تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۸  ، 
کد خبر : ۹۶۸۱۹

تحلیل سیاسی هفته


بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
در طلیعه هفته جاری سراسر ایران یکپارچه علیه آمریکای جنایتکار خروشید و ملت مسلمان و مقاوم ایران در روز ملی مبارزه با استکبار جهانی ابهت پوشالی آمریکا را به مسخره گرفت. در روز 13 آبان ملت ایران به یاد حادثه سیزدهم آبان سال 58 که دانشجویان مسلمان و انقلابی با تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به سلطه 50 ساله آمریکا در ایران پایان دادند این روز را گرامی داشته و از این حرکت انقلابی که منشا مبارزات ضد استکباری و شکست هیمنه آمریکا در سراسر جهان شد قدرشناسی کردند. اکنون این نهضت ضد استکباری آنچنان تحولی را در روابط بین الملل ایجاد کرده که سراسر کشورهای جهان را به خیزش علیه سیاستهای آمریکا فراخواند و حتی حاشیه امنیتی آمریکا را در حیات خلوت این کشور یعنی آمریکای لاتین نیز در معرض تهدید قرار داد به طوریکه اکنون همه کشورهای جهان و حتی کشورهای متحد آمریکا شاهد خیزش های ضد استکباری هستند و در آینده شیشه عمر استکبار در جهان توسط ملتهای آزادیخواه درهم خواهد شکست.
رزمایش پیامبر اعظم(ص) 2 این هفته برگزار شد و بخشی از توان موشکی فوق پیشرفته جمهوری اسلامی ایران را بطور متمرکز به نمایش گذاشت. این رزمایش را در واقع بایستی «واکنش سریع» نیروهای اسلام به مانور دریائی آمریکا در آبهای خلیج فارس تلقی کرد که هفته گذشته با همکاری انگلیس فرانسه ایتالیا و استرالیا برگزار شد. برپائی رزمایش پیامبر اعظم 2 در آن واحد چند نکته را به دوستان و دشمنان ایران اسلامی ثابت کرد و پیامهای روشنی را با خود به همراه داشت: نخست اینکه توان موشکی و بنیه دفاعی جمهوری اسلامی ایران یک «قدرت بازدارنده» علیه دشمنان است و نه تنها هیچگونه تهدیدی علیه ملتها و دولتهای منطقه نیست بلکه باعث آرامش خاطر ملتها و ضامن امنیت منطقه است.
دومین نکته آنکه نمایش اقتدار نظامی جمهوری اسلامی ایران نه تنها تحریک آمیز نیست بلکه فقط به دشمنان ثابت می کند که بایستی دست از شرارت بردارند و یقینا هیچ شرارت آنها بدون پاسخ مرگبار نخواهد بود و هزینه های فراوانی را برای آنها در بردارد.
سومین نکته آنکه فراموش نکنیم که دشمنان ما با تحریک صدام توانستند یک جنگ 8 ساله را بر منطقه تحمیل کنند . اگر ایران اسلامی از قدرت بازدارندگی امروز خود برخوردار بود یقینا یا جنگی علیه ما آغاز نمی شد و یا اگر می شد ظرف یکی دو ماه با سرکوب دشمن و نابودی مرکز شرارت به پایان می رسید. رزمایش پیامبر اعظم پیشرفت های عظیم موشکی ایران و از جمله کارآئی نسل جدید توپهای اتوماتیک و طیف وسیعی از موشکهای فوق پیشرفته را که حامل چندین بمب هستند به نمایش گذاشت. این رزمایش در واقع پاسخی به تلاش دشمنان برای تحریم ما نیز هست و به آنها نشان می دهد که توان موشکی و فناوری نظامی ما «بومی» شده و وارداتی از غرب نیست که با تحریم دیگران خللی به آن وارد شود.
نکته آخر آنکه سرعت عمل نیروهای اسلام در برپائی این مانور ناگهانی برای دوستان و دشمنان ایران کاملا غیرمنتظره و غافلگیر کننده بود. دوستان ایران احساس آرامش خاطر کردند و مطمئن شدند که هیچ شرارت دشمن بدون پاسخ مناسب نخواهد بود و دشمنان در حیرتند که واکنش سریع ایران ابعاد عظیم آمادگیهای عملیاتی را چگونه ارتقا داده است در عین حال دشمنان ما دریافتند که هنوز هم بخش قابل توجهی از توان موشکی و پیچیدگیهای عملیاتی ایران ناشناخته مانده است.
موضوع فعالیت هسته ای ایران همچنان به عنوان سوژه ای برای فشار سیاسی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران مورد بهره برداری قرار می گیرد. در همین رابطه بار دیگر نشست گروه 1+5 پس از گفتگو در دفتر نمایندگی فرانسه در نیویورک نتوانست بر سر پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی غرب به توافق دست یابد. نماینده چین در پایان این نشست اعلام کرد این گفتگوها بی نتیجه بود و اتخاذ تصمیم به زمان بیشتری نیاز دارد. نماینده روسیه نیز تصریح کرد شکافهای جدی میان مواضع روسیه و چین با سایر اعضا وجود دارد که باید در مسیر مذاکرات حل و فصل شود. بنظر می رسد که سیاستهای خصمانه و یکجانبه آمریکا روز به روز حامیان خود را از دست می دهد و آمریکا مجبور است برای ارائه قطعنامه خود به شورای امنیت اصلاحات زیادی را در آن انجام دهد.
سفر رهبر معظم انقلاب به استان سمنان از رویدادهای مهم داخلی به شمار می رود. حضرت آیت الله خامنه ای در این سفر پنج روزه با مشاهیر علما فضلا اندیشمندان ایثارگران و مردم خونگرم و ولایتمدار حاشیه کویر دیدار خواهند کرد.
رهبر معظم انقلاب در طول سفر خود به این استان علاوه بر دیدار با مردم شهرهای سمنان دامغان شاهرود و گرمسار با اقشار مختلف مردم دیدار می‌کنند.
ایشان دیروز پس از استقبال پرشکوه مردمی در جمع مردم سمنان فرمودند: «ملتهای جهان ملت ایران را به خاطر ایستادگی و شجاعت در برابر قدرتهای سلطه گر نحسین می کنند و اکثریت قاطع کشورهای دنیا نیز معتقدند انرژی هسته ای باید از انحصار چند قدرت مدعی خارج شود.»
حضرت آیت الله خامنه ای همچنین انتخابات مجلس خبرگان را پشتوانه آینده ملت و کشور توصیف کرده و به مردم توصیه کردند با آرای خود به میدان انتخابات بیایند.هفته گذشته جهان شاهد سه رخداد مهم بود؛ صدور حکم اعدام صدام شکست جمهوریخواهان در انتخابات آمریکا و قتل عام فلسطینی ها در نوار غزه. از این سه رویداد دو مورد نخست یعنی اعلام نتیجه دادگاه صدام و ناکامی جمهوریخواهان در انتخابات کنگره آمریکا اگرچه در دو نقطه جغرافیایی متفاوت به وقوع پیوست ولی در ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر قرار داشتند.
بسیاری از ناظران سیاسی شکست جمهوریخواهان در انتخابات روز سه شنبه را نتیجه سیاست مفتضحانه جرج بوش جمهوریخواه در عراق می دانند و پیشتر نیز اعلام شده بود این انتخابات به منزله یک همه پرسی درباره موقعیت بوش در میان مردم آمریکا می باشد. اکنون با شرایط جدید جناح افراطی حاکم بر کاخ سفید با مشکلات تازه ای در ادامه کار مواجه خواهد شد.
نتیجه انتخابات کنگره آمریکا دو پیامد را برای جرج بوش دربردارد.
نخست آنکه با خارج شدن اکثریت در مجلس نمایندگان و سنا بوش مجبور است در ادامه کار در مسند ریاست جمهوری و سیاست های پیشین خود تجدیدنظر صورت دهد چرا که دمکراتهای حاکم در کنگره قطعا اجازه ادامه مانورها و جولان های جاهلانه را به بوش نخواهند داد و بوش باید طرح ها و رفتار خود را با سیاست دمکراتها هم جهت سازد.
دومین پیامد انتخابات اخیر تاکید بر این موضوع است که به احتمال قوی جمهوریخواهان ریاست جمهوری آینده را نیز از دست خواهند داد مگر آنکه در سیاست های کلی خود به خصوص در سیاست های خارجی رویکردهای تازه ای را اتخاذ کنند و دور قدرت را از افراطیونی همچون دیک چنی رامسفلد رایس و تیم موسوم به بازها بگیرند در غیراینصورت مطمئنا انتخابات ریاست جمهوری 2008 میلادی نیز باید انتظار شکست دیگری حتی بدتر از انتخابات کنگره باشند.
صدور حکم اعدام صدام در هفته جاری که به اذعان اکثر محافل دیپلماتیک و کارشناسان سیاسی اقدامی از سوی آمریکائیها برای بهبود وضعیت آنها در انتخابات کنگره بود نیز نتوانست دستاوردی برای بوش و جمهوریخواهان داشته باشد. اعلام حکم دادگاه صدام در فاصله دو روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همچون سایر اقدامات دولت فعلی آمریکا بازی ناشیانه ای بود که شکست آن در جلب آرای بیشتر برای حامیان بوش از همان ابتدا مشخص بود.
صدور حکم مجازات اعدام برای صدام اگرچه در میان ملت عراق که بیش از دو دهه متحمل شرارت ها و جنایات این موجود شرور و دیکتاتور بودند شادی و شادمانی در پی داشت ولی واقعیت این است که صدام مهره دست پرورده همین اشغالگران است.
قدرتهای سلطه طلب غرب و شرق در دهه 1350 با مطرح ساختن صدام به حمایت های همه جانبه از وی پرداختند چرا که این فرد جاه طلب و تجاوزگر مشخصه های عنصر مورد استکبار را برای تضمین منافع آنها دارا بود و سپس زمانیکه ماموریت او را خاتمه یافته دیدند اقدام به حذف او کردند. با در نظر گرفتن این واقعیت حکم اعدام صدام را نیز باید دستاویزی برای تامین اهداف غرب در مقطع فعلی دانست.
بر این اساس بعید است که غربیها اجازه اعدام صدام را بدهند. چرا که مرگ صدام نفعی برای سلطه طلبان ندارد بلکه زنده وی بیشتر می تواند برای اهداف آتی اشغالگران مفید و موثر واقع شود.
یورش وحشیانه صهیونیستها به نوار غزه در طول یک هفته گذشته با شدت ادامه یافت و نظامیان صهیونیست در این مدت بیش از 70 فلسطینی را شهید کرده صدها فلسطینی دیگر را مجروح و معلول و شمار زیادی را نیز اسیر کردند. دور اخیر جنایات صهیونیستها علیه ملت فلسطین درحالی جریان می یابد که مجامع بین المللی و سازمانهای مدعی حمایت از حقوق بشر کماکان سکوت مرگبار اختیار کرده و حتی از اعتراض شفاهی نیز به حامیان صهیونیست ابا داشته‌اند.
سازمانهای بین‌المللی و مدعیانی که برای اسیر شدن یک سرباز اسرائیلی در تابستان گذشته فریاد سر داده و سینه چاک کردند و از به خطر افتادن امنیت و صلح جهانی سخن به میان آوردند اکنون در برابر نسل کشی آشکار فلسطینی ها توسط دژخیمان صهیونیست که بدون هیچ توجیه اعلام شده ای منطقه شمال نوار غزه را به خاک و خون کشیده اند لب فرو بسته و با سکوت شرم آور خود به صهیونیستها برای ادامه جنایاتشان چراغ سبز نشان می‌دهند.
قطعا این سازمانها و مجامع و نیز دولتهایی که با بی توجهی و بی اعتنایی عمدی از کنار این مسئله عبور می کنند در جنایات صهیونیستها شریک هستند و نامشان در تاریخ به عنوان همدست اشغالگران صهیونیست ثبت خواهد شد.
واقعیت این است که صهیونیستها از رویکرد فلسطینی ها به جریان ضد سازش عصبانی هستند و با تمام قوا درصدد انتقام گیری و به تسلیم واداشتن فلسطینی ها برآمده اند. صهیونیستها با ناکامی در توطئه های اقتصادی و سیاسی علیه دولت ضد صهیونیست حماس درصدد هستند با حربه فشار نظامی این دولت را به تسلیم وادارند ولی تجربه خلاف انتظارات صهیونیستها را نشان می دهد. ملت فلسطین در طول تاریخ مبارزات رهایی بخش خود ثابت کرده است برای آزادی سرزمین خود مصمم است و در این راه حاضر است هر هزینه‌ای را بپردازد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات