تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۵  ، 
کد خبر : ۹۶۳۸۲
هاشمی رفسنجانی:

فواید پدافند غیرعامل باید برای مردم باز شود


به گزارش خبرنگار ایسنا، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام که در اولین جشنواره‌ی فرهنگی هنری پایداری ملی ( پدافند غیرعامل) سخن می‌گفت، افزود:‌ خدا را شکر می‌کنم که کم‌کم به آرزوهای زمان دفاع مقدس نزدیک می‌شویم و پدافند غیرعامل نمونه‌ای از آن است.
وی با بیان این که « پدافند غیرعامل یک مساله‌ی اساسی، ضروری و شناخته‌شده‌ی جامعه ماست» اظهار کرد: امیدوارم این جشنواره‌ها که صاحبان دانش و فرهنگ آن را برگزار می‌کنند، این وظیفه‌ی مهم اسلامی را مانند امر به معروف و نهی از منکر به جامعه بشناساند؛ این کاری است که بر عهده‌ی دوستان ما در این نهاد مبارک قرار دارد.
هاشمی رفسنجانی افزود: آقای جلالی (رییس سازمان پدافند غیرعامل) از همان روزهای اول به فکر این موضوع بودند و آن را دنبال کردند تا جایی که به تدوین سیاست‌های کلی در مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید و توانستیم با کمک ایشان و دوستانشان آن را بنویسیم و به مقام معظم رهبری بدهیم و امیدوارم ایشان نیز هرچه زودتر دستورات را در این زمینه به ما ابلاغ کنند.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه‌ی سخنانش یاد و خاطره‌ی فتح خرمشهر را گرامی داشت و گفت: در دوران پس از انقلاب خرمشهر الهام‌بخش کارهای مهمی بود، از جمله مقاومت 35 روزه در مقابل چند لشگر مجهز عراقی که واقعا یک حماسه بود و بیش از این باید بر روی آن کار شود. این حماسه و تاثیری که روی جنگ گذاشت این بود که با معطل کردن عراقی‌ها فرصتی به دست آوردیم تا در بخش دفاعی خود را تثبیت کنیم و قدرتمند شویم و این مبنای بیرون کردن دشمن از خاک ایران بود.
هاشمی رفسنجانی افزود: حماسه فتح خرمشهر همچنان جاویدان است؛ چون این حرکت آقای فهمیده نیز جاویدان ماند. معلوم بود که جسد کوچک جوان 13 با تانک تناسبی ندارد، اما ایشان کاری کرد که به عنوان الگوی ایثار در دنیا معرفی شد. نمی‌دانیم چه به قلب این طفلک الهام شد، اما به هر حال این کار خداست و کار انفجاری او هنوز هم در فضای دفاعی طنین‌انداز است، امام هم فرمودند که رهبر ما کودکانی مانند فهمیده‌ها هستند.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: من در آن زمان رییس شورای عالی دفاع بودم و می‌دانم موجی که حرکت شهید فهمیده ایجاد کرد چه تاثیری در جبهه‌های ایثار و شهادت گذاشت.
هاشمی رفسنجانی افزود: سومین نکته‌ی مهمی که خرمشهر در آن الهام‌بخش بود چگونگی فتح این شهر بود. این که رزمندگان ما در مدت کوتاهی با یک حرکت برق‌آسا خرمشهر را از چنگال محاصره‌کنندگان درآوردند و نزدیک به 20 هزار اسیر گرفتند؛ این حادثه‌ای جاودان است که اگر انصافی در مراکز نظامی دنیا باشد، حق این است که این عملیات مهم را در نمونه‌های آموزش نظامی و دفاع مردمی ذکر کنند؛ چرا که این مقاومت کمتر از مقاومت استالین‌گراد نبود. مردم خرمشهر حقیقتا شایسته‌ی تقدیر هستند و متاسفم از این‌که هنوز این شهر آن طور که باید و شاید آباد نشده است.
وی ادامه داد: ما به سرعت بعد از جنگ شهر را قابل سکونت کردیم اما تحقیقات لازم انجام نشد، والا خرمشهر می‌توانست نمونه‌ی یک بازسازی بی‌نظیر باشد.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش به تشریح پدافند غیرعامل با استناد به آیات قرآن پرداخت و گفت: ‌در سوره‌ی انفال آیات موکدی درباره‌ی آمادگی در سیاست‌های کلی و آسیب‌ناپذیری و نیز آمادگی و قدرت دفاعی وجود دارد، در این آیات آمده شما باید در برابر هر نوع دشمن و هر گونه آسیب آماده باشید و ادبیات عرب نیز این آیه را نامحدود می‌شناسد و می‌گوید هر که در امکان شما هست باید آماده کنید برای دفاع.
وی افزود: وقتی بحث از دفاع می‌شود ذهن شما ممکن است به پدافند غیرعامل زمان جنگ برود، اما این فراتر از آن است. در زمان جنگ پدافند غیرعامل شامل حفاظت‌های فیزیکی بود، اما آیه‌ی قرآن تنها این را نمی‌گوید، بلکه وسیع‌تر ازآن را بحث می‌کند و من به عنوان یک طلبه‌ی اسلام‌شناس می‌گویم که این دستور مربوط به آمادگی در همه‌ی زمینه‌هاست و بهترین تفسیر، تفسیر با واقعیات روز است.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه اظهار کرد: ما امروز باید برای همه چیز آماده باشیم و درباره‌ی اینکه چگونه می‌توان چنین آمادگی را داشت یا این امر هزینه‌بر است یا خیر؟ باید بگویم که این کار پرهزینه نیست، بلکه به نوعی یک عامل صرفه‌جویی در درازمدت است. زمان پیامبر نیز آن‌چه مطرح بود آماده شدن در برابر دشمنان خدا و دشمنان نوپای اسلام بود. اما در زمان ما این آمادگی صرفا در برابر تهدیدات نظامی نیست، آمادگی نظامی بخش ویژه‌ای دارد که مربوط به نیروهای مسلح است، منظور ما آمادگی در همه‌ی زمینه‌هاست؛ یعنی از لحاظ روحیه‌ی جامعه ، دفاعی و فرهنگی باید آماده باشیم؛ چون در این زمینه همه در خطر هستند و ما باید وسیع‌تر فکر کنیم؛ یعنی اگر روزی خطر سیل ، امراض عمومی، ویروس‌ها و غیره ایجاد شود هم مشمول این نوع آمادگی خواهد بود و اگر آمادگی در این سطح وسیع وجود داشته باشد جامعه‌ای آسیب‌ناپذیر یا کم‌آسیب‌پذیر و به حالت استقرار و پیشرفت خواهیم داشت؛ چنین جامعه‌ای می‌تواند برنامه‌هایی درازمدت داشته باشد.
وی تاکید کرد: ما به سمت برنامه‌های بلندمدت می‌رویم و چشمانمان افق‌های دور را می‌بیند. سوالی که پیش می‌آید این است که در این مرحله دشمنان چه کسی هستند؟ در زمان پیامبر (ص) دشمنان مشخص بودند، اما در همان زمان هم قرآن می‌فرمایند دشمنانی هستند که شما آنها را نمی‌بینید، در قرآن را بیش از این توضیح داده نشده، اما تطبیق این امر با واقعیات امروز نشان می‌دهد که این دشمنان در هر مقطع زمانی می‌توانند وجود داشته باشند و شاید امروز خود را در قالب بمب‌های هسته‌یی ، ویروس‌ها و غیره نشان می‌دهند. امروز ابزار بیشتری در اختیار بشر قرار دارد و می‌تواند در یک جا خشکسالی ایجاد کند و در جای دیگر سیل راه بیندازد، یا اینکه در زمان پیامبر اگر قرار بود فردی جاسوسی کند، می‌توانست به مسجد پیغمبر برود و کار خود را انجام دهد، اما امروز ماهواره‌هایی که در فضا پرواز می‌کنند می‌توانند تمام اعمال ما را زیر نظر داشته باشند و اینجا مهم است که پدافند غیرعامل داشته باشیم.
هاشمی رفسنجانی همچنین با تاکید بر اهمیت توجه به جنگ روانی به عنوان یکی از جنگ‌های دشمن اظهار کرد: جنگ روانی می‌تواند یک کشور را به راحتی از پا درآورد. در زمان فروپاشی شوروی ظرف چند روز تلویزیون‌ها و ماهواره‌ها از داخل جامعه‌ی شوروی را با جنگ روانی منهدم کردند و این جامعه از هم پاشید و به جای آن یلتسین روی کار آمد که دیدیم چه مسائلی را ایجاد کرد. ما الان از ماهواره ، اینترنت و دیگر چیزها می‌توانیم آسیب‌پذیر باشیم و فردا از چیزهای دیگر، بنابراین یک جامعه‌ی پیشرفته باید همه چیز را پیش‌بینی کرده و آماده باشد، و جنگ روانی یکی از آن مسائلی است که باید آمادگی آن را داشته باشیم. در زمان جنگ‌های پیامبر در روایات هست که به مسلمانان دستور داده می‌شد رنگ موهایشان را عوض کنند تا دشمن فکر نکند آنها پیر و فرسوده هستند. این یک نوع پدافند غیرعامل است، البته در آن زمان عده‌ای می‌گفتند برای این کار پولی نداریم و خداوند نیز در قرآن فرمود اگر چیزی را خرج کردید به شما برمی‌گردد و هزینه‌های شما تبدیل به درآمد می‌شود؛ این کار واقعا یک کار اقتصادی است.
هاشمی هم‌چنین با بیان این‌که اگر پدافند غیرعامل را درست برای مردم تعریف کنید، کاری بسیار مثبت است، ادامه داد: ممکن است این برداشت هم صورت بگیرد که ما می‌خواهیم تهاجمی عمل کنیم، اما این گونه نیست. خداوند در قرآن می‌فرماید اگر طرف شما آمادگی صلح دارد با میل به سوی او پرواز کن و همزیستی با او را بپذیر، ما هم با الهام از آیات قران نمی‌خواهیم با کسی بجنگیم، بلکه می‌خواهیم خطر دشمن ما را تهدید نکند. اسلام نمی‌خواهد افکارش را با زور به مردم عرضه کند، بلکه می‌خواهد در فضایی آرام، عقل سلیم اسلام را بپذیرد. البته شبهه‌ای هم ممکن است پیش ‌آید، مبنی بر این‌که ما نباید فریب دشمن را بخوریم و به صلح تن بدهیم، اما خداوند در این زمینه هم می‌فرمایند اگر قرار است شما را فریب دهند خداوند حافظ شماست و اجازه نمی‌دهد؛ بنابراین مسالمت‌جویی نباید به معنای فریب‌خوردن باشد و پدافند غیرعامل همین هوشیاری است که موجب می‌شود ما فریب نخوریم.
هاشمی رفسنجانی توکل بر خدا را مهم‌ترین رکن در همه‌ی امور از جمله آمادگی دانست و اظهار کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید در عین این‌که آماده هستید، اگر از خدا غافل باشید و توکل نکنید، زیر پایتان سست است و خداوند عزیز و حکیم است؛ پس "نه فریب بخورید و نه مغرور" شوید. این‌ها فرهنگ‌سازی است برای آن‌که بتوانید یک پدافند واقعی داشته باشید.
وی ادامه داد: خداوند بر دو پدافند غیرعامل تاکید کرده که یکی وحدت است و می‌فرماید اگر با تفرقه با دشمن مواجه شوید شکست می‌خورید؛ پس یکی از مسائل مهم در پدافند غیرعامل همدلی و اتحاد جامعه است، مورد دوم اتکا به مردم است که از وحدت مهم‌تر است، خداوند می‌فرمایند "اگر تو پیروز شدی به خاطر اتکا به مردم بوده " و ما هم در هشت سال دفاع مقدس این را امر را تجربه کردیم. اگر اتکا به مردم نداشتیم شکست می‌خوردیم. اتکا به مردم و پدافند غیرعامل تنها در موارد نظامی نیست، بلکه در همه‌ی موارد است و بستر اصلی جلوگیری از نفوذ دشمن محسوب می‌شود.
هاشمی رفسنجانی هم‌چنین با بیان این‌که اگر اتکا به مردم وجود داشته باشد اتحاد خود به خود در جامعه ایجاد می‌شود، اظهار کرد: پدافند غیرعامل انسان آگاه و عاقل می‌خواهد که به امور وارد باشد. استحکام ساختمان‌ها ، جلوگیری از باد و طوفان و امراض و مشکلات جای خود را دارد و هزینه‌ای هم دارد، اما سود آن پس از حادثه ایجاد می‌شود و مهم این است که آسیب‌ناپذیر شویم؛ بنابراین واژه‌ی پدافند را باز کنید و صدا و سیما و رسانه‌ها نیز باید در این زمینه کمک کنند. مردم بدین صورت می‌دانند این کار یک کار بنیادی مقدس است که به نفع خود آنها و در همه‌ی امور جریان خواهد داشت. این را می‌توان به عنوان یک خدمت جامع در حرکت مقدس دفاعی و آمادگی تلقی کرد.
هاشمی رفسنجانی در پایان از خانواده‌های شهدا ، رزمندگان و جانبازان تقدیر و تشکر کرد.
به گزارش خبرنگار ایسنا، در این جشنواره هم‌چنین با حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و سردار جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل از 21 نفر از برگزیدگان نقش‌آفرین در پدافند غیرعامل تقدیر شد.
هم‌چنین از اثر استاد افجه‌ای توسط رییس تشخیص مصلحت نظام پرده‌برداری شد.
بر اساس این گزارش در بخش تقدیرات ویژه از حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به خاطر فعالیت‌های راهبردی در حوزه‌ی فرهنگ دفاعی تقدیر شد که تقدیرنامه او را نماینده‌ی وی از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دریافت کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات