یوسف محسنزاده
درگیریهای جنوب لبنان میان قوای رژیم صهیونیستی و نیروهای حزبالله و جنبشهای فلسطینی فعال و مبارز، بار دیگر ثابت کرد این منطقه تا زمانی که به اشغالگری اسراییل پایان داده نشود، هیچگاه روی صلح و آرامش بخود نخواهد دید. این رویدادها زمانی اتفاق افتاد که یک مسئول مهم سازمان جهاد اسلامی در اردوگاه عینالحلوه در جنوب لبنان مورد ترور قرار گرفت. این سازمان چندی پیش مسئولیت عملیات شهادتطلبانه در اسراییل را که در پاسخ به عملیات قبلی رژیم اسراییل در کرانه باختری رود اردن انجام داد، بعهده گرفت. مأموران موساد که از چند دهه قبل در لبنان فعال هستند، تدارکات لازم را برای ترور یکی از فرماندهان بلند پایه جهاد اسلامی در صیدا بعمل آوردند. بدیهی است این اقدام رژیم اسراییل به معنی کشاندن درگیریها به خارج از محدوده سرزمینهای اشغالی است. به همین دلیل رزمندگان فلسطینی برای پاسخگویی به این تجاوزات و تعدیات، عمق 20 کیلومتری شمال فلسطین اشغالی را برای نخستین بار با شیلک موشک مورد تهاجم قرار داده و یک پادگان نظامی را مورد اصابت قرار دارند. در این میان، جنگندههای اسراییل به بمباران مواضع فلسطینیها در جنوب لبنان پرداختند که این موضوع بمنزله نقض آتش بس میان حزبالله و اسراییل تلقی میشود و به همین دلیل، حزبالله به بمباران مواضع سربازان اسراییلی مستقر در کشتزارهای شبعا پرداخت.
اسراییل در سه هفته قبل رسماً از طرحهای سرمایهگذاری هنگفت یک سرمایهگذار آمریکایی در شمال فلسطین اشغالی به میزان 4 میلیارد دلار خبر داد. دولت تازه تأسیس اولمرت با اعلام این خبر، در واقع قصد داشت اطمینان اسراییلیها را نسبت به خالی نبودن خزانه و جذب سرمایهگذاریهای خارجی اطمینان دهد. اما پیداست دولت رژیم صهیونیستی درصدد نیست از این ضربالمثل پند بگیرد که کسی که در خانه شیشهای زندگی میکند، نباید به سنگ پرانی علیه دیگران اقدام کند. واقعیت این است که بمبارانها، چیزی جز یک تلاش مضحکانه از سوی اسراییلیها برای نشان دادن برتری نظامی خود، بیش نیست. زیرا دوران تفوق نظامی اسراییلیها در مصاف با جنگهای چریکی حزبالله و رزمندگان فلسطینی سپری شد و اسراییلیها برای نخستین بار در تمامی دوران اشغالگریشان اعلام کردند که در صدد مشخص کردن مرزهای دائمی اسراییل هستند طبعاً، این امر کمک زیادی به رشد سرمایهگذاری در شمال فلسطین اشغالی کرده است. اما توان موشکی حزبالله و جنبشهای فلسطینی اینک بذر شک و تردید را در میان سرمایهگذاران آمریکایی افشانده است. از طرفی، اسراییلیها که بیصبرانه در انتظار پیدایش راه حل مطلوب برای پرونده هستهای ایران هستند، بشدت میکوشند از پدید آمدن بحران تازه در مرزهای خود جلوگیری کنند. اما این بار، این بحران، ضربه جدی به تأسیسات نظامی اسراییل وارد کرده و بخشی از توان موشکی نیروهای مقاوم و مبارز فلسطینی و لبنانی را آشکار ساخته است. به همین دلیل، اسراییل از موضع کاملاً ملتمسانه و مأیوسانه قصد دارد از لبنان به شورای امنیت شکایت ببرد!