تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۶  ، 
کد خبر : ۹۵۷۵۶
در بیانیه شورای عالی امنیت ملی در واکنش به پیش‌نویس قطع‌نامه پیشنهادی اروپا علیه پرونده هسته‌ای عنوان شد:

تقابل مساوی تجدیدنظر

اشاره: شورای عالی امنیت ملی ایران برای پایان دادن به هرگونه اظهارنظر در حقوق پاسخ‌گویی و واکنش ایران در خصوص پرونده اتمی بیانیه‌ای را درباره سیاست‌ها و برنامه‌های جمهوری اسلامی منتشر کرد. این بیانیه که در شش بند تنظیم شده در حالی منتشر می‌شود که شورای امنیت در حال تهیه پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای علیه ایران است و از ایران می‌خواهد برای نشان دادن حسن نیت خود غنی‌سازی را به طور کامل به تعلیق در آورد. بیانیه شورای عالی امنیت ملی ایران ابتدا به تصویب برنامه‌های صلح‌آمیز تهران می‌پردازد و در فراز دیگر آن سیاست‌ها و انتظارات تهران را از کشورهای عربی مطرح می‌کنند. دبیر شورای عالی امنیت ملی که تازه از تور اروپایی‌اش به ایران بازگشته در این بیانیه از طرف مقابل بحث هسته‌ای ایران خواست تا به میز مذاکره باز گردد و به طر‌ف‌های اروپایی هشدار داد که هرگونه اقدام برای تهدید حقوق مسلم ملت ایران، برای ایران چاره‌ای جز تجدیدنظر در سیاست‌های هسته‌ای باقی نخواهد گذاشت لاریجانی 31 مرداد را زمان پاسخ تهران به مجموعه پیشنهادی 1+5 اعلام کرد. متن کامل بیانیه شورای عالی امنیت ملی ایران که توسط علی لاریجانی دبیر این شورا اعلام شد به شرح ذیل است:

الف) جمهوری اسلامی ایران طبق برنامه مصوب و برای تامین و تولید 20هزار مگاوات برق هسته‌ای در 20 سال آینده، تولید بخشی از سوخت هسته‌ای را داخل برنامه‌ریزی کرده و تلاش می‌کند سوخت مورد نیاز خود را تامین نماید.
ب) جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهدات خود تحت معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان.پی.تی) پایبنده بوده و فعالیت‌هایی که تا به حال انجام داده، براساس حقوق مصرح و مسلم خود در ان.پی.تی مبنی بر استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای بوده است و فراتر از حقوق پیش‌بینی شده در ان.پی.تی که سایر کشورها از آن برخوردارند، مطالبه نمی‌نماند.
ج) جمهوری اسلامی ایران ظرف بیش از سه سال گذشته با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کامل تحت پادمان جامع هسته‌ای و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و حتی فراتر از آن به عمل آورده در این راستا، امکانات انجام حدود 2000 نفر روز بازرس، بیش از 53 مورد بازرسی تکمیلی از مکان‌های مختلف در ایران را فراهم ساخته است. همچنین کلیه فعالیت‌ها و تاسیسات هسته‌ای ایران تحت نظارت آژانس قرار داشته است.
د) طبق گزارش‌های آژانس، هیچگونه مواد هسته‌ای اظهار نشده در ایران وجود نداشته و کلیه مواد هسته‌ای ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار شده و مورد حسابرسی و محاسبه آژانس قرار گرفته و همچنین عدم انحراف فعالیت‌های هسته‌ای ایران به سوی سلاح هسته‌ای صراحتا توسط آژانس اعلام گردیده است.
ه) همانگونه که مدیر کل آژانس اعلام داشته، تایید آژانس بر فقدان وجود فعالیت‌ها و مواد هسته‌ای اظهار نشده در هر کشوری، فرآیندی زمان‌بر است و مختص به جمهوری اسلامی ایران نیز نمی‌باشد، بلکه این وضعیتی است که شامل 36 کشور از جمله 14 کشور اروپای غربی نیز می‌شود.
و) مباحثی که در خصوص نگرانی‌های جامعه بین‌المللی نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران مطرح می‌شود، نگرانی تعداد معدودی از کشورها می‌باشد. بیانیه وزرای امور خارجه 16 کشور عدم تعهد در مالزی، بیانیه وزرای خارجه 57 کشور سازمن کنفرانس اسلامی در آذربایجان، بیانیه گروه دی هشت در حمایت از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، گواهی بر مخالفت بخش عظیمی از جامعه بین‌المللی با روند تبعیض آمیز و نگرانی از ایجاد یک رویه نامشروع در محروم ساختن اکثریت کشورها از دستیابی به فن‌آوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای است.
بر این اساس:
1- جمهوری اسلامی ایران کاملا به یافتن راه حل مذاکراتی از طریق مسیر دیپلماسی متعهد است و آماده مذاکره هدفمند و با زمانبدی مشخص مورد رضایت طرفین است.
2- جمهوری اسلامی ایران از ابتدا با دریافت بسته پیشنهادی از ابتکار جدید استقبال کرده و با نگاهی مثبت و در درون کمیته‌های کارشناسی داخل کشور به بررسی جدی بسته پیشنهادی اقدام نموده که در حال ادامه می‌باشد. طبیعی است بررسی چنین طرحی به زمان منطقی نیاز دارد و با توجه به جدیت جهوری اسلامی در بررسی طرح در کمیته‌های تخصصی، 31 مرداد ماه برای اعلام نقطه نظرات مشخص گردید.
3- برای جمهوری اسلامی ایران مایه تعجب است که پس از برگزاری اولین دور مذاکرات مقدماتی با سولانا در بروکسل، در حالی که هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است، شواهدی وجود دارد که بعضی از طرف‌ها و به طور مشخص آمریکا با تغییر مسیر مذاکرات به مسیر شورای امنیت، درصد ایجاد موانع بر راه دیپلماسی و مذاکره هستند، در حالی که مسیر مذاکره با اروپا مسیر روشن و درستی است که می‌تواند به نتیجه برسد.
4- چنانچه مسیر تقابل به جای مسیر مذاکره انتخاب شود و در صورت هرگونه اقدام برای تحدید حقوق مسلم ملت ایران، برای جمهوری اسلامی ایران چاره‌ای جز تجدیدنظر در سیاست‌های هسته‌ای آن باقی نخواهند ماند. ضمنا متذکر می‌گردد جمهوری اسلامی ایران به دنبال تنش نیست، اما اگر دیگران فضای متشنج و مشکل ایجاد نمایند، در آن شرایط همه دچار مشکل می‌شوند.
5- جمهوری اسلامی ایران معتقد است که مسیر مذاکره و گفت‌وگو و تفاهم، منطقی‌ترین راه حل برای حل و فصل مسایل می‌باشد و در این مسیر نیز مصمم و جدی است و بر آن تاکید دارد و از طرف مقابل می‌خواهیم به میز مذاکره بازگردد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات