تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۲  ، 
کد خبر : ۹۲۴۴۹
در گفتگو با کارشناس مسایل اروپا بررسی شد:

بر کناری استراو برای یکدست شدن کابینه بلر

مرتضی مکی اشاره: گروه سیاسی- مجید معافی: یک روز بعد از انتخابات شوراهای محلی انگلیس، تونی بلر که احتمال شکس سنگین حزب متبوعه خویش را احساس می‌کرد، در یک اقدام غافلگیرانه دست به ترمیم کابینه و تغییر جک استراو وزیر امور خارجه دولت خویش زد تا بار دیگر بر همراهی با ایالات متحده صحه بگذارد. انتخاب خانم «مارگارت بکت» که چندان سابقه‌ای در دستگاه دیپلماسی ندارد و صرفاً به خاطر همگرایی با دیدگاههای بلر انتخاب شده، مباحث زیادی را در افکار عمومی انگلیس و جهان برانگیخته است. خبرنگار ما در این زمینه با مرتضی مکی، کارشناس مسایل اروپا گفتگویی انجام داده که اینک پیش‌روی شماست:‌

* آقای مکی! آیا تغییر جک استراو به دلیل مخالف وی با برخی از دیدگاههای تونی بلر بوده است؟
** در این که اختلاف نظری بین آقایان جک استراو و تونی بلر بوده شکی نیست. چون جک استراو سعی داشت و دوراندیشی و یک سری ژستهای دیپلماتیک در مورد حمله به ایران موضع‌گیری کند. در حالی که بلر بطور صریحتر از حمله به ایران سخن می‌گوید و همین موضع‌گیری‌های متفاوت نوعی اختلاف نظر بین این دو نفر محسوب می‌شد. اما نکته دیگر این است که تغییر کابینه از سوی بلر به نوعی انحراف افکار عمومی انگلیس از شکست سنگین حزب کارگر در انتخابات محلی بوده است، زیرا انتخابات اخیر یک نوع همه‌پرسی برای موقعیت بلر بود که بلر با زنده این انتخابات بود و حزب کارگر و افکار عمومی انگلیس با این شکست متقاعد شدند که حکومت 9 ساله بلر دیگر تمام شده است. البته انتظار ترمیم کابینه بلر وجود داشت ولی انتظار نمی‌رفت که جک استراو هم در فهرست تغییرات باشد.
* گرایشهای وزیر امور خارجه جدید خانم «مارگارت بکت» را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
** خاتم بکت سیاستمدار معرفی نیست و قبلاً هم در پست وزارت محیط زیست انجام وظیفه کرده و از معدود وزرای بلر است که از سال 1997 که تونی بلر به قدرت رسیده، همچنان در همین پست باقی مانده است. از این رو ایشان تجربه کار دیپلماتیک آن چنانی ندارد و گفته می‌شود انتصاب بکت در راستای یکدست شدن کابینه برای نظارت بیشتر بلر بر وزارت امور خارجه و کنار گذاشتن جک استراو باعث تضعیف جناح آقای «گردون براون» وزیر خزانه‌داری که رقیب اصلی بلر است نیز خواهد شد.
* گفته می‌شود که خانم بکت حرف شنوی بیشتری از آقای تونی بلر دارد؟‌
** البته می‌توان این گونه هم تعبیر کرد ولی با توجه به اینکه استراتژی کلان در وزارت خارجه انگلیس تعریف شده لذا همه وزراء تلاش می‌کنند حول همین محور فعالیت کنند ولی در تاکتیک میان بلر و جک استراو اختلاف‌نظرهایی بویژه در مورد برخورد با ایران وجود داشته است.
* جناب مکی گفته می‌شود که شکست در انتخابات محلی بهانه‌ای برای بلر و حزب کارگر شد تا ایشان کابینه خودش را ترمیم کند. آیا این تعبیر درست است؟
** بله، البته این کابینه انتظار ترمیم داشت ولی این انتخابات همان طور هم که شما به آن اشاره داشتید فرصتی برای بلر بود تا دست به این تغییرات بزند اما موضوع مهمتر این است که این نوع تغییرات را باید در تغییر معادلات در داخل حزب کارگر جستجو کرد چون استراو چندان همخوانی با دیدگاههای بلر نداشت و حمله به ایران را موضوع تمسخر‌آمیزی می‌دانست و این برخلاف دیدگاه بلر که معتقد به گزینه نظامی بود، قلمداد می‌شد. به طور کلی تونی بلر با این تغییرات تلاش کرد جهت‌گیری اخبار رسانه‌ای کشورش را متوجه کابینه کند تا رسانه‌ها شکست سنگین حزب کارگر در انتخابات شورای محلی را فراموش کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات