تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۴  ، 
کد خبر : ۸۹۲۲۸

بحران در اردوگاه نظامیان اشغالگر قدس


علی تتماج: گزارشات منتشره از سرزمین‌های اشغالی فلسطین بار دیگر پرده از تزلزل در ارتش رژیم صهیونیستی برداشت تا این رژیم صهیونیستی برداشت تا این رژیم گامی دیگر به زوال نزدیک گردد.
در حالی که رژیم اشغالگر قدس با تشدید حملات به نوار غزه و مناطق فلسطین نشین برای تحقق اهداف توسعه طلبانه خود تلاش می‌کند، گزارشات منتشره از بحران شدید در ارتش این رژیم خبر می‌دهند. حجم این بحران به گونه‌ای است که بسیاری از آگاهان سیاسی فروپاشی این رژیم از درون را دور از ذهن نمی‌دانند.
نتایج تحقیقات و گزارشات نشان می‌دهد که علاوه بر بحران‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و اجتماعی که سراسر جامعه صهیونیستی را فرا گرفته، در جمع نیروهای مسلح این رژیم نیز اولا اختلافات نگرشی و سیاسی میان مقامات رده بالا در چگونگی نحوه برخورد با فلسطینیان و اداره اراضی اشغالی تشدید گردیده است ثانیا بحران‌های شدید روحی و روانی در میان نظامیان افزایش چشمگیری داشته بگونه‌ای که منابع قضایی و پزشکی نسبت به فروپاشی ارتش و جنگ داخلی میان نظامیان هشدار داده‌اند. افزایش آمار فرار از خدمت، خودکشی، اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی، فساد شدید اخلاقی که سراسر ارتش را فرا گرفته است (بیش از 60 درصد زنان حاضر در ارتش رژیم صهیونیستی از خشونت جنسی و روانی رنج می‌برند)، کوچ معکوس به خارج به دلیل فرار از خدمت، فساد مالی و رشوه‌گری در ارکان نظام، افزایش آمار بیماران روانی در مراکز درمانی (سربازان در مناطق بازرسی و عملیاتی بخش عمده این افراد را تشکیل می‌دهند و ... تنها بخش‌هایی از بحران حاکم بر ارتش این رژیم می‌باشد. با توجه به تحولات فلسطین و جو حاکم بر جامعه صهیونیستی مهمترین عوامل تشدید بحران در ارتش این رژیم در چند بعد قابل بررسی است:
1- سیاست‌های توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی موجب شده تا از یک سو جامعه جهانی و مجامع بین‌المللی نظامیان این رژیم را اشغالگر و غاصب بدانند و از سوی دیگر در جامعه صهیونیستی نیز بر خلاف گذشته، دیگر نظامیان جایگاهی نداشته و در جامعه خویش نیز طرد گردیده‌اند. گزارشات نشان می‌دهد که جامعه، دیگر نظامیان را حامی صلح و ارتقای جایگاه جهانی خود ندانسته بلکه از آنها با نام تشدیدکنندگان بحران ناامنی و عامل اصلی مخالفت جامعه جهانی با خواسته‌های صهیونیست‌ها می‌دانند.
2-هر چند که نظامی‌گری از اصول جامعه صهیونیستی می‌باشد، اما عملکرد سیاستمداران و دولتمردان این رژیم نشان داده که آنها نه برای تحقق اهداف مردم، بلکه صرفا برای اجرای سیاست‌های شخصی از نظامیان سوء استفاده می‌کنند. در همین حال فساد شدید در ساختار حکومتی (رسوایی‌های مالی و جنسی سران این رژیم) از دیگر عوامل دلسردی و بدبینی نظامیان به دولتمردانشان گردیده است. آنها امروز خود را قربانی زیاده‌خواهی‌های سیاسی و اقتصادی دولتمردانشان می‌دانند لذا برای خروج از این بردگی تلاش می‌کنند.
3- یکی از اصلی‌ترین عوامل ایجاد بحران در ارتش رژیم صهیونیستی استمرار مقاومت و انتفاضه می‌باشد. در حالی که اشغالگران قدس با به شهادت رساندن و اسارت فلسطینیان و اجرای عملیات‌های گسترده تلاش دارند تا ملت فلسطین را از آرمان‌های خود دور سازند، اما علمکرد این ملت ثابت کرده که آنها تحت هیچ شرایطی حاضر به سازش نبوده و برای آرمان خود تلاش می‌کنند. این اقدام فلسطینیان موجب شده تا نظامیان اشغالگر از شکست‌های پیاپی در برابر فلسطینیان ابراز یاس و ناامیدی کرده و بیش از پیش دچار آشفتگی و دوگانگی گردند (مقاومت فلسطینیان سبب شده تا برخی از نظامیان نیز حامی فلسطینیان شده و خواهان پایان خشونت‌ها و پذیرش خواسته آنها حتی تشکیل کشور مستقل فلسطین گردند.)
در کنار آنچه ذکر شد مقامات تل‌آویو برای خروج از بن‌بست کنونی فعالیت‌هایی را در پیش گرفته‌اند هر چند که تاکنون موفق نبوده‌اند از جمله:
الف- استفاده از افسانه‌ها و داستان‌های تاریخی که در آنها ضمن قهرمان پروری بر نظامی‌گری و لزوم حفظ شرایط نظامی تاکید شده است. تاکید بر افسانه هیکل سلیمان، هولوکاست، بیاناتی که در تورات و کلام پیامبران یهودیان از نظامی‌گری و آینده افرادی که برای تحقق اهداف یهود تلاش می‌کنند، آورده شده است، برگزاری روز سربازان وفادار به میهن، اعطای نشان‌‌ها و مدال‌های مخلتف از جمله ترفندهای اشغالگران برای جذب جوانان به ارتش و حفظ و ارتقای روحیه آنان می‌باشد. در همین حال بهبود شرایط درآمدی و موقعیت اجتماعی از دیگر اقدامات آنها قلمداد می‌گردد.
ج- مشغول داشتن نظامیان به عملیات‌های گسترده در سرزمین‌های اشغالی در حالی که با بزرگنمایی خطر فلسطینیان برای امنیت خانواده‌های این افراد، آنها را تشویق به حضور در ارتش و تشدید جنایات علیه فلسطینیان می‌نمایند. در همین حال آنها با استفاده از ابزارها و امکانات رسانه‌ای و تبلیغاتی با بالا نشان دادن تلفات فلسطین (عمدتا شهادت غیرنظامیان با نام نظامیان معرفی کنند) و اعلام موفقیت‌های نظامیان خود برای ارتقای روحیه سربازان تلاش می‌کنند.
در نهایت بر اساس آنچه ذکر شد می‌توان گفت که در شرایط کنونی رژیم صهیونیستی در کنار بحران داخلی با تشدید بحران در میان نظامیان (سربازان و مقامات ارشد) گرفتار آمده‌اند که استمرار آن زوال هرچه بیشتر این رژیم را نزدیک‌تر می‌سازد. این بحران چنان افزایش یافته که به دلیل عواقب شدید اسارت سرباز این رژیم در دست فلسطینیان، آنها را به واکنش شدید واداشته چرا که می‌دانند در صورت عدم اقدام برای آزادی این سرباز، بیش از پیش بحران در ارتش این رژیم افزایش می‌یابد.
بر این اساس در شرایط کنونی ملت فلسطین و جهان اسلام با حفظ وحدت و استمرار انتفاضه می‌توانند بیش از گذشته به این بحران دامن زده تا شرایط را برای نابودی رژیم صهیونیستی در کوتاه‌ترین زمان ممکن و در نهایت تحقق آرمان تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف فراهم آورند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات