تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۸  ، 
کد خبر : ۸۸۵۹۸
مشروح نشست این هفته حسینی:

هیچ محدودیتی برای همکاری با عربستان نداریم


سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، جمهوری اسلامی ایران و عربستان را دارای روابط گسترده‌ای خواند و تصریح کرد: هیچ محدودیتی در همکاری با عربستان نداریم.
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سید محمد علی حسینی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز یکشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران حلول ماه مبارک رمضان را تبریک گفت.

* اشکالات همکاری‌های بانکی ایران و بلژیک حل شد

وی با اشاره به سفر روز گذشته «کارل دوگوخت» وزیر خارجه بلژیک به تهران، خاطرنشان کرد: گروگان بلژیکی که با تلاش‌های جمهوری اسلامی آزاد شد تحویل ایشان شد و قدردانی ویژ‌ه‌ای از جمهوری اسلامی به عمل آمد.

حسینی با بیان اینکه درباره ضرورت گسترش همکاری‌های دوجانبه با وزیر خارجه بلژیک گفتگوها و جلسات خوبی برگزار شد، افزود: پیرامون انرژی، سرمایه‌گذاری‌های مشترک، مبارزه با مواد مخدر، تبادل نظر پیرامون مسائل مربوط به فعالیت‌های مسالمت‌آمیز هسته‌ای ایران و همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا مورد گفتگو قرار گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اشکالاتی که در همکاری‌های بانکی بین دو کشور به وجود آمده بود، اظهار داشت: این اشکالات با تلاش‌هایی که بین دو کشور صورت گرفته حل شده و این همکاری‌ها می‌تواند زمینه خوبی برای ارتقای مناسبات در سطوح مختلف باشد.

خبرنگاری نیز در خصوص این اشکالات سؤال کرد که حسینی در پاسخ با بیان اینکه مذکرات انجام شده با وزیر خارجه بلژیک بیشتر پیرامون مسائل دوجانبه بود، افزود: موانع بانکی و مشکلاتی که پیش آمده بود براساس برخی از تصمیماتی که از سوی طرف بلژیکی مطرح شد در گذشته مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و با تصمیماتی که اتخاذ کردند این موانع رفع شده و الان مشکلی بر سر راه این همکاری‌ها وجود ندارد و می‌تواند زمینه خوبی را برای ارتقای مناسبات ما ایجاد کند.

* ضرورت خروج نیروهای آمریکایی از عراق

خبرنگاری به مصاحبه علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی با الجزیره مبنی بر اینکه «ایران خواستار خروج فوری نیروهای آمریکایی از عراق نیست،» اشاره کرد و حسینی در پاسخ با بیان اینکه در خصوص خروج آمریکایی‌ها و ضرورت خروج نیروهای آمریکایی از عراق هیچ تردیدی نیست، اظهار داشت: مسئله‌ای که آقای لاریجانی مطرح کرد با مواضعی که در گذشته نیز مطرح بود مبنی بر ضرورت خروج نیروهای آمریکایی از عراق با برنامه و زمانبندی، هیچ تفاوتی ندارد.

وی ادامه داد: آن چه آقای لاریجانی مورد تاکید قرار داد این بود که این گونه نباشد که همه چیز به یک باره و به همین وضعیت آشفته‌ای که دارد رها شود و آمریکایی‌ها بخواهند از عراق خارج شوند زیرا ناامنی و بی‌ثباتی‌هایی را در پی خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه بر خروج برنامه‌ریزی و زمانبندی شده نیروهای آمریکایی از عراق تاکید کرد.

* تجدیدنظر در همکاری با آژانس در صورت صدور قطعنامه

حسینی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره اظهارات لاریجانی مبنی بر خروج از معاهده NPT در صورت صدور قطعنامه دیگر علیه ایران، با تاکید بر اینکه همکاری‌های ما با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه دارد و روند خوبی را نیز طی می‌کند، اظهار داشت: در صورت صدور قطعنامه جدید،‌ ایران نسبت به سطح همکاری‌های خود با آژانس تجدیدنظر خواهد کرد.

* تصمیم پیرامون تحریم گامی در مسیر نادرست

خبرنگاری به تحت فشار قرار گرفتن آلمان از سوی آمریکا و دوستانش در قضیه هسته‌ای کشورمان و اظهارات متناقض سخنگوی وزارت خارجه آلمان در رابطه با تحریم ایران اشاره کرد و ارزیابی حسینی پیرامون نشست گروه 1+5 در 30 شهریورماه را جویا شد که وی در پاسخ با بیان اینکه براساس یک نقل آلمان‌ها از توافقات و همکاری‌ها بین ایران و آژانس حمایت کرده‌اند، گفت: ما در حال بررسی این موضع هستیم و از سوی دیگر نیز مطرح می‌شود که در خصوص تحریم‌ها گام‌هایی در حال برداشته شدن است که همراهی با تصمیمات، سیاست‌ها و رویکردهای دولت آمریکاست که ما آنها را به دقت زیر نظر داریم.

وی افزود: در صورت صحت این خبر که آلمان‌ها به حمایت از همکاری‌های ایران و آژانس ادامه می‌دهند، یک گام مثبت و در مسیر درستی است.

سخنگوی وزارت خارجه تصمیم پیرامون تحریم را از ابتدا گامی در مسیر نادرست خواند و ادامه داد: تلاشی که آمریکایی‌ها برای برگزاری جلسه 30 شهریور انجام می‌دهند تلاشی است که حتماً ناکارآمد خواهد بود.

حسینی با اشاره به همکاری‌ها بین ایران و آژانس و تاکید البرادعی و سولانا در خصوص اینکه باید به این روند فرصت داد تا به پیش رود، تلاش‌های آمریکا را در جهت مسدود کردن این روند برشمرد و تصریح کرد: این تلاش‌ها‌ با موفقیت همراه نخواهد بود.

* جایگاه غیرقابل انکار ایران در دستیابی به فناوری مسالمت آمیز هسته‌ای

یکی از خبرنگاران با اشاره به اظهارات احمدی‌نژاد پیرامون بسته شدن پرونده هسته‌ای ایران از حسینی پرسید که آیا به نظر شما این پرونده بسته شده است؟ که وی در پاسخ آن چه توسط رئیس جمهور مطرح شده و لاریجانی نیز در پاسخ به سؤالی مطرح کرد را واضح و روشن خواند و افزود: منظور این است که جمهوری اسلامی به لحاظ دستیابی به فناوری مسالمت‌آمیز هسته‌ای به جایگاه و مرتبه‌ای رسیده که هیچ کشور و نهادی نمی‌تواند آن را منکر و یا مخدوش کند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه مواضع سایر کشورها نیز براساس آراء و نظرات خودشان مطرح می‌شود، اظهار داشت: ما مبنای دیگری برای اعلام مواضع خودمان داریم.

* توجیه فعالیت‌ها و همکاری‌های ایران و آژانس

خبرنگاری با اشاره به سفر پورمحمدی وزیر کشور به چین درباره ارتباط این سفر با پرونده هسته‌ای کشورمان سؤال کرد که حسینی سفرهای صورت گرفته در سطح معاونین وزیر خارجه و سفر پورمحمدی به چین و همچنین سفر محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات به عربستان را در راستای توجیه فعالیت‌ها و همکاری‌ها بین ایران و آژانس برشمرد و افزود: در کنار آن مسائل دوجانبه نیز مطرح شد.

وی با بیان اینکه مسئولین در این سفرها به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور بودند، اظهار داشت: مسئولین ذیربط وزارت خارجه نیز وزرا را در این سفرها همراهی کردند.

* هیچ محدودیتی در همکاری با عربستان نداریم

خبرنگاری به سوابق تاریخی مبنی بر یهودی بودن سعودی‌ها و مدارک به دست آمده در خصوص نقش سعودی‌ها در ایجاد اسرائیل اشاره کرد و درباره ضرورت رابطه ایران با عربستان سؤال کرد که حسینی در پاسخ با بیان اینکه ضرورتی ندارد ما درباره تحلیل‌ها و برخی از اظهارنظرات موضع‌گیری کنیم، عربستان را کشوری مسلمان و از مهم‌ترین کشورها در جهان اسلام و منطقه برشمرد که دارای روابط گسترده‌ای با جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه ما همواره برای حفظ و ارتقای این مناسبات در همه زمینه‌ها تلاش کرده‌ایم، تصریح کرد:‌ هیچ محدودیتی در همکاری با عربستان نداریم.

* کاندیداتوری ایران برای عضویت غیردائم در شورای امنیت

سخنگوی وزارت خارجه درباره عضویت غیردائم ایران در شورای امنیت که سؤال خبرنگار فارس بود با بیان اینکه جمهوری اسلامی از گذشته کاندیداتوری خودش را برای عضویت غیردائم برای‌ سال‌های 2009 و 2010 در شورای امنیت مطرح کرده است، افزود: ژاپن نیز در سال گذشته کاندیداتوری خودش را اعلام کرده است.

حسینی ادامه داد: رای‌گیری در این زمینه در پاییز سال آینده در مجمع عمومی سازمان ملل انجام خواهد شد.

* فضای بسیار مناسب شورای حکام

خبرنگار فارس از حسینی در خصوص ارزیابی‌اش از اجلاس اخیر شورای حکام آژانس و اینکه آیا این اجلاس دستاوردی برای ایران به همراه داشت؟ سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: اقدامات موثر جمهوری اسلامی، نظرات و دیدگاه‌های مدیرکل آژانس، گزارش مدیرکل به شورای حکام و رایزنی‌های انجام شده توسط نمایندگی جمهوری اسلامی در شورا اثرات خوب و سازنده‌ای داشت.

وی با اشاره به بیانیه نهضت عدم تعهد در حمایت از ایران و دیدگاه‌های تقدیرآمیز سایر کشورها، خاطرنشان کرد: فضای بسیار مناسب‌تری را نسبت به گذشته در شورای حکام شاهد بودیم.

حسینی درباره خبری مبنی بر دیدار روحانی با سولانا در 20 سپتامبر نیز اظهار داشت: وزارت خارجه در این باره خبر رسمی دریافت نکرده است.

* آمریکا قادر به عملی کردن تهدیداتش نیست

سید محمد علی حسینی در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به سؤالی درباره‌ی افزایش تهدیدات آمریکا علیه ایران و گمانه‌زنی مطبوعات غربی پیرامون حمله آمریکا به ایران و چیدمان نیروهای آمریکایی و انگلیسی در مرز ایران با عراق، اظهار داشت: خبری درباره مرز شلمچه مطرح کردند که بررسی کردیم و مرتبط با نیروهای انگلیسی بود.

وی با بیان اینکه قبل از انجام این تحرکات و این گونه اقدامات مقامات جمهوری اسلامی را در جریان گذاشته بودند، اظهار داشت: این اقدام برای عقب نشینی از بصره، انتقال برخی از مسائل امنیتی به نیروهای عراقی و آموزش این نیروها صورت گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه با ذکر این نکته که مسئولین ذیربط ایرانی همواره به تهدیداتی که مطرح می‌شود پاسخ داده‌اند، افزود: این مسئولین با توجه به وضعیت و گرفتاری‌های متعدد آمریکایی‌ها در منطقه، آمریکایی‌ها را در شرایطی نمی‌دانند که بخواهند چنین تهدیداتی را عملی کنند.

خبرنگار دیگری بار دیگر به موضوع تهدیدات آمریکا علیه ایران اشاره کرد که حسینی آن را مسئله جدیدی ندانست و افزود: ما زمینه‌هایی را برای اجرای این تهدیدات مشاهده نمی‌کنیم.

حسینی با بیان اینکه ایران کاملاً از اقتدار دفاعی برخوردار است، ابراز امیدواری کرد افراد عاقلی که در بین مسئولین آمریکایی هستند تلاش کنند چنین اقداماتی که نتیجه‌ای جز گرفتاری بیشتر آن‌ها در منطقه به همراه ندارد به وقوع نپیوندد.

* سفر احمدی‌نژاد به نیویورک

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون سفر احمدی‌نژاد به نیویورک و برنامه‌های این سفر، با بیان اینکه برنامه‌های رئیس جمهور را از سخنگوی دولت سؤال کنید، با اعلام خبر سفر رئیس جمهور به نیویورک،‌ خاطرنشان کرد: معتقدیم باید از فرصت حضور در مجامع و نهادهای بین‌المللی در زمینه‌های مختلف استفاده شود و مواضع ما پیرامون موضوعات مختلف توضیح و تشریح داده شود که این اقدامات بسیار کارساز خواهد بود.

حسینی دیدارهایی که در حاشیه برگزاری جلسات بین‌المللی انجام می‌شود، دارای اهمیت خاصی خواند.

وی دیدار با ایرانیان مقیم، شنیدن نقطه نظرات آنها، توضیح مواضع جمهوری اسلامی و یافتن زمینه‌های همکاری بیشتر بین ایرانی‌های مقیم خارج و نهادهای داخل کشور را از جمله فواید این‌گونه سفرها برشمرد.

* ابراز امیدواری نسبت به فعالیت‌های مثبت نخست‌وزیر جدید روسیه

خبرنگاری در خصوص تغییر نخست‌وزیر روسیه توسط پوتین سؤال کرد که حسینی انتخاب پوتین را مربوط به تصمیم شخص پوتین و دستگاه حاکمه روسیه دانست و افزود: آقای پوتین نخست‌وزیر جدید را از بین گزینه‌های مختلف مناسب‌تر دید و آن را انتخاب کرد و این موضوع ارتباط دیگری به ما پیدا نمی‌کند.

حسینی ابراز امیدواری کرد که شخصی که در مصدر کار قرار می‌گیرد بتواند فعالیت‌های مثبت، موثر و سازنده‌ای را داشته باشد و آن چه مربوط به همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای دو کشور ایران و روسیه است، ارتقاء ببخشد.

خبرنگاری در خصوص گفتگوی تلفنی احمدی‌نژاد و پادشاه عربستان و اعلام آمادگی ایران برای انتقال تجارب هسته‌ایش به عربستان سؤال کرد که حسینی این اعلام آمادگی را گام و سیاست جدیدی ندانست و آن را تاکید بر سیاستی خواند که از گذشته نیز از سوی ایران مطرح شده بود و گفت: آمادگی داریم تجربیات اندوخته شده در زمینه فناوری مسالمت‌آمیز هسته‌ای را در اختیار کشورهای دوست و از جمله عربستان قرار دهیم.

* تعلیق و تایم اوت مطرح نبود

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون طرح موضوع تعلیق و تایم اوت در دیدارهای صورت گرفته بین مقامات کشورمان با دیگر کشورها، تصریح کرد:‌ در دیدارهای صورت گرفته بحث تعلیق و تایم اوت مطرح نبوده است.

* عراق درخواست کند در گفتگو با آمریکا شرکت می‌کنیم

اتهام روزنامه «ساندی تایمز» به ایران مبنی بر در اختیار گرفتن یک نظامی انگلیسی با کمک هواداران مقتدی صدر، سؤال دیگری بود که از سخنگوی وزارت خارجه پرسیده شد و وی این موضوع را درست ندانست و مبنایی که برای این خبر درست کردند را نادرست و برگرفته از اتهاماتی دانست که قبلاً نیز مطرح کرده‌ بودند.

حسینی درباره دور بعدی گفتگوهای ایران و آمریکا با اشاره به تلاش‌های هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق در این زمینه، خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه شاهد هیچ تغییری در سیاست‌های آمریکا و اصلاح رویکردهای این کشور نبودیم، ولی همچنان آمادگی داریم برای کمک به ملت و دولت عراق و در صورتی که دولت عراق درخواست کند در این گفتگوها شرکت کنیم.

* تکذیب خبر کناره‌گیری متکی از سمت وزارت

یکی از خبرنگاران با اشاره به موضوع اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی از حسینی پرسید ایران چقدر توانسته سرمایه‌گذاری خارجی در کشور را جذب کند؟ که وی با بیان اینکه آمار دقیق را می‌توانیم از معاونت اقتصادی بگیریم، افزود: آن چه سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی کشور آن را مورد توجه قرار می‌دهد فرصت‌ها و زمینه‌هایی است که در پرتو اجرای این اصل مهم به دست می‌آید و معرفی این فرصت‌ها و ظرفیت‌ها به طرف‌های خارجی است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی درباره کناره‌گیری متکی و جایگزینی یکی از معاونانش به جای وی، گفت: مدیریت عالی وزارت خارجه، مدیران میانی و همکاران در این وزارتخانه در مسیر اجرای اهداف عالیه نظام، رهنمودهای مقام معظم رهبری و رویکردهای فعال دولت نهم همچون گذشته به فعالیت‌های خود با جدیت و انگیزه قوی ادامه می‌دهند.

حسینی با بیان اینکه در دو سال گذشته بعضاً شایعاتی مطرح می‌شد، اظهار داشت:‌ ما ترجیح می‌دادیم به جای پرداختن به این شایعات و حاشیه‌ها به ارائه خدمات بیشتر در راستای منافع ملی کشورمان بپردازیم.

خبرنگاری نیز از حسینی پرسید آیا تعلیق غنی‌سازی قابل مذاکره است که وی در پاسخ تصریح کرد: خیر.

* کنفرانس بی نتیجه صلح پیشنهادی بوش برای فلسطین

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به پرسشی در خصوص کنفرانس صلح پیشنهادی بوش برای حل و فصل قضیه فلسطین و اینکه ایران تا چه حد واشنگتن را در برگزاری این کنفرانس جدی می‌داند؟ و در صورت دعوت از ایران آیا جمهوری اسلامی در این کنفرانس شرکت خواهد کرد؟ اظهار داشت: کسانی که از قبل برای حضور در این کنفرانس اعلام آمادگی کردند، آمریکا را جدی ندیدند و در خبرهایی که اخیراً مطرح شده است، با انتقاد از آمریکایی‌ها اعلام کردند که اگر چنین کنفرانسی برگزار شود، در آن حضور نخواهند داشت، به خاطر اینکه برخی از نقطه‌نظرات آنها در این کنفرانس مطرح نمی‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه سیاست جمهوری اسلامی را سیاستی مشخص خواند و افزود: ‌این گونه کنفرانس‌ها که تاکنون موارد متعددی از آن را در گذشته شاهد بودیم، نتیجه‌ای در برنداشته است و پیش‌بینی ما این است که این کنفرانس نیز نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

به گفته حسینی اگر صلح بر مبنای عدالت نباشد کارآیی لازم را نخواهد داشت.

وی ادامه داد: ‌آن چه ما به عنوان صلح منطقه و در رابطه با مسئله فلسطین و حل آن مشکلات مطرح می‌کنیم ارائه پیشنهادها و طرح‌های عادلانه‌ای است که معتقدیم یک مرحله از آن، برگزاری یک رفراندوم سراسری در بین مردم اصلی فلسطین است.

* منافع و مطامع نامشروع آمریکا

خبرنگاری به گزارش منتشر شده در هفته گذشته مبنی بر تصمیم مقامات نظامی آمریکا برای ایجاد پایگاهی در یکی از نقاط مرزی ایران و قراردادن پست‌هایی در پشت سر آن به منظور جلوگیری از ورود اسلحه و مهمات از ایران به خاک عراق اشاره کرد که حسینی با بیان اینکه ما از مسئول آمریکایی در تکذیب و در تایید این خبر صحبتی را نشنیدیم، خاطرنشان کرد: در صورتی که این خبر صحت داشته باشد موضع ما کاملاً مشخص است.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: به اعتقاد ما آمریکایی‌ها در جاهایی که به خاطر بلعیدن ثروت‌های آن منطقه به زور وارد آن جا شده و اشغالگری کرده‌اند، تلاش می‌کنند پایگاهی را در آن جا برای طولانی مدت ایجاد کنند که البته با مقاومت ملت‌ها و دولت‌های آن منطقه نیز مواجه خواهند شد.

حسینی این اقدام آمریکا را در راستای منافع و مطامع نامشروع آمریکا برشمرد و افزود: ایران به شدت با این اقدام مخالف است.

ادعای روزنامه واشنگتن پست مبنی بر توقیف مجموعه تسلیحاتی ایران در افغانستان، سؤال دیگری بود که در این جلسه مطرح شد و حسینی در پاسخ این موارد را در راستای اتهامات و فرافکنی‌هایی دانست که از سوی آمریکایی‌ها و برخی کشورهایی که رویکردشان نزدیک به آمریکاست، مطرح می‌شود.

* دیدار آقازاده با همتای روسش

سخنگوی وزارت خارجه درخصوص نیروگاه بوشهر با اشاره به تماس‌های متکی در حاشیه دیدارش از مسکو و این که کمیته فنی مذاکرات خودرا در این زمینه دنبال می‌کند، اظهار داشت: ظرف یک ماه آینده نتیجه این تلاش‌های فنی که بین دو کشور صورت می‌گیرد اعلام خواهد شد.

وی همچنین از دیدار «آقازاده» رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با همتای خود در این زمینه خبر داد تا جزییات و ابعاد مختلف را روشن کنند.

* انعقاد قراردادها در زمینه‌های مختلف بخصوص انرژی

خبرنگاری به تلاش‌های آمریکایی‌ها برای اعمال فشار به کشورهای اروپایی که دارای مناسبات اقتصادی با ایران هستند اشاره کرد که حسینی در پاسخ با بیان اینکه آمریکایی‌ها تلاش‌هایی را صورت می‌دهند تا کشورهایی را وادار کنند که تصمیماتی را حتی خارج از چارچوب قطعنامه صادره شورای امنیت اتخاذ کنند، ادامه داد: در کنار برخی تصمیمات اشتباهی که گرفته می‌شود بسیاری از کشورها با توجه به نقطه‌نظرات طرف‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی خود تا به حال منافع خودشان را مبنای هر گونه تصمیم‌گیری قرار داده و همکاری‌های ما با کشورهای مختلف در مناطق مختلف افزایش پیدا کرده و قراردادهای خوبی در زمینه‌های مختلف بخصوص انرژی منعقد کرده‌ایم.

* تاکید بر تلاش مسئولین عراقی برای آزادی پنج مامور سرکنسولگری ایران

سخنگوی وزارت خارجه در باره آزادی زندانیان ایرانی که به صورت غیرقانونی به منظور زیارت وارد خاک عراق شده بودند با اشاره به صدور دستور رسیدگی به این موضوع از سوی نوری المالکی نخست‌وزیر عراق، اظهار داشت: آقای باقری معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه در دیدارها در عراق این مسئله را مورد رسیدگی قرار داد.

وی با تاکید بر آزادی هر چه سریع‌تر این افراد، خاطرنشان کرد: طرف عراقی فهرستی از لیست اسامی که ما در اختیار داشتیم درخواست کرد که با هماهنگی مدیر کل امور ایرانیان وزارت خارجه و مسئولین عراقی این فهرست به آنها داده شد و مشخصات تکمیلی که خواسته بودند نیز برای آنها ارسال شد و امیدواریم به زودی شاهد آزادی این افراد باشیم.

حسینی در خصوص 5 مامور ربوده شده سرکنسولگری ایران در اربیل به دیدار متکی و زیباری در تهران و گفتگوی مفصل متکی با زیباری در این زمینه اشاره کرد و گفت: در سفر آقای باقری، ایشان با مالکی و سایر مسئولین عراقی این قضیه را مورد تاکید قرار داد.

وی با بیان اینکه مسئولین عراق باید تلاش بیشتری برای آزادی این عزیزان انجام دهند، خاطرنشان کرد:‌ علیرغم تلاش‌های صلیب سرخ، خانواده‌های این 5 نفر هنوز موفق به دیدار با آنها نشده‌اند. آمریکایی‌ها موضوع دو هفته وقت را مطرح کردند که این دو هفته نیز گذشت ولی متاسفانه هیچ گونه تصمیمی از سوی آمریکایی‌ها اتخاذ نشده است.

* سفر آخر هفته متکی به نیویورک

خبرنگاری با اشاره به برگزاری اجلاس بین‌المللی در خصوص عراق و افغانستان که قرار است 31 شهریور و اول مهرماه در نیویورک برگزار شود درباره شرکت ایران در این اجلاس سؤال کرد که حسینی با اعلام خبر عزیمت منوچهر متکی در اواخر هفته به نیویورک به منظور شرکت در جلسه افتتاحیه مجمع عمومی سازمان ملل که سه‌شنبه آخر سپتامبر برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: در فرصتی که هست جلسات مختلفی در سطح وزرا برگزار می‌شود که آقای متکی نیز در این جلسات حضور خواهد داشت و جلسات مربوط به عراق و افغانستان نیز برگزار خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات