نویسنده : ماکان عیدىپور / کارشناس مطالعات جنگ
در ادامه عملیات روانى که اسرائیل براى مقابله با ایران در نظر گرفته بود، باید حرکات جدید و اخیر اسرائیل را هم به عنوان مقطع چهارم در نظر گرفت. فاز جدید جنگ روانى اسرائیل شامل تهدیدهاى رسمى و غیر رسمى مبنى بر استفاده احتمالى اسرائیل از نیروى نظامى علیه تاسیسات هستهاى ایران است. این حرکت جدید دو هدف را دنبال مىکند. یکى هدف سنتى اسرائیل مبنى بر مرعوب ساختن ایران و در واقع فشار آوردن به ایران در جهت عقبنشینى از برنامه هستهاى است و هدف دیگر که در واقع جدیدترین هدف اسرائیل است، شروع یک عملیات روانى علیه امریکا است. اسرائیلىها با تکرار تهدیدهاى خودشان یک عملیات روانى را علیه دولت اوباما انجام مىدهند. پیام عملیات روانى این است که اگر دولت اوباما این تهدیدها را جدى نگیرد و به مسئله ایران بىاعتنایى کند، ممکن اسرائیل اقدامى خودسرانه انجام دهد. اسرائیل در این مقطع سعى مىکند خود را در وضعیت تنگنا نشان دهد و نشان دهد که هر کارى در این لحظه ممکن است انجام دهد. بنابراین با تکرار تهدیدها این را القا مىکند که اگر اسرائیل از نیروى نظامى خود استفاده کند، ممکن است هزینه اقدامات لازم براى دولت اوباما در منطقه بسیار بیشتر از این باشد.
یکى از دلایلى که این عملیات در حال حاضر آغاز شده است، گمانهزنىها درباره احتمال برقرارى ارتباط میان ایران و امریکاست. رابطه امریکا و ایران در این مرحله اسرائیل را در موضع ضعیف قرار مىدهد، چرا که اسرائیل دیگر نمى تواند مشکلات و مسائلى را که خودش در منطقه به وجود آورده است، از کانون توجهها دور نگه دارد. این موضوع اهرم لازم اسرائیل براى نزدیک شدن به کشورهاى عربى را خنثى مىکند. موضوع دیگرى که وجود دارد این است که اسرائیل مىداند که اگر امریکا و ایران به یکدیگر نزدیکتر شوند، قطعا سیاست خارجى ایرانىها یکشبه تغییر نخواهد کرد و اگر ایرانىها به دنبال تنها بخشى از سیاستهاى گذشته و منافع خودشان، به خصوص در بحران اعراب و اسرائیل باشند، اسرائیل مجبور است محدودتر از گذشته برخورد کند و از اهرمهاى کمترى برخوردار خواهد بود.
بنابراین در جمعبندى فاز جدید فازى است که اسرائیل فشار دوطرفه را هم به ایران و هم به امریکا وارد مىکند. فشار به ایران با همان هدف گذشته یعنى توقف غنىسازى است و فشار به امریکا براى به تعویق انداختن یا حتى نزدیک شدن امریکا به ایران برنامهریزى شده است. اگر امریکایىها باور کنند که باید تهدیدهاى اسرائیل را جدى بگیرند و فشار بیشترى به ایران بیاورند، این قطعا روى پروسه گفتوگوهاى ایران و امریکا تاثیر مىگذارد و این دو کشور را از یکدیگر دورتر مىکند و این همان چیزى است که اسرائیلىها در هدف جدیدخود مد نظر دارند. ادامه دارد ...