تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۸۹۵۲۱

چرا آمریکا در برخورد با ایران محتاط است؟‌


سونیا انزابی‌نژاد
با وجود طرح اتهام‌هایی از سوی آمریکا در مورد نقش ایران در بحران اخیر خاورمیانه و حمایت از حزب‌الله لبنان دولت بوش در این زمینه محتاطانه عمل می‌کند. روزنامه نیویورک تایمز در مقاله‌ای با طرح این مساله به بررسی آن پرداخته است. نیویورک تایمز می‌نویسد بوش چندین بار در موقعیت‌های مختلف مدعی شده است که ایران از حزب‌الله لبنان حمایت تسلیحاتی کرده و به بحران در منطقه دامن می‌زند اما او از گفتار و رفتاری که به رویارویی جدی و واقعی با ایران منجر شود پرهیز می‌کند. به اعتقاد نویسنده این مقاله دلایل مختلفی برای این رویکرد محتاطانه دولت آمریکا وجود دارد. از همه مهم‌تر این است که با درگیری آمریکا در باتلاق عراق این کشور ابزار و حمایت سیاسی لازم برای وارد شدن به درگیری دیگری در منطقه را ندارد. تا حدی به همین دلیل است که دولت آمریکا وارد مذاکرات حساس و طولانی شده است که از طریق سازمان ملل با فعالیت‌های هسته‌ای ایران که به ادعای آنها نگران‌کننده است مقابله کند. مقامات آمریکایی معتقدند که اطلاعات موجود مدار مستدلی را در مورد این که ایران مستقیما حزب‌الله لبنان در جنگ اسرائیل را هدایت می‌کند به دست نمی‌دهد و از آنجا که دولت آمریکا در مورد عراق جنگ را براساس اطلاعات مبهم و ناکامی در مورد ارتباط صدام حسین با تروریسم و تسلیحات کشتار جمعی آغاز کرد مقامات امنیتی آمریکا می‌گویند این بار دولت این کشور درسی را که از عراق گرفته است مدنظر دارد و حاضر نیست بدون شواهد کافی وارد درگیری با ایران شود. این مقاله می‌افزاید ایران تا حدی بهانه‌های لازم برای این که آمریکا این کشور را به عنوان دشمنی جدی در نظر بگیرد در اختیار این کشور قرار داده است. فعالیت‌های هسته‌ای ایران و اصرار این کشور بر ادامه غنی‌سازی اورانیوم حمایت این کشور از حزب‌الله لبنان و اظهارات ضداسرائیلی و ضدآمریکایی مقامات این کشور از جمله این موارد است. رابرت مالی مدیر برنامه خاورمیانه در گروه بین‌المللی بحران آمریکا می‌گوید: ایران کشوری است که به بهترین نحو با تعریف بوش از دشمن صدق می‌کند اما دولت آمریکا اعتبار گذشته و ابزارهای مورد نیاز برای انجام هرگونه اقدام جدی علیه ایران فراتر از سازمان ملل و آنچه در لبنان انجام می‌دهند را در اختیار ندارند. همچنین به نوشته نیویورک تایمز مقامات دولت آمریکا می‌گویند معرفی ایران به عنوان عامل موثر در برانگیختن بحران اخیر در خاورمیانه می‌تواند موجب وحشت برخی کشورهایی شود که رای آنها در شورای امنیت سازمان ملل در مورد ایران مورد نیاز است به ویژه چون این کشورها از قبل نیز به این مساله که آمریکا قصد مواجهه با ایران را دارد بدگمان بوده‌اند. در همین حال مشاوران بوش تاکنون مذاکره با ایران در مورد حزب‌الله یا برنامه هسته‌ای این کشور را پیش از توقف غنی‌سازی اورانیوم رد کره‌اند. در پیشنهاد بوش در مورد مذاکره با ایران نیز که 10 هفته پیش مطرح کرد تاکید شده است که اول باید ایران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند. در نهایت در این مقاله به نقل از "دنیس راس" که از مذاکره‌کنندگان اصلی آمریکا در خاورمیانه در دوران ریاست جمهوری بوش پدر و بیل کلینتون بوده آمده است: دولت آمریکا به نوعی در یک مخمصه‌گیر افتاد است آنها از یک سو شرایط دشواری را برای نشستن بر سر میز مذاکره با ایران مطرح می‌کنند و از سوی دیگر می‌دانند که بدون حضور و همراهی ایران حل جدی بحران خاورمیانه مسیر نخواهد بود.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات