چون لوگارو و ارداک اعزام کرد. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا هم 17000 هزار سرباز آمریکایی را به جنوب افغانستان گسیل داشت . سایر کشورها مانند ایتالیا و بریتانیا با نظامیان بیشتری مشارکت خواهند نمود.
تعداد کل نظامیان 90000 تن می رسد که تنها 30 هزار نفر از نیرویی که ارتش شوروی در دهه 1980 در این کشور داشت ،کمتر است.
دکتر فرخ سلیم، کارشناس مسائل استراتژیک در پاکستان در مصاحبه با آسیا تایمز گفت: نظامیان کنونی از لحاظ آمادگی ، تجهیزات و راهبرد بسیار عالی تر از 120000 هزار سرباز شوروی هستند.
نظامیان جدید بین دو استان لوگار و وارداک در حاشیه کابل و دیگر شهرها تقسیم خواهند شد.
طالبان معتقد است نیروی کافی برای بالانگه داشتن گرمای جنگ در اطراف کابل را داراست و در پی اعزام نیرو به دو منطقه است: -1 آژانس خیبر پاکستان که از نیروهای ناتو مراقبت می کند.
2- استان هلمند در افغانستان
به گزراش آسیا تایمز مبارزان پاکستان به طور عمده از مناطق قبیله ای در جنوب وزیرستان خواهند آمد و به مناطق گرمسیر هلمند ، خواهند رفت . این منطقه بشدت مهمان ناپذیر است و اعزام زمینی مدوام نیروهای ناتو را امکان ناپذیر می کند.
نیروها از هلمند به جنوب شرقی افغانستان یعنی استانهای نیمروز و هرات منتقل خواهند شد و استان فرح نیز که در همین کمربند واقع شده تحت کنترل طالبان است وطالبان بیشتر اوقات به سمت نیمروز و هرات حرکت کرده و عملیات خویش را علیه نیروهای ناتو انجام می هد.عنصر افزوده شده در این سال ، تمرکز برمختل سازی خطوط انتقال نیروهای ناتو است . خواه از پاکستان یا از آسیای مرکزی و ... وارد شوند. در این کشمکش ها، تصمیم های گرفته شده در اسلام آباد طی چند روز و هفته پیش رو بسیار مهم خواهد بود. چرا که این تنها راهی است که ارتش پاکستان در صدد ترقی است .

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات