تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۸۸ - ۰۷:۲۶  ، 
کد خبر : ۹۴۵۹۱

در حاشیه رسوایی بلک واتر


علی‌‌اکبر اعتمادی
بیش از 4 سال از اشغال عراق می‌گذرد. در این سالها کارنامه اشغالگران را برابر با کشتار، ویرانی، مقابله با دولت مردمی، ایجاد اختلافات فرقه‌ای برای توجیه اشغالگری و... می‌توان ارزیابی کرد. سیاست‌ها و تحرکات نظامیان آمریکایی تاکنون رسوایی‌های بزرگی را برای اشغالگران به همراه داشته است.
پس از رسوایی ابوغریب و زندان‌های مخفی آمریکا در شهرهای مختلف عراق، افشای جنایات سربازان آمریکایی در قتل‌عام زنان و کودکان و اعضای خانواده‌ها به دستورات فرماندهان ارشد، انتشار گزارش‌های فسادهای اخلاقی و روانی اشغالگران و ده‌ها مورد جنایت دیگر علیه غیرنظامیان عراق صورت گرفته، رسوایی بلک واتر به بحران جدید برای اشغالگران مبدل شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ارتش آمریکا برای تامین نیروهای خود به جذب جنایت‌کاران و قاتلان حرفه‌ای ایالات متحده می‌پردازد و به جای سربازان از آنها در عراق و افغانستان استفاده می‌کند. اصرار آمریکایی‌ها بر استفاده از این نیروها سرانجام حادثه کشتار ده‌ها غیرنظامی توسط اعضای شرکت امنیتی بلک واتر که تامین‌کننده اصلی نیروهای متفرقه در جمع نیروهای نظامی آمریکا است را به همراه داست. این رویداد جنایت‌کاران که از بیش از 200 جنایت دیگر مزدوران آمریکایی در عراق پرده برداشت بیانگر این حقیقت است که اولا ارتش آمریکا چندان فروپاشیده ناتوان گردیده که دیگر توانایی هدایت خود را ندارد و گروه‌های نظامی برای خود فعالیت می‌کند.
ثانیا آمریکا به دلیل کمبود نیرو و تلفات بالا به استخدام جنایت‌کاران می‌پردازد که صرفا کارکرد با اسلحه را می‌دانند و از‌ آموزه‌های نظامی بی‌بهره هستند. ثالثا شعار آمریکایی برای تامین نیروهای خود به جذب جنایت‌کاران و قاتلان حرفه‌ای ایالات متحده می‌پردازد و به جای سربازان از آنها در عراق و افغانستان استفاده می‌کند. اصرار آمریکایی‌ها بر استفاده از این نیروها سرانجام حادثه کشتار ده‌ها تن غیرنظامی توسط اعضای شرکت امنیتی بلک واتر که تامین‌کننده اصلی نیروهای متفرقه در جمع نیروهای نظامی آمریکا است را به همراه داشت. این رویداد جنایت‌کاران که از بیش از 200 جنایت دیگر مزدوران آمریکایی در عراق پرده برداشت بیانگر این حقیقت است که اولا ارتش آمریکا چنان فرو پاشیده و ناتوان گردیده که دیگر توانایی هدایت خود را ندارد و گروه‌های نظامی برای خود فعالیت می‌کند.
ثانیا آمریکا به دلیل کمبود نیرو و تلفات بالا به استخدام جنایت‌کاران می‌پردازد که صرفا کارکرد با اسلحه را می‌دانند و از آموزه‌های نظامی بی‌بهره هستند. ثالثا شعار آمریکا برای تامین امنیت دروغی بیش نیست و این سربازان آمریکایی هستند که به کشتار مردم می‌پردازند و آن را با نام مبارزه با القاعده و افراطی‌گری توجیه می‌کنند.
هر چند که این رسوایی‌ها چالشی بزرگ برای آمریکا در عرصه داخلی و خارجی و حتی ادامه اشغالگری مبدل گردیده که دروغین بودن حقوق بشر و دموکراسی آن را بیش از پیش آشکار می‌سازد اما عملکردهای مقامات کاخ سفید بیانگر سو‌ءاستفاده و بهره‌برداری معکوس از این تحولات می‌باشد.
عملکردهای مقامات آمریکایی در روزهای اخیر نظیر تاکید به اعزام تیم تحقیق درباره عملکرد بلک واتر محاکمه سران آن در کنار افشای 200 پرونده جنایت این شرکت که تاکنون پنهان مانده بود، بیانگر رویکرد سیاسی و بازیگری آمریکایی‌ها با این پرونده دارد. به عبارت دیگر آنها اکنون بلک واتر را سپری برای اقدامات و جنایات آینده و گذشته خود ساخته‌اند. آنها در حالی محاکمه بلک واتر تاکید دارند که:
1ـ‌ در طول بیش از چهار سال اشغال عراق، آمریکا و متحدانش کشتارهای بسیاری را انجام داده که پرونده آنها سرشار از قتل‌عام زنان و کودکان و خانواده‌های غیرنظامی است، زندان‌های مخفی ‌آنها نظیر ابوغریب صحنه جنایت علیه بشریت بوده، هم‌اکنون آنها در عملیات‌های نظام به نام القاعده به کشتار دسته‌جمعی غیرنظامیان می‌پردازند این رسوایی‌ها که انزجار مردم عراق، محافل حقوق بشر و حتی افکار عمومی ایالات متحده را به همراه داشته به رسوایی بزرگ برای دموکراسی آمریکایی مبدل شده است. اکنون آمریکایی‌ها با نسبت دادن تعداد زیادی از جنایات صورت گرفته در عراق به بلک واتر به نوعی بر جنایات خود سرپوش نهاده و از اتهامات مبرا می‌سازند. این در حالی است که تمام این شرکت‌ها زیر سایه و نظارت ارتش فعالیت و از آنها دستور می‌گیرند اما اکنون برای پاک کردن پرونده ارتش مستقل معرفی می‌شوند.
2ـ دولتمردان کاخ سفید برای افزایش بودجه نظامی و افزایش نیروهای نظامی در عراق در برابر کنگره قرار گرفته‌اند. آنها که تاکنون در این امر شکست خورده‌اند به بهانه خارج کردن شرکت‌های امنیتی و جایگزینی ارتش برای تحقق این دو هدف فعالیت می‌کند در حالی که گزارش‌ها نشان می‌دهند نیروهای جدید نیز به دلیل مشکلات جذب، از میان جنایت‌کاران آمریکایی و مزدوران سایر کشورها انتخاب شده‌اند.
در نهایت آمریکایی‌ها با بازی کردن در پرونده بلک واتر برآنند تا اهداف خود را در عراق محقق سازند در حالی که رسوایی‌های خود را با نام مبارزه با جنایت‌کاران توجیه می‌کنند. آنها در حالی که از وابستگی کامل این شرکت‌ها به ارتش سخن به میان نمی‌آورند برای سرپوش نهادن بر جنایات گذشته و توجه عملکردهای آینده ارتش فعالیت می‌کنند هرچند که به دلیل جلوگیری از تحرک افکار عمومی عراق وادار به بررسی پرونده بلک واتر شدند در حالی که پرونده جنایات بلک واتر و عملکردهای بعدی مقامات آمریکایی‌ بار دیگر آشکار ساخت که تنها راه تامین امنیت عراق، خروج اشغالگران از این کشور می‌باشد و حضور آنها جز جنایت و کشتار نتیجه‌ای در بر ندارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات