تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۰  ، 
کد خبر : ۹۱۱۸۳

اهداف سفر نورى المالکى به ایران


حسن هانی‌زاده
نورى المالکى، نخست وزیر عراق در راس یک هیات بلند پایه سیاسى، امنیتى و اقتصادى وارد تهران شد و با مقامات بلند پایه جمهورى اسلامى ایران دیدار کرد.
این سفر از این جهت حائز اهمیت است که عراق مرحله دشوارى را چه در بعد امنیتى و چه در بعد سیاسى پشت سر مى گذارد.
افزایش موج خشونت ها، محاکمه دیکتاتور سابق عراق، وضعیت نیروهاى اشغالگر، بازسازى عراق، مساله چگونگى پرداخت غرامت هاى جنگى به ایران، نحوه هماهنگى مواضع دو کشور نسبت به مسایل منطقه و جهان، کنترل مرزهاى مشترک آبى و خاکى و دورنماى روابط ایران و عراق موضوعاتى هستند که در جریان سفر نخست وزیر عراق مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.
روابط ایران و عراق در طول نزدیک به سه دهه همواره شاهد فراز و فرودهاى زیادى بوده است.
پس از پیروزى انقلاب اسلامى و همزمان با کودتاى آرام صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق علیه احمد حسن البکر، رییس جمهورى سابق عراق در سال 1979یک سلسله تحریکات از سوى حزب بعث عراق علیه مناطق مرزى جمهورى اسلامى ایران آغاز شد.
همه تحلیلگران جهانى بر این عقیده هستند که ظهور صدام حسین در صحنه سیاسى عراق با توافق دو ابر قدرت آن زمان یعنى شوروى سابق و آمریکا بوده که نتیجه آن تحمیل یک جنگ ? ساله بر انقلاب اسلامى ایران بود.
با این که مناسبات عقیدتى میان دو کشور و وجود عتبات مقدسه در عراق دو عامل بسیار مهم براى همگرایى دو ملت ایران و عراق به شمار مى آید، اما رژیم دیکتاتور عراق تلاش کرد تا از طریق جنگ تحمیلى، پیوندهاى عاطفى موجود میان دو ملت را به کلى قطع کند.
پس از سرنگونى رژیم بعث عراق، برخى کشورهاى منطقه و عناصر رژیم سابق این کشور تلاش کردند تا از همسویى دو ملت ایران و عراق جلوگیرى کنند اما هوشیارى مراجع تقلید در عراق و مواضع هوشمندانه مسئولان جمهورى اسلامى این توطئه‌ها را نقش بر آب ساخت.
در طول نزدیک به 42ماهى که از سقوط رژیم صدام مى گذرد جمهورى اسلامى ایران نهایت تلاش خود را براى کمک به برقرارى امنیت در عراق به کار گرفت و همین تلاش ها بوده که تاکنون از گسترش دامنه حوادث عراق به سایر کشورهاى همسایه و بروز فتنه هاى قومى و مذهبى جلوگیرى کرده است.
از سوى دیگر حضور نیروهاى اشغالگر در عراق مانع شده که امنیت در این کشور برقرار شود و این امر یکى از مهم ترین چالش هایى است که دولت فعلى عراق با آن مواجه است.
علاوه بر آن نیروهاى اشغالگر تلاش مى کنند تا از طریق تشدید ناامنى ها و دامن زدن به اختلافات مذهبى، حضور خود را در عراق توجیه کنند در حالى که خروج این نیروها موجب خواهد شد تا دولت عراق برنامه هاى ملى خود را براى ایجاد وفاق میان همه طیف هاى عراقى به مرحله اجرا درآورد.
در هر حال حضور آقاى نورى در تهران با توجه به آشنایى و اشراف دقیقى که به مسایل ایران و عراق دارد، مى تواند فصل جدیدى در روابط ایران و عراق بگشاید. ایران بدون تردید با نگرانى، اوضاع عراق را دنبال مى کند زیرا امنیت این کشور را جزیى از امنیت خود مى داند و اگر تجربه دموکراسى و دولت سازى و حرکت سیاسى در عراق با شکست مواجه شود، مسلما پس از ملت عراق، جمهورى اسلامى ایران بیش از کشورهاى همسایه عراق، آسیب خواهد دید.
قطعا این سفر به حل برخى مسایل موجود میان دو کشور کمک خواهد کرد و بسیارى از نقاط مبهم در زمینه هاى امنیتى و سیاسى و اقتصادى را برطرف خواهد کرد و نشان خواهد داد که روابط دو کشور تحت تاثیر حرکت هاى کور تروریست ها و قدرت هاى منطقه اى و فرا منطقه اى قرار نخواهد گرفت.
این قدرت‌ها با توجه به ساختار اجتماعى و بافت قومى موجود در عراق تلاش مى کنند تا این کشور را به سمت یک جنگ داخلى سوق دهند، زیرا بروز چنین جنگى نه تنها حقوق اکثریت ملت عراق را پایمال مى کند بلکه آرایش سیاسى منطقه را به سود «اقلیت زیان دیده» عراق بر هم خواهد زد.
به همین دلیل است که جمهورى اسلامى ایران پیوسته مایل است تا دولت آقاى نورى المالکى هرچه زودتر در عراق قوام بگیرد تا از این رهگذر فرصتى فراهم شود که دو ملت با توجه به علقه هاى مذهبى بتوانند در مسیر بازسازى عراق گام بردارند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات