مهدی آخوندزاده به عنوان سفیر جدید ایران در آلمان تعیین شد. آخوندزاده جانشین شمسالدین خارقانی شده که تابستان سال 84 همراه صادق خرازی و حسین عادلی محل ماموریت خود در دو پایتخت اروپایی- پاریس و لندن- را ترک کردند و به علت پایان مدت ماموریت سفارت به تهران بازگشتند. از آن پس اعلام شد سفرای ایران در چهل کشور جهان تغییر میکنند که روز گذشته این رقم تا 60 سفیر افزایش یافت.
آخوندزاده 84 به پیشنهاد وزیر امور خارجه وقت و تصویب رئیس جمهور اسلامی (خاتمی)، به سمت سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل در وین منصوب شد.
بر این اساس آخوندزاده نمایندگی ایران در آژانس بینالمللی انرژی اتمی را عهدهدار بود. تا اینکه دی ماه گذشته علی اصغر سلطانیه بر جای آخوندزاده درصندلی ایران در آژانس نشست. آخوندزاده طی مدت حضور در آژانس بینالمللی انرژی اتمی شاهد دو نشست شورای حکام بود که یکی لحنی ملایم و مسالمت جویانه و دیگری لحنی تند و تهدید آمیز در قبال ایران در پیش گرفته بود.
آخوند زاده کوشید در جلسه با محمد البرادعی دلایل ایران برای از سرگیری تحقیقات هستهای را بازگو کند که بینتیجه بود. سفیر جدید ایران در آلمان پیش از این کاردار ایران در دهلی نو، سفیر کشورمان در داکا و اسلام آباد، مدیر کل امور اقتصادی و تخصصی بینالمللی، مدیر کل امور سیاسی بینالمللی و مدیر کل حقوق بینالمللی بوده است.