تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۷  ، 
کد خبر : ۹۵۷۷۳
تحلیلی بر آزمایش موشکی کره شمالی

گفتمان موشکی، طرحی نو در روابط بین‌الملل


«آزمایش موشکی کره شمالی که دقیقا مصادف با سالروز استقلال آمریکا صورت گرفت، اعتراض بسیاری از طرف‌های سیاسی و در راس آن‌ها دولت آمریکا را به دنبال داشت. کره شمالی در انتظار زمان دقیق و مناسب جهت انجام این آزمایش موشکی بود تا بتواند بدین ترتیب منظومه سلاح‌های خود را تکمیل کند و از دستیابی به قدرت لازم برای هدف قرار دادن منافع دشمن اطمینان حاصل کند.»
به گزارش ایسنا، طارق شیخ، گزارش‌نویس و تحلیلگر روزنامه الاهرام با ارایه گزارشی از فعالیت‌های موشکی کره شمالی تحت عنوان «کره شمالی و گفتمان موشکی» می‌نویسد: «کره شمالی تاکنون در این آزمایش‌های موشکی سه نوع از موشک‌هایش را به آزمایش گذاشت که نوع اول اسکاد کوتاه برد، نوع دوم موشک نود ونگ میان برد و نوع سوم موشک تائپودونگ-2 دور برد بود و با این آزمایش‌های موشکی اعتراض بسیاری از کشورهای جهان و همسایگان نزدیک خود چون ژاپن و کره جنوبی را بلند کرد. آخرین موشکی کره شمالی که در سالروز استقلال آمریکا انجام گرفت به عنوان یک مرحله جدید در سیاست این کشور تلقی می‌شود.
کره شمالی در این مرحله جدید برای تکمیل مسیر سابق خود که در دهه 60 آغاز کرده بود، قدم گذاشت. در دهه 1960 کره شمالی جهت دستیابی به سلاح‌هایی که با خطر آمریکا مقابله کند، حرکت خود را آغاز کرد زیرا نیروهای نظامی آمریکا در بسیاری از پایگاه‌های نظامی کره جنوبی و ژاپن مستقر شده بودند و به عنوان تهدیدی جدی برای دولت کره شمالی محسوب می‌شدند.
از سویی شکست آمریکا در برهه از زمان یعنی سال 1950 تا 1953 برای فروپاشی نظام کمونیستی در کره شمالی منجر به آن شده بود که این کشور دایره حضور نظامی خود را در اطراف کره شمالی گسترش دهد و همین امر منجر به آن شد که کره شمالی برای دستیابی به سلاح‌های مورد نظر خود سریع‌تر عمل کند. در کتاب «تاریخچه موشک‌های بالستیک کره شمالی» که توسط نویسنده‌ای به نام جوزف برمودز در سال 1999 تالیف شده، آمده است:‌ فعالیت کره شمالی برای تولید این موشک‌ها از دهه 60 قرن بیستم آغاز شد و این کشور در تولید این موشک‌ها از تجربه‌های اتحاد جماهیر شوروی در ساخت موشک‌های مشهور خود و نیز دیگر موشک‌های زمین به زمین شوروی استفاده کرده است.
در آغاز دهه هفتاد برنامه موشکی کره شمالی به مرحله‌ای پیشرفته رسید. این برنامه در اولویت اول دولت کره شمالی قرار گرفت و این دولت برنامه‌های موشکی خود در کنار برنامه هسته‌ای پیش برد به طوری که این کشور امروز به عنوان بزرگترین قدرت موشکی در کشورهای جهان سوم محسوب می‌شود پس از سپری شدن مراحل اول فناوری موشکی در کره شمالی و پس از انجام ده‌ها آزمایش موشکی این کشور به صورت مستقیم یا غیرمستقیم اقدام به صادر کردن تکنولوژی خود به سایر کشورهای جهان کرد و این امر غرب به ویژه آمریکا را به شدت خشمگین کرد، زیرا سیاست‌های غرب و آمریکا بر منع گسترش این گونه فناوری‌ها به دیگر کشورهای جهان به خصوص کشورهای جهان سوم متمرکز است.»
در ادامه این گزراش آمده است: «در سال 1998 کره شمالی مرحله جدیدی از آزمایشات موشکی خود را آغاز کرد به طوری که در یکی از این آزمایش‌های موشکی، موشک‌ تائپودونگ توانست قبل از سقوط در قلب اقیانوس آرام حریم هوایی ژاپن را بشکند و از فراز خاک ژاپن عبور کند. همین آزمایش موشکی بود که منجر به افزایش نگرانی آمریکا شد و باعث شد این کشور هوشیارانه‌تر نسبت به برنامه موشکی کره شمالی عمل کند و بالاخره کره شمالی پس از حادثه 11 سپتامبر به عنوان یکی از کشورهای محور شرارت در جهان از سوی آمریکا مطرح شد و در چارچوب جنگ آمریکا با تروریسم جهان قرار گرفت.
اما آخرین آزمایش موشکی کره شمالی که در آن هفت موشکی آزمایش شد نگرانی آمریکا را گسترده‌تر و گسترده‌تر کرد. در این آزمایش موشکی، موشک تائپودونگ 2 به آزمایش گذاشته شد که برد این موشک به پنج تا 6 هزار کیلومتر می‌رسد و به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران نظامی آمریکا و حتی دولت آمریکا این موشک می‌تواند به طور مستقیم خاک آمریکا را هدف قرار دهد.
برغم آنکه آمریکا خطر این آزمایش‌های موشکی را در رسانه‌های وابسته به خود کم تلقی کرد اما دلایل و قرائن موجود نشان می‌دهد که کره شمالی درصدد انجام آزمایش موشکی دیگری است که مطمئنا برد این موشک و نوع آن با موشک تائپودونگ 2 متفاوت خواهد بود. به هر حال با وجود آن که کره شمالی درصدد تکمیل منظومه سلاح‌های کشتار جمعی خود است و تمایل بساری برای نمایش قدرت نظامی خود دارد اما از این منظومه سلاح به عنوان یک برگ برنده برای گفت‌وگو استفاده می‌کند و به واسطه داشتن این برگ بسیار مهم می‌تواند قدرت مانور بالایی در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشد.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات