تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۹  ، 
کد خبر : ۹۱۹۶۸

دموکراتها در تعقیب یکدیگر (بخش اول)


مهدی مروتی

دموکراتهای آمریکا همچنان نسبت به پیروزی در انتخابات ریاست ‌جمهوری سال 2008 امیدوارند. لغزش شدید جمهوریخواهان، بحران دولت بوش در عراق، کاهش محبوبیت نومحافظه‌کاران و حضور فعال دموکراتها در مجلس نمایندگان و سنای ایالات متحده آمریکا سبب شده است تا کبوترها با آرامش بیشتری چشم به انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا بدوزند. در این میان "هیلاری کلینتون" بیشترین اقبال را جهت پیروزی در انتخابات درون حزبی دموکراتها دارد و "باراک اوباما" و "جان ادواردز" با فاصله‌ای زیاد در تعقیب وی هستند.

نظرسنجی پایگاه خبری «cbs» نشان می‌دهد که در بین سه کاندیدای پیشرو در حزب دموکرات آمریکا بسیاری از طرفداران این حزب در انتخابات ریاست جمهوری به «هیلاری کلینتون» سناتور دموکرات ایالت نیویورک رای می‌دهند.

طبق این نظرسنجی، 48 درصد آمریکایی‌ها در این انتخابات از هیلاری کلینتون حمایت می‌کنند که این رقم نسبت به ماه گذشته دو درصد افزایش داشته است. «باراک اوباما» سناتور ایالت «ایلی‌نویز» ‌با 24 درصد در جایگاه دوم این فهرست جای گرفته است و میزان حمایت از «جان ادواردز» سناتور سابق ایالت «کارولینای شمالی» 11 درصد است.

البته ممکن است در این میان اتفاقی رخ دهد که چندان برای هیلاری کلینتون و طرفدارانش خوشایند نباشد. این اتفاق چیزی جز اتحاد ادواردز و اوباما بر ضد همسر کلینتون نیست. البته "بیل کلینتون" با  حمایت خود از هیلاری، توانسته است آرای زیادی را از اکنون به شود وی جذب نماید. اما اتحاد اوباما ـ ادواردز تا حدوی به یکه‌تازی هیلاری کلینتون پایان دهد. باراک اوباما و جان ادواردز که هر دو از نامزدهای ریاست جمهوری حزب دموکرات هستند یک ماموریت مشترک را دنبال می‌کنند و آن ماموریت چیزی نیست جز جلوگیری از آنکه سناتور هیلاری کلینتون روح این حزب را در اختیار گیرد.

اوباما در سه ماه گذشته دست کم 5/32 میلیون دلار کمک انتخاباتی جمع‌آوری کرده است که به این ترتیب در تلاش سخت جمع‌آوری اعانه از «هیلاری کلینتون» رقیب هم حزبی‌اش که در این زمینه پیشگام بود، پیشی گرفته است.

اوباما اعلام کرده است که این مبلغ نقد جمع‌آوری شده که متحیرکننده است، «تنها آغاز» حرکتی به سوی تغییر آمریکا است. وی در حال حاضر در میان دموکرات‌ها بیشترین پول را برای رقابت‌های انتخاباتی جمع‌آوری پیش از انتخابات سال آینده جمع‌آوری کرده است. جمع‌آوری چنین مبلغی در رقابتی که ممکن است به انتخاب او به عنوان نخستین رئیس‌جمهوری سیاهپوست آمریکا منتهی شود، بسیار متحیرکننده است. آن هم یک روز پیش از آنکه کلینتون قصد دارد از یکی از قدرتمندترین سلاح‌های سیاسی‌اش که همان «بیل کلینتون» رئیس‌جمهوری پیشین آمریکاست، استفاده کند. سرمایه‌های اوباما از طریق تعداد 154 اعانه‌دهنده آن هم تنها در سه ماه گذشته جمع‌آوری شده است. او در حال حاضر برای سرمایه‌گذاری در انتخابات 7/55 میلیون دلار جمع‌آوری کرده است.

دموکراتها اگر خواهان پیروزی در انتخابات ریاست‌ جمهوری سال 2008 هستند، نباید همانند سال 2004 میلادی عمل کنند. از هم گسیختگی دموکراتها در آن دوره سبب شد تا میان "جان‌کری" و "هوارددین" اختلافاتی عمده ایجاد شود و در نهایت تیم کری ـ ادواردز در مصاف با بوش و چنی ناکام بمانند. جان‌ادواردز در میان دموکراتها محبوبیت چندانی ندارد. وی نماد شکست دموکراتها در سال 2004 محسوب می‌شود. ادواردز و جان‌کری در جریان مبارزات انتخاباتی خود با جمهوریخواهان نتوانستند وجوه اختلاف و تمایز خود با بوش را به نمایش بگذارند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات