گروه بینالملل: سفیر آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد که اعمال تحریمهای شدید سازمان ملل علیه کره شمالی باید ایران را متقاعد سازد تا برنامه سلاحهای هستهای(!) خود را متوقف کند. به گزارش خبرگزاری رویترز، جان بولتون گفت: امیدوارم آنها این درس را آموخته باشند که اگر به برنامه هستهای خود ادامه دهند، با همان نوع انزوا و مخالفتی که کره شمالی هماکنون روبهروست، مواجه خواهند شد. بولتون افزود: به جای مواجه شدن با انزوا، ایران این فرصت را دارد تا پیشنهاد بینظیر 5 عضو دائم شورای امنیت و آلمان را که امتیازات تجاری، مالی و توسعه انرژی صلحآمیز هستهای را در صورت تعلیق غنیسازی اورانیوم در اختیار این کشور گذاشتهاند، بپذیرد. وی در ادامه گفت: اگر ایرانیها فعالیتهای هستهای خود را به حالت تعلیق در آورند، میتوانند از روابطی کاملاً متفاوت با آمریکا بهرهمند شوند. سفیر آمریکا در سازمان ملل همچنین گفت: چنین به نظر میرسد که ایرانیها نسبت به ایده در اختیار داشتن سلاحهای هستهای بسیار حساسیت دارند و تا زمانی که آنها بخواهند این مسیر را پیگیری کنند، ما هم به همین طریق پاسخگو هستیم.
از سوی دیگر، وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت که همانند کره شمالی، تلاشها علیه مساله ایران نیز اقداماتی چند جانبه است و فقط به تلاشهای آمریکا محدود نیست و این مساله بسیار مهم است زیرا آمریکا نیازی ندارد و نمیتواند آن را تنهایی انجام دهد. کاندولیزا رایس در گفتوگو با فاکس نیوز نیز گفت: آمریکا بهتر است با همپیمانان خود همکاری کند تا اینکه تلاش کند به صورت یک جانبه این کار را انجام دهد و خودش را منزوی کند. جان کری سناتور دموکرات آمریکایی نیز گفت که شکست آمریکا در عراق توانایی واشنگتن در پرداختن به مساله ایران را از بین برده است. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان کری گفت: شکستهای آمریکا در عراق قدرتمان را تحلیل برده و از قابلیتمان در برابر پرداختن به مساله هستهای ایران و کره شمالی کاسته است. وی که از رقبای جرج بوش رئیسجمهور آمریکا در انتخابات گذشته ریاست جمهوری این کشور بود، گفت: دولت بوش اعتبار خود را در جهان از دست داده و به همین علت است که ایران و کره شمالی جسورتر شدهاند.