تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۷  ، 
کد خبر : ۹۰۴۱۷
«حمزه شکیب» عضو شوراهای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با «کارگزاران»:

ائتلاف آبادگران در این دوره هم حفظ می‌شود

مقدمه: گروه سیاسی ـ شیده لالمی: آبادگرانی که عهده‌دار هدایت و مدیریت دومین دوره شورای اسلامی شهر تهران شدند این روزها آخرین برنامه‌های خود را برای حضور در سومین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا جمع‌بندی می‌کنند. گفته می‌شود این 14 نفر قصد دارند تا آخرین روزهای بقای مانده به انتخابات، وحدت رویه خود را برای حضور همه جانبه و پررنگ مطابق ترکیب شورای دوم حفظ کنند اما در آخرین روزها عده‌ای از آنها از دور رقابت کناره‌گیری می‌کنند. با این همه حمزه شکیب، آبادگر شورای دوم که در ماه‌های اخیر می‌توان او را جزو گروه هفت نزدیک به دولت جا داد، معتقد است فهرست کاندیداهای اصولگرایان در این دوره از انتخابات شوراها، با اسامی اکثریت اعضای دومین دوره شورا پر خواهد شد. با او در مورد آخرین اخبار جاری در شورای شهر تهران گفت‌وگو کردیم که گزیده‌ای از آن را می‌خوانید:

* از شورای شهر تهران چه خبر؟ آیا 14 نفر عضو آبادگر برنامه‌هایشان را برای حضور در سومین دوره انتخابات جمع‌بندی کرده‌اند؟
** در حال آخرین تصمیم‌گیری‌ها برای حضور در این دوره از انتخابات هستیم. برنامه‌های ما نیز با توجه به برنامه‌های طیف اصولگرایان جمع‌بندی می‌شود و پس از بررسی همه جوانب نیز لیست آبادگران ارائه خواهد شد. سعی بر این است که همان ائتلاف آبادگران در این دوره هم حفظ شود.
* با چه تغییراتی؟ لیست جدید همان ترکیب اعضای دور دوم را حفظ خواهد کرد؟
** با توجه به اینکه گفت‌وگو با دیگر دوستان اصولگرا و مجلس در این زمینه ادامه دارد و همچنین برنامه‌های هر یک از اعضا، هنوز نمی‌توان نظر قطعی داد اما به نظر می‌رسد کلیت ترکیب اعضای شورای شهر تهران در فهرستی که اصولگرایان برای دور سوم انتخابات ارائه دهند، حفظ خواهد شد. البته ممکن است گروهی از اعضا به دلایل مختلف تمایلی به کاندیداتوری در این دوره از انتخابات شوراها نداشته باشند اما دست کم هشت نفر از اعضای فعلی کاندیدای انتخابات این دوره خواهند بود.
* و آن هفت نفر دیگر؟
** باید دید تا زمان انتخابات چه اتفاقی می‌افتد و اصولگرایان روی چه افرادی به اجماع می‌رسند، هنوز جمع‌بندی‌ها برای معرفی نهایی افراد نهایی نشده است و باید دید دوستان ما در مجلس چه نظری دارند.
* آبادگران فهرست جداگانه‌ای برای سومین دوره انتخابات شوراها ارائه می‌دهد یا اینکه کاندیداهای آن در فهرست واحدی از سوی اصولگرایان معرفی و حمایت خواهند شد؟
** برنامه‌ای برای ارائه لیست جداگانه آبادگران در این دوره انتخابات وجود ندارد چرا که آبادگران نیز خود را به عنوان بخشی از اصولگرایان تعریف کرده و طبیعتا برنامه‌های خود را نیز در همان چارچوب پیش می‌برد. آبادگران مانند یک حزب که فعالیت نمی‌کند، در واقع نامی است که همه اصولگرایان را به نوعی یکجا جمع کرده است. چه ما از اصولگرایان به آبادگران برسیم و چه از آبادگران به اصولگرایان، هر دو یکی است.
* در یک سال اخیر و به ویژه به دنبال اختلاف‌های اعضای شورا برای انتخاب شهردار تهران، بسیاری از تحلیلگران تاکید کردند اعضای شورای شهر تهران دو دسته شدند. آیا این دو دستگی از گذشته وجود داشت یا پس از انتخابات ریاست جمهوری تشدید و علنی شد؟
** معتقد نیستم بین اعضای شورای شهر تهران شکاف و دو دستگی ایجاد شده است و اگر عده‌ای چنین اعتقادی دارند حداقل من چنین احساسی ندارم، اما در عین حال باید به یک نکته توجه داشت و آن اینکه وجود اختلاف نظر بین افراد امری طبیعی است. ما ادعا نکردیم که در همه زمینه‌ها و همه مسائل یک دیدگاه داریم. در مورد انتخابات شهردار تهران هم به هر حال عده‌ای موافق بودند و عده‌‌ای مخالف، نمی‌توان از این، برداشت دو دستگی کرد، پیش از این هم اختلافی در جمع اعضای شورای شهر تهران وجود نداشت که پس از انتخابات ریاست جمهوری علنی شود.
* بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند اعضای شورای شهر تهران با برگزاری جلسات علنی بدون حضور مستمع (غیرعلنی) یکشنبه‌ها عمده مباحث حساس و تاثیرگذار شهری و همچنین اختلاف‌ها و چالش‌های خود را با زیرکی پنهان کردند اما پس از انتخابات ریاست جمهوری به دلیل برخی اختلاف‌های درونی و البته خلاف میل گروهی از آنها، این چالش‌ها آشکار شده است. ارزیابی شما در این باره چیست؟
** وقتی قرار باشد 15 نفر در یک زمینه خاص با یکدیگر مشورت کنند، ممکن است اختلاف‌نظر و دیدگاه‌های سلیقه‌ای مطرح شود و ما معتقد بودیم زمانی که این اختلاف‌ها مطرح می‌شود، بهتر است پشت درهای بسته صحبت کرد. همانطور که در یک خانواده نیز اختلاف‌نظر وجود دارد و اغلب سعی می‌کنند بدون انتقال آن به بیرون از دایره خانواده برای حل و فصل کردن آن اقدام کنند.
* البته فعالیت شوراها به هیچ‌وجه با نهاد خانواده قابل مقایسه نیست. شوراها نهادهایی مردمی‌اند و معروفند به اینکه باید دیوارهای شیشه‌ای داشته باشند تا بتوانند در تقویت دموکراسی در سطوح محلی کارآمد باشند، چرا شورای دوم در تهران عملا جلسات بررسی همه مباحث کلیدی و حساس را پشت درهای بسته برگزار کرد؟
** ببینید ما به دلیل اختلاف سلیقه‌ای که داشتیم مباحث را ابتدا در جلسات یکشنبه بررسی می‌کردیم و پس از آن همه این مباحث در جلسات علنی سه‌شنبه‌ها مطرح می‌شد. ما تنها سعی داشتیم اختلاف‌نظرها را هماهنگ کنیم.
* اما منتقدان شما معتقدند شورای دوم، شهروندان را از حق دسترسی آزاد به مذاکرات شورا منع کرده است. شما این طور فکر نمی‌کنید؟
** به نظر من این خیلی طبیعی است که مباحث کلیدی مانند انتخاب شهردار در جلسه‌های بدون حضور مستمع بررسی شود.
* اگر طبیعی است چرا در قانون چیزی به نام جلسات علنی بدون حضور مستمع پیش‌بینی نشده است. جلسات شورا یا علنی است یا غیرعلنی؛ این بدعت را شورای شهر تهران گذاشت.
** اگر بحث قانون است، براساس همین قانون ما مکلف بودیم تنها یک جلسه در هفته داشته باشیم و در واقع جلسه‌های یکشنبه اضافی بود. مسائل تخصصی مانند طرح جامع را نمی‌توان علنی مطرح کرد.
* در مورد پروژه انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران یا احداث منوریل چطور؟ این موارد که کاملا مرتبط است؟
** به هر حال هدف اصلی ما کار بوده است. ما سیاسی‌کاری نکردیم هر چند که رئیس‌جمهور و مجلس هفتم به نوعی از دل این شورا انتخاب شدند.
* عملکرد خودتان و به طور کلی شوراها را در دو دوره گذشته چگونه ارزیابی می‌کنید؟
** شوراها در هر دو دوره گذشته فعالیتی رو به جلو داشته‌اند. حتی شوراها در دوره نخست هم فعالیت قابل قبولی داشتند و طبیعی بود که در نخستین دوره فعالیت‌های خود با چالش‌هایی نیز مواجه شوند. ما در دوره دوم از تجربه دوره نخست استفاده کردیم و اجازه ندادیم که آن تجربه تکرار شود و سعی می‌کنیم تا انتها هم همین‌طور باشد. البته من معتقدم ما به آن چیزی که می‌خواستیم و ایده‌آل بود نرسیدیم. به هر حال بسیاری از قوانین هنوز جا نیفتاده و شوراها در نظام مدیریتی و برنامه‌ریزی کشور جا نیفتادند، امیدوارم شورای سوم بهتر از شورای دوم و شورای چهارم بهتر از شورای سوم باشد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات