تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۰  ، 
کد خبر : ۹۵۶۳۴
ارتش در آزمون انقلاب

دلیر، مبتکر و طلایه‌دار


ارتش جمهورى اسلامى ایران با پشت سر گذاشتن فراز و نشیب‌هاى فراوان و موفقیت‌آمیز در آزمون‌هاى تاریخ ساز و دشوار برهه‌هاى مختلف انقلاب اسلامی، اینک با قدرت و صلابتى پولادین همگام و همدوش ملت مسلمان و قهرمان ایران با آمادگى کامل در برابر هر گونه تجاور دشمن به میهن اسلامی، استوار ایستاده است.
نیروهاى سه‌گانه‌ ارتش از نخستین روزهاى پیروزى انقلاب اسلامى به دلیل حساسیت و نقش اساسى که در حفظ کیان ایران و پاسدارى از مرزهاى انقلاب نوپاى اسلامى داشتند همواره آماج حملات تبلیغاتى روانى دشمنان خارجى از یک سو و گروهک‌هاى منحرف داخلى از سوى دیگر قرار داشت و دشمنان ایران نوک تیز پیکان زهرآگین خود را پیوسته به سوى ارتش ج.ا.ا نشانه مى‌رفتند.
دشمنان انقلاب اسلامى که پیوند صادقانه ارتش و ملت را پس از 22 بهمن سال 57 مشاهده کردند تضعیف ارتش را سرلوحه برنامه‌هاى تبلیغاتى خود قرار دادند اما امام خمینی(ره) با درایت و ژرف نگرى خاص خود به مناسبت‌هاى گوناگون حمایت و پشتیبانى خویش را از ارتش اسلامى اعلام مى‌کردند و پیوسته تقویت بنیه دفاعى و انسجام هر چه بیشتر نیروهاى ارتش را گوش زد مى‌کردند و در همان زمان که زمزمه‌هاى شوم انحلال ارتش از حلقوم گروهک‌هاى منحرف فاسد و مزدور بیگانه به گوش مى‌رسید حضرت امام با قاطعیت فرمودند: (ملت ما موظف است که از ارتش حمایت کند،‌ ارتش را تضعیف نکنید،‌ما احتیاج به ارتش داریم، ملت احتیاج به ارتش دارد، ارتش باید از طرف ملت ما حمایت و تقویت بشود) امام خمینى (ره) در سال 58 که اوج صحبت انحلال ارتش بود با تیزبینى و جامع نگرى خاص خود نسبت به مسایل، درباره ارتش مى‌فرمایند: (اکنون مخالفت با ارتش اسلامى که حافظ استقلال و نگهبان مرزهاى آن است جایز نیست و ما و شما به همراه ارتش باید براى حفظ و امنیت کشورمان کوشش کنیم و به شرارت اشرار و اختلاف مفسدین خاتمه بدهیم)
در همان سال تبلیغات دشمنان انقلاب و میهن اسلامى علیه ارتش به اوج خود رسیده بود و از هیچ تلاش و کوششى براى ایجاد شکاف و جدایى بین ملت و ارتش دریغ نمى‌ورزیدند، امام امت (ره) فرمودند: “کسانى که بین ارتش و ملت جدایى مى‌اندازند از اسلام نیستند. آنها ضد انقلابى هستند... من احساس غرور مى‌کنم که این ارتش با مردم چنان مختلط و پیوسته است که مثل دو برادر هستند. این غرور دارد، اسلام هم همین را مى‌خواهد. ارتش اسلام در صدر اسلام نیز با مردم یکى بود. جدایى نداشت و از مردم بود. حمایت‌هاى قاطع و بى چون و چراى رهبرى انقلاب از ارتش تازه از بند طاغوت رسته، توطئه‌هاى دشمنان را براى جدایى ارتش از ملت‌ خنثى کرد و موجب شد تا نیروهاى درون ارتش هر روز در جهت رشد فکرى و اعتقادى از یک سو و تقویت بنیه دفاعى و رزمى از سوى دیگر تلاش کنند و با دلگرمى و امید به آینده‌اى درخشان در جهت ایجاد یک ارتش مکتبى گام بردارند. البته آنچه باعث شد تا امام خمینى(ره) با قاطعیت کامل به حمایت از ارتش بپردازد آشنایى با بدنه اصلى ارتش که مردم عادى بودند و اعتقادات مذهبى این بدنه اصلى و از ملت بودن آن و نیز بازگشت به موقع ارتشیان در جریان انقلاب اسلامى به دامن ملت بود. به هر حال ارتش، آزمون انقلاب را با موفقیت و در پناه حمایت‌هاى بى دریغ بنیانگذار انقلاب اسلامی، پشت سر گذاشت و به سوى آزمونى دیگر پیش رفت”
ارتش در آزمون‌ بزرگ جنگ
بدون شک در میان تمام آزمایش‌هایى که پیش روى انقلاب و پیش روى ارتش قرار گرفت جنگ بزرگترین آنها به شمار مى‌رود. آغاز تجاوز وحشیانه‌ و از پیش طراحى شده رژیم متجاوز عراق به جبه‌هاى جنوب و غرب میهن اسلامی، ارتش جمهورى اسلامى را که در ابتداى راه بازسازى فرهنگى و اعتقادى بود، با انگیزه و اراده‌اى استوار و مصمم به مقابله با نیروهاى متجاوز بعث عراق پرداخت و در طول 8 سال دفاع مقدس همگام با سپاه پاسداران و نیروهاى مردمى به مقابله با متجاوز پرداخت و پرونده‌اى درخشان و افتخار آفرین از حماسه‌هاى جاوید و به یاد ماندنى از خود بر جاى گذاشت. نخستین حرکت درخشان ارتش پس از آغاز جنگ تحمیلى که نشانگر قدرت روحى و رزمى و آمادگى نیروهاى نظامى براى جانفشانى و از خودگذشتگى در جبهه‌ها بود، علاوه بر استقرار سریع یگان‌هاى ارتش در خطوط مرزى و کسب آرایش دفاعى در جهت مقابله با دشمن، عملیات بى سابقه نیروى هوایى در مهر ماه سال 59 در داخل خاک عراق بود.
در این عملیات بزرگ 140 فروند از جنگنده بمب افکن‌هاى نیروى هوایى ارتش ج.ا.ا در برابر چشمان حیرت زده ناظران بر فراز عراق و شهر بغداد به پرواز در آمدند و مراکز مهم نظامى عراق را هدف بمب‌هاى آتشین خود قرار دادند. البته این تنها نیروى هوایى نبود که حماسه آفرید بلکه نیروى دریایى نیز با نابودى کامل نیروى دریایى عراق آنچنان ضربه‌اى به این نیرو زد که هنوز نیروى دریایى در ارتش عراق شکل نگرفته است. نیروى زمینى نیز تمام توان خود را در آن برهه از جنگ براى جلوگیرى از پیشروى ارتش عراق به داخل خاک کشور به کار نگرفته بود. پس از پایان مرحله نخست تجاوز دشمن یعنى جلوگیرى از پیشروى دشمن به داخل خاک کشورمان، رزمندگان اسلام عملیاتهاى تهاجمى خود را آغاز کردند و در صحنه‌هاى گوناگون جنگ مانند عملیاتهاى طریق القدس، بیت‌المقدس،‌ فتح خرمشهر و... بیش از پیش به حرکت خویش ادامه داد که نمود عینى و موفقیت آمیز ارتش در زمینه حضور در تمامى لحظات جنگ 8 ساله و دفاع مقدس، تقدیم بیش از 48 هزار لاله سرخ در آستان انقلاب اسلامى مى‌باشد.
بعد سوم: استقلال و خودکفایى
رزمندگان خلاق و خستگى ناپذیر نیروى زمینى دوشادوش نیروهاى یگانهاى رزمى عملیاتى و درگیر در جنگ ضمن بازسازى و تعمیر و تدارک وسایل و تجهیزات آسیب دیده و غیر عملیاتى با حرکت به سمت خودکفایى در طول 8 سال دفاع مقدس خدمات قابل توجهى ارائه نمودند که از آن جمله مى‌توان به ساخت و تولید تانک ذوالفقار، نفر برکبرى و صدها نوع قطعات مربوط به انواع تانک، نفر بر توپخانه‌ سازمانى و انواع سلاح‌هاى سبک و سنگین موجود و انبوه وسایل مصرفى نیروى زمینى و در خط مصرف قرار دادن آنها و نیز طراحى چندین نوع سیستم که بعضى از آنها به تولید انبوه رسیده است اشاره کرد. همچنین در زمینه تحقیقات نیز جهاد خودکفایى اقداماتى به منظور مدرنیزه کردن تجهیزات کارآمد صورت داده به طورى که با تجهیزات مشابه مدرن موجود در جهان برابرى مى‌نماید.
نیروى هوایى ارتش ج.ا.ا نیز پس از پیروزى انقلاب اسلامى دستخوش تحولاتى در راستاى بازسازى و سازماندهى گردیده بود عملا‌ درگیر نبردى شد که به هیچ وجه پیش بینى قبلى و تمهیدات لازم براى مقابله با آن تجاوزات را کسب نکرده بود لیکن على رغم محدودیت‌هاى موجود در این نیرو، رزمندگان غیور نیروى هوایى شجاعت‌ها و رشادت‌هاى کم نظیرى را در نفوذ به اعماق خاک دشمن توسط خلبانان و رویارویى با مدرن‌ترین امکانات هوایى استکبار جهانى به دشمن و دفاع از حریم هوایى کشور که نشانه تعهد و عشق و ایمان آنان به خدا، اسلام و میهن بود به جاى گذاشتند.
بازسازى و به کار گیرى هواپیماها و بالگردهاى از رده خارج شده، ساخت و ابداع تجهیزات شناسایى هوایی،‌ الکترونیکى و بازسازى تجهیزات ارتباطی، بهسازى سیستمهاى ناوبرى و تسهیلات پروازى و فرودگاهی، ایجاد زمینه و توسعه موارد استفاده از انواع موشکهاى هوا به هوا، زمین به هوا و هوا به سطح، ساخت هزاران نوع از قطعات مورد نیاز سیستم‌ها،‌ تجهیز انواع هواپیماهاى شکارى به سیستم‌هاى جدید سوخت‌گیرى و سوخت رسانى هوایی، اورهال هواپیماهاى سنگین شکارى و ترابری، ایجاد تحرک در سیستم‌هاى ارتباطی،‌ ساخت هواپیماهاى سبک مثل پرستو و متعاقبا ساخت هواپیماهاى شکارى آذرخش و تندر و دهها فعالیت عمده دیگر از اقدامات کم نظیر دیگرى است که توسط رزمندگان کارآمد موفق‌ و غیور نیروى هوایى ارتش ج.ا.ا در دوران جنگ تحمیلى و دوران بازسازى پس از جنگ به منصه ظهور رسیده است.
نیروى دریایى ارتش ج.ا.ا نیز در طول جنگ حماسه‌هاى بزرگى آفرید. هفتم آذرماه سال 59 که سرآغاز عملیات‌هاى پیروزمندانه نیروى دریایى بود هیچگاه از ذهن‌ها پاک نمى‌شود. در آن روز خاطره انگیز واحد‌هاى شناور نیروى دریایى با اجراى عملیاتى تحت عنوان مروارید ضمن انهدام اسکله نفتى البکر و الامیه چندین ناو جنگى و هواپیماى دشمن را به قعر دریا فرستادند و آنچنان ضربه سهمگینى بر پیکره نیروى دریایى ارتش عراق وارد ساختند که دیگر هیچگاه نیروى دریاى عراق نتوانست از اثرات این شکست رها بشود. این روند حماسه و پیروزى که با اجراى عملیات مروارید آغاز شد در طول هشت سال مبارزه بى امان با دشمنان ادامه یافت که به عنوان مثال مى‌توان به حماسه آفرینى نیروهاى غیور ناوچه‌هاى سهند و جوشن در مصاف با ناوگان‌ آمریکا در 21 فروردین سال 67 اشاره کرد که در حقیقت یکى از کم‌نظیرترین نبردها در تاریخ جنگهاى دریایى در مقابل ناوگان مجهز و قدرتمند آمریکا بود. حماسه‌اى که عزیزان نیروى دریایى با ناوچه‌هاى سهند و جوشن آفریدند به عنوان خاطره و سندى افتخارآمیز براى نسلهاى آینده خواهد ماند.
روند خودکفایى نیز در نیروى دریایى بسیار موفقیت آمیز بوده، آنچنان که در مراکز فعال جهاد خودکفایى این نیرو بیش از ده‌ها پروژه مختلف به نتیجه رسیده و متخصصین جهاد خودکفایى نیروى دریایى در دوران دفاع مقدس، دستاوردهاى بزرگى در زمینه خودکفایى صنعتى و تعمیر و بازسازى ناوهاى سبک و سنگین داشته‌اند به نحوى که کلیه شناورها و تجهیزات خود را به دست خود تعمیر و بازسازى کرده‌اند. همچنین با تجهیز نیروى دریایى به زیر دریایی، کار تعمیر و نگهدارى و حتى ساخت بعضى از قطعات پیشرفته توسط نیروهاى متخصص و غیور نیروهاى دریایى انجام مى‌شود.
به هر حال ارتش جمهورى اسلامى ایران قدرتمند و توانا در عرصه‌هاى مختلف کشور تحت رهبرى‌هاى داهیانه مقام معظم ولایت و فرماندهى کل قوا، حضرت آیت الله خامنه‌ای، آماده جانفشانى جهت حفظ نظام مقدس جمهورى اسلامى ایران و کیان زمینی، هوایى و دریایى کشور مى‌باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات