تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۲  ، 
کد خبر : ۹۵۷۷۰

عناصر تشدید فرقه‌گرایی در عراق


یوسف محسن‌زاده
پارلمان عراق برای بررسی وضعیت وخیم پایتخت این کشور که در چند روز گذشته شاهد اقدامات مشکوک در جهت دامن زدن به فرقه‌گرایی و اختلاف میان شیعیان که اکثریت این کشور را تشکیل می‌دهند با اهل سنت، جلسه فوق‌العاده را برگزار کرد. این جلسه نشان‌دهنده نگرانی و اضطراب فوق‌العاده منتخبان مردم عراق درباره برخی اقدامات سوال‌برانگیزی می‌باشد که طی آن تعدادی از پیروان اهل بیت(ع) و همچنین اهل سنت در چارچوب حملات سازمان یافته، بقتل رسیدند. این اوضاع در شرایطی بر کشور عراق سایه انداخته است که مشهدانی- رییس پارلمان این کشور-رسماً از حضور یک گروه تروریستی اسراییلی و استقرار آن در شهر بابل خبر داده است. سابق بر این از استقرار اسراییلی‌ها در شمال عراق و در منطقه خودمختار کردستان عراق، گزارش‌هایی منتشر شده بود از اینرو، بی‌شک گسترش درگیری‌ها با صبغه فرقه‌گرایی بی‌ارتباط با حضور اسراییلی‌ها در عراق نبود و نیست. بویژه اینکه با قتل زرقاوی که دستور کار مشکوک و ابهام‌آمیز در عراق دنبال می‌کرده است، اکنون موساد- سازمان جاسوسی اسراییل- حضور مستقیم در تحولات عراق را ترجیح داده است. پیداست که رخت بربستن امنیت و آرامش از عراق، نه فقط بهانه‌های لازم را برای ادامه حضور اشغالگران بیگانه در عراق فراهم می‌سازد بلکه بسترهای مناسبی برای دخالت‌های تفرقه‌افکنانه سازمان جاسوسی اسراییل تأمین خواهد کرد. بویژه اینکه باید دانست توانمندی دولت مرکزی بغداد برای ایفای وظایفش در پرتو حمایت مردمی، منجر به ظهور و بروز قدرت تازه‌ای در منطقه خواهد شد که با توجهات و تمایلات استقلال‌طلبانه، آزادیخواهانه و عدالت‌طلبانه مردم فلسطین همراه و همدل خواهد بود به همین دلیل، اشغالگران به همراه محافل صهیونیستی کوشش‌های اصلیشان را در حول ناامن کردن عراق و مانع‌تراشی در قبال ایفای وظایف قانونی دولت عراق، متمرکز کرده‌اند. از سوی دیگر، یکی از پیامدهای بسط قدرت دولت مرکزی عراق، جلوگیری از حضور عوامل بهم زدن آرامش و صلح در مناسبات خارجی عراق با کشورهای همجوار است و همچنین طرد عناصر متحد و هم‌پیمان رژیم سرکوبگر و ضدانسانی بعث است که در کشتار مردم عراق و جاسوسی بنفع صدامیان و تدارک عملیات تروریستی علیه کشورهای همجوار عراق، نقش خائنانه و ضدانسانی و جنایتکارانه، ایفا کردند. بویژه اینکه در حال حاضر گزارش‌هایی از بروز تبانی پنهانی میان اشغالگران و این عناصر مطرود برای تحقق بخشیدن به منویات و مقاصد بیگانگان در گستره جغرافیایی عراق و همسایگان آن منتشر شده است. بنابراین، جای تعجب نیست که چرا دولت مرکزی عراق تا بحال نتوانسته قوام لازم را پیدا کرده و به ایفای وظایفش به نمایندگی از مردم این کشور بپردازد. اینکه مثلث آمریکایی‌ها، اسراییلی‌ها و سلفی‌ها، بشدت در پی تضعیف دولت مالکی بوده و در این میان عناصر مطرود و منافق که در ذیل اشغالگران تعریف می‌شوند، مأموریت‌های ویژه‌ای برای جاسوسی و تدارک اقدامات تروریستی در عراق پیدا کردند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات