حمایت دولتهای مختلف ایالات متحده از اسرائیل از حمله مواردی است که برای این کشور تنشهای فراوانی را به همراه داشته است. ایالات متحده که اسرائیل را متحد استراتژیک خود میداند، بهای گزافی را تاکنون برای اتحاد پرداخت کرده است. نفرت مردم خاورمیانه از ایالات متحده، اقدامات اعتراضآمیز متعدد، خیزش فرهیختگان غرب و شرق علیه واشنگتن و... تنها بخشی است از این بهای گزاف که حمایت از اسرائیل بر کاخ سفید تحمیل کرده است.
شاید مهمترین دلیل حمایت ایالات متحده از اسرائیل را باید در مرحله نخست در نقش اسرائیل در جلوگیری از گسترش سلسله شوروی در خاورمیانه دانست. اسرائیل به عنوان متحد استراتژیک آمریکا، در طی این دوران با انجام تبلیغات وسیع در مورد خطرات گسترش نفوذ روسیه در منطقه موفق به کسب امتیازات فراوانی از آمریکا گردید. با پایان دوران جنگ سرد، انتظار میرفت که ستاره اقبال اسرائیل نیز افول کند. اما فعالیت لابیهای صهیونیستی در ایالات متحده باعث شد تا کاخ سفید حتی در دوران پس از جنگ سرد نیز احساس آرامش نکند.
بنیادگرایی اسلامی، تروریسم عربی و... موضوعاتی بود که با تبلیغات رسانههای نزدیک به سازمانهای صهیونیستی، دشمنی دیگر را در ذهن رهبران آمریکا ساخت. در این میان اسرائیل که خود را به عنوان سردمدار مبارزه با اسلامگرایی اعراب و بنیادگرایی افراطی معرفی مینمود، موفق شد تا همچنان متحد استراتژیک آمریکا باقی بماند.
دامنه فعالیت لابیهای صهیونیستی آنچنان گسترده است که برخی از متفکرین مستقل، آمریکا را حیات خلوت اسرائیل مینامند. هر چند این تعبیر تا حدی اغراقآمیز است اما با بررسی نفوذ این لابیها در ساختار قدرت ایالات متحده نقش و تاثیرگذاری آنها به سیاستهای اقتصادی، سیاسی و نظامی واشنگتن متوجه تاثیرپذیری شگرف سیاستگذاران آمریکایی از این سازمانهای سیاسی خواهیم شد.
این سازمانها، در راستای اهداف خود آنچنان ماهرانه فعالیت میپردازند که افکار عمومی آمریکا هرگز حساسیتی به این حضور تاثیرگذار یک لابی سیاسی خارجی نشان نمیدهند. در این میان نقش رسانههای نزدیک به اسرائیل را نیز نباید از نظر دور داشت.
ادوارد سعید، نویسنده و مبارز فقید فلسطینی تعبیری بسیار زیبا از وضعیت رسانههای آمریکا دارد. او که صهیونیسم را آخرین تابوی ایالات متحده میدانست معتقد بود «صهیونیسم بینالملل چنان رسانههای آمریکایی را در سیطره خود گرفته است که حتی واقعیت وجود مردم فلسطین را نیز نفی میکنند. رسانههای آمریکایی- حتی گوی سبقت را از همتایان اسرائیلی خود ربودهاند.» در چنین وضعیتی است که لابی کشورهای مخالف اسرائیل عملا در وضعیت منفعل قرار گرفته و قدرت مقابله خود را از دست دادهاند.
نفوذ لابیهای صهیونیستی در درون ساختار سیاسی ایالات متحده باعث گردیده است تا سیاست خارجی این کشور در انتخاب میان منافع ملی آمریکا و منافع اسرائیل دچار سرگشتگی شود. با این وجود نباید از نظر دور داشت که تنها راه مقابله با لابی صهیونیستی موجود در ایالات متحده، تشکیل لابی آزادیخواهی متشکل از متفکران و اندیشمندان آمریکایی است. این لابی میتواند با توجه به وزن و پایگاه اجتماعی خود در مرحله نخست مردم این کشور را متوجه سیطره صهیونیسم نموده و آنان را به تلاش برای تصحیح ساختار سیاسی کشور خود وادار سازد.