تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۴  ، 
کد خبر : ۸۸۸۲۱

سالروز واقعه طبس


دیروز 25 آوریل مصادف با سالروز شکست ذلت‌بار مداخله نظامی آمریکا در صحرای طبس در شرق ایران بود که به عنوان یکی از مهمترین فرازهای تاریخ دشمنی آمریکا با ملت ایران محسوب می‌شود. در بیست و شش سال پیش در چنین روزی، دولت وقت آمریکا که از اقدامات مختلف اولیه خود برای براندازی نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران به نتیجه نرسیده بود. به بهانه آزادی جاسوسانش در ایران، با اعزام 14 فروند هواپیما و بالگرد به خاک ایران تجاوز کرد. نیروهای متجاوز آمریکایی قصد داشتند پس از توقف در صحرای طبس به سمت تهران حرکت کنند و پس از آزاد کردن جاسوسان آمریکایی، مراکز حساس تهران را بمباران نمایند، اما هنگام توقف در صحرای طبس گرفتار خشم و غضب الهی شدند و توفان شن، تومار متجاوزان را چنان درهم پیچید که نتیجه‌ای جز رسوایی بین المللی برای رهبران وقت کاخ سفید نداشت.
تجاوز به ایران و شکست مفتضحانه نیروهای آمریکایی در صحرای طبس، نتیجه تصمیم‌گیری غیرعقلانی جناح تندرو در دولت وقت آمریکا بود که هیچ توجهی به توصیه‌های محافل سیاسی نمی‌کرد که دولت کارتر را از حمله به ایران باز می‌داشت. در شرایط کنونی نیز جناح تندرو حاکم بر کاخ سفید در تعقیب سیاست جنگ‌افروزانه‌اش، نه تنها مقررات بین‌المللی را نادیده می‌گیرد بلکه به مخالفت‌های گسترده جامعه جهانی نیز توجهی نمی‌کند. به همین دلیل سیاست جنگ‌طلبانه دولت بوش با گسترده‌ترین انتقادها و مخالفت‌ها مواجه است. روزی که توفان شن، نیروهای متجاوز آمریکایی را در صحرای طبس زمینگیر کرد، بسیاری از آگاهان سیاسی و تحلیلگران جهانی بر این باور بودند که این شکست سخت برای دولتمردان آمریکا درس عبرتی خواهد بود، اما تجربه بیست و هفت ساله خصومت‌ورزی آمریکا با ایران حاکی است که در هر مقطعی که دامنه خصومت‌ورزی رهبران کاخ سفید علیه ایران افزایش می‌یابد و دولتمردان آمریکا در پیشبرد اهداف زیاده خواهانه‌شان در قبال ایران با ناکامی بیشتری مواجه می‌شوند، بحث احتمال استفاده از گزینه نظامی علیه ایران نیز مطرح می‌شود.
ناکامی آمریکا برای متوقف کردن فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز ایران نه تنها باعث تشدید فشارهای سیاسی و تبلیغاتی آمریکا علیه ایران شده است بلکه محافل سیاسی و رسانه‌ای غربی از احتمال اقدام نظامی علیه ایران سخن به میان آورده‌اند. با توجه به تبلیغات گسترده چند ماه اخیر محافل غربی در مورد احتمال اقدام نظامی آمریکا علیه ایران، سرتیپ مصطفی نجار وزیر دفاع ایران، با اشاره به ماجرای طبس گفت: در مورد انتخاب گزینه نظامی از سوی آمریکا، شکستی ذلت‌بارتر از شکست در صحرای طبس در انتظار آمریکایی‌هاست. وزیر دفاع ایران به مقامات آمریکایی توصیه کرد یکبار دیگر فیلم مستند حادثه طبس و سرنوشت نظامیان خود را مشاهده کنند و از تداوم سیاست‌های خصمانه خود علیه ملت ایران دست بردارند.
دولتمردان آمریکا بعد از حوادث تروریستی 11 سپتامبر، همواره تهدید به حمله به کشورهایی می‌کنند که با اغراض و منافع کاخ سفید همسو نیستند. ایران از معدود کشورهای جهان است که به دلیل مقاومت در برابر زیاده خواهی‌های آمریکا، با طیف گسترده‌ای از خصومت‌ورزی‌های رهبران کاخ سفید در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی مواجه است. این در حالی است که به موازات تشدید سیاست‌های خصمانه آمریکا، دولت و ملت ایران نیز با اراده جدی به جهانیان ثابت کرده‌اند که از توانایی بالا و همچنین ابزارهای فراوانی برای دفاع از منافع خود برخوردارند. بنابراین به هر میزانی که سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران تشدید شود، دولت و ملت ایران نیز با اراده جدی‌تر و توانمندی بیشتر از حقوق خود به ویژه در استفاده از فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز دفاع خواهد کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات