چهاردهم خرداد امسال، مقارن با هفدهمین سال رحلت و عروج ملکوتی ستاره فروزانی است که انقلابش نیز با 15 خرداد طلوع نمود و با قیامش نور و رحمت و برکت را به ارمغان آورد و ملت مظلوم و استبدادزده ایران را از یوغ ظلم و ستم و بیعدالتی خارج کرد.
خرداد، ماه تجلیل از بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی قدس سره است. امامی که در قرن بیستم یا اقدامی بینظیر تمام معادلات جهانی را به هم ریخت و قدرتهای سلطهگر را با مشکل جدی مواجه ساخت.
ماه خرداد، ماه تجلیل از انسان بزرگی است که احیاگری بینظیر در عصر غیبت بود و غباری را که قرنها بر پیکر اسلام و قرآن نشسته بود پاک کرد و اسلام ناب محمدی (ص) را با تشکیل حکومت اسلامی، علیرغم میل بدخواهان عرضه نمود.
خرداد، ماه تجلیل از حقیقتی است که انقلاب اسلامی با نام و اندیشه و مرام او هویت یافته است و تا زمانی که این تفکر الهی استمرار داشته باشد، انقلاب، حیات و بقا خواهد داشت.
خرداد، ماه تجلیل از عبد صالحی است که درس دشمنشناسی یا بهتر بگوییم شیطانشناسی را به امت خود آموخت و با پرده برداشتن از چهره کریه و ضدانسانی آمریکا و صهیونیسم جهانی نشان داد که هیچگاه نباید فریب شعارهای این شیاطین را خورد و در مواجهه با آنان باید هوشیار بود.
خرداد، ماه تجلیل از انسانی قرآنی است که دلهره و وحشت به اردوگاه غرب خاصه آمریکا انداخت و پایههای تفکر مادی را به طور جدی به چالش کشاند.
او با پیشگویی خود فروپاشی اندیشههای مادی خصوصاً نظام سرمایهداری را اعلام نمود و اینک، ملتها سقوط ابر جنایت آمریکا را انتظار میکشند.
خرداد، ماه تجلیل از فرزانهای است که آموزههای او نقش مؤثری در بیداری و روشنبینی مسلمانان داشت، او که به همگان ثابت کرد که میتوان بدون اتکا به قدرتها و با بهرهگیری از اراده مردمی با ایمان که از نظر قدرت بدیل ندارند، بر تمامی مشکلات فائق آمد و با این قدرت، زیادهطلبان و استعمارگران را به خاک مذلت نشاند.
خرداد، ماه تجلیل از خورشیدی است که شیاطین بیشترین دشمنی را با اندیشه او داشته و دارند و از گسترش نور خمینی عزیز لرزه بر اندامشان میافتد.
اینک دانستهاند که اگر این نور به هر سرزمینی بتابد، مردم آن سرزمین تن به سلطه استعماری آنان نخواهند داد، بیجهت نیست که وقتی سایه استبداد از سر مردم مسلمان عراق برداشته میشود، سخنگوی کفر صریحاً بیم و نگرانی خود را از نفوذ و رواج اندیشه و آموزههای امام خمینی (ره) اعلام میکند.
خرداد، ماه تجلیل از همه خوبیهاست، تجلیل از حیات طیبه است، تجلیل از شجاعت، عظمت، صلابت، مهربانی، استکبارستیزی است.
خرداد، ماه تجلیل از امامی است که مقام معظم رهبری در وصف ایشان میفرماید:
«او عبد صالح و بنده خاضع خدا و نیایشگر گریان نیمه شبها و روح بزرگ زمان ما بود. او الگوی کامل یک مسلمان و نمونه بارز یک رهبر اسلامی بود. او به اسلام عزت بخشید و پرچم قرآن را در جهان به اهتزاز در آورد و او ملت ایران را از اسارت بیگانگان نجات داد و به آنان غرور و شخصیت خودباوری بخشید و او صلای استقلال و آزادگی را در سراسر جهان سرداد و امید را در دلهای ملل تحت ستم جهان زنده کرد.» 1
و در جای دیگر چنین به ویژگیهای برجسته آن بزرگمرد اشاره میکنند:
«ویژگیهای بشری او کمتر در افراد عادی پیدا میشود. اگر یکی از آن خصوصیات در فردی مشاهده شود او انسان بزرگی به شمار میرود. چه رسد به آن که همه ویژگیهای ممتاز را یک جا در خود جمع کرده باشد. امام (ره) انسانی بسیار عاقل، دوراندیش، حکیم، آدمشناس، تیزبین، حلیم، متین و آیندهنگر بود که هر کدام از این صفات، کافی بود که شخصی را در مرتبه والا جای دهد و احترام همگان را جلب کند.»2
*روح بلند امام
در زیر به گوشههایی دیگر از ویژگیهای شخصیتی حضرت امام (ره) در پرتو کلام رهبری معظم انقلاب میپردازیم:
او اهل خلوت، اهل عبادت، اهل گریه نیمه شب، اهل دعا، تضرع، ارتباط با خدا، شعر و معنویت و عرفان و ذوق و حال بود. آن مردی که چهره او دشمنان ملت ایران را میترساند و به خود میلرزاند. آن سد مستحکم و کوه استوار، وقتی که مسائل عاطفی و انسانی پیش میآمد، یکی انسان لطیف، یک انسان کامل، یک انسان مهربان بود.» 3
متانت و بردباری امام
«متانت و بردباری و حلم امام به گونهای بود که اگر صدنفر در مجلسی سخنانی میگفتند که او آنها را قبول نداشت، تا لازم نمیدانست حرفی نمیزد و سکوت میکرد. در صورتی که اگر در حضور آدمهای معمولی کلمهای گفته شود که برخلاف عقیده آنها باشد، طوفانی در روحشان به وجود میآید که سریعاً پاسخ بدهند. این متانت، بردباری، حلم، تسلط بر نفس و سعه صدر، در هر کس که باشد، از او یک انسان بزرگ خواهد ساخت.» 4
خصلتهای انسانی امام
«من قادر نیستم خصلتهای انسانی و والای این مرد بزرگ را که مثل خورشید در تاریخ ایران درخشید، توصیف کنم. سالهای متمادی خدمت امام بودم، از سال 37 با ایشان آشنا شدم و به درس او میرفتم. در دورههای مختلف زندگی و در بحرانهایی که پیش میآمد. رفتار حساب شده آن مرد را دیده بودم. این انسان استثنایی، اصلاً از نوع مردم زمان ما نبود، واقعاً نمیتوانم خصلتها و خصوصیات این مرد بزرگ را توصیف کنم.»5
زندگی شخصی امام
«همین انسان در چهره زندگی شخصی و خصوصی خود، وقتی انسان آن جا را نگاه میکند، او را در چهره یک انسان زاهد و عارف و منقطع از دنیا میبیند. او برای خودش هیچ چیز نمیخواست، برای تنها پسرش که عزیزترین انسانها برای امام، حاج احمدآقا بود، بارها ما این را از امام شنیده بودیم که میگفتند: (اعز اشخاص در نزد من ایشان است) در ده سال آن حکومت و آن زمامداری و رهبری بزرگ، یک خانه نخرید. ما مکرر رفته بودیم و دیده بودیم که عزیزترین کس امام، در آن باغچهای که پشت حسینیه منزل امام بود، داخل دو سه اتاق زندگی میکرد.» 6
امام و حکومتداری
«در چهره یک حاکم و زمامدار و رهبر، امام بزرگوار مردی هوشیار، با شهامت، با تدبیر، با ابتکار و دریادل بود؛ امواج سهمگین در مقابل او چیز کم اهمیتی محسوب میشدند، هیچ حادثه سنگینی نبود که بتواند او را شکست دهد و به خضوع در مقابل آن حادثه وادار کند، هیچ کدام از این حوادث، آن جنگ، آن حمله آمریکا، آن توطئههای کودتا، آن ترورهای عجیب و غریب، آن محاصره اقتصادی، آن کارهای عظیم و عجیب و غریبی که دشمنان با شکلهای مختلف میکردند، نمیتوانستند این مرد بزرگ را دچار احساس ضعف و شکست بکند، از همه این حوادث، قویتر و بزرگتر بود.»7
کارهای بزرگ امام
«از کارهای مهم او، ایجاد نهضت اسلامی در عالم بود. قبل از انقلاب اسلامی، در بسیاری از کشورها از جمله کشورهای اسلامی، گروهها و جوانها و ناراضیها و آزادی طلبها با ایدئولوژیهای چپ وارد میدان میشدند، اما بعد از انقلاب اسلامی، پایه و مبنای حرکتها و نهضتهای آزادیبخش، اسلام شد. امروز در هر نقطهای از دنیای وسیع اسلام که جمعیت یا گروهی به انگیزه آزادیخواهی و ضدیت با استکبار حرکت میکند، مبنا و قاعده کار و امید و رکنشان، تفکر اسلامی است.»8
«دیگر کار بزرگ او، ازاله یکی از مرتجعترین و پلیدترین و وابستهترین رژیمهای منطقه و جهان بود. ازاله حکومت پادشاهی در ایران، یکی از بزرگترین کارهایی بود که کسی میتوانست آن را تصور کند. ایران، مهمترین دژ استعمار در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه بود. این دژ به دست امام ما درهم فرو ریخته شد.»9
دید امام نسبت به امت اسلامی
«امام عظیمالشان ما، امت اسلامی را یک جا میدید، اگر شما میبینید مردم پاکستان و مسلمانهای آفریقا و آسیا و حتی اروپا، نسبت به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، این قدر احساس وابستگی میکنند و امام را پدر و رهبر خود میدانند، بدان خاطر است که امام (ره) منطقهای و در محدوده مرزها فکر نمیکرد. برای او اسلام و امت اسلامی در هر جا که باشد و در هر گوشهای از دنیا که زندگی کند، مطرح بود.» 10
وجود ارزشی و اخلاص امام
«امام بزرگوار ما، مجسمهای از ارزشهای انقلاب ما بود. از یکی از همسران پیامبر (ص) خواستند که آن بزرگوار را توصیف کند، در جواب گفت: کان خلقه القرآن یعنی قرآن مجسم بود. ما امروز درباره امام بزرگوارمان باید عرض کنیم که او اسلام مجسم، اسلام ناب مجسم در زندگی و اخلاق و احساسات و تصمیمگیریها و نیز فانی برای خدا بود. خدای متعال هم به او پاداش داد. کاری که به دست این بزرگوار انجام گرفت، کاری بینظیر بود. بعد از کار پیامبران اولوالعزم، کسی چنین حرکت عظیمی انجام نداده بود.» 11 «او مخلص خدا بود و کار را فقط برای او و لاغیر انجام میداد. لذا اگر همه دنیا هم در مقابل او قرار میگرفتند و از او چیزی میخواستند که مورد رضای خدا نبود، انجام نمیداد... برای او انجام شدن کار هدف نبود، او میگفت: من وظیفهام را انجام میدهم پیروزی او به این بود که بتواند وظیفهاش را انجام دهد. در نظر امام (ره) پیروزی او به این نبود که آن کاری را که میخواهد، انجام بدهد. در نظر او، پیروزی این بود که انسان بر طبق تکلیف خود عمل کند. با این روحیه و احساس و انگیزه، او کار را پیش برد و ادامه داد» 12
عطوفت و مهربانی امام
«معنویت مردم و خانواده شهدا و اخلاص رزمندگان در جبههها، امام را به هیجان میآورد. من چند بار گریه امام را نه فقط به هنگام روضه و ذکر مصیبت دیده بودم، هر دفعه که راجع به فداکاریهای مردم با امام صحبت میکردیم، ایشان به هیجان میآمدند و متاثر میشدند. مثلاً موقعی که در محل نماز جمعه تهران، قلکهای اهدایی بچهها به جبهه را شکسته بودند و کوهی از پول درست شده بود، امام (ره) در بیمارستان با مشاهده این صحنه از تلویزیون متاثر شدند و به من که در خدمتشان بودم گفتند: دیدی این بچهها چه کردند؟ در آن لحظه مشاهده کردم که چشمهایشان پر از اشک شده است و گریه میکنند.» 13
اعتقاد امام به مردم
«امام به معنای واقعی کلمه معتقد به آرای مردم بود، یعنی آنچه را که مردم میخواهند و آرایشان بر آن متمرکز میشود. البته در این کارها هیچ وقت سررشته کار را هم به دست سیاستبازان نمیداد. مردم غیر از سیاست بازیهایند. غیر از مدعیان سیاستند، غیر از مدعیان طرفداری مردمند. امام به مردم اعتماد داشت.»14
آری؛ خرداد، ماه تجلیل از انبیای الهی و امامان معصوم است که در مکتب آنان این چنین انسانهای الهی تربیت میشوند و امسال در حالی یاد و خاطره آن سلاله حضرت زهرا سلام الله علیها را گرامی میداریم که از هر زمان دیگری بیشتر به او نیازمند هستیم و لازم است درسها و آموختههای حیاتی و ضروریاش را به خصوص در امر انتخابات سرمشق کار خود قرار دهیم.
شرح: مطلب فوق مربوط به ضمیمه اطلاعات ویژه سالروز ارتحال امام خمینی(ره) و قیام 15 خرداد میباشد.