تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۳  ، 
کد خبر : ۹۸۸۱۷

آخرین نتایج‌ برگزاری‌ نشست شورای‌ حکام‌

نشست فصلی‌ شورای‌ حکام‌ پس‌ از چهار روز برگزاری‌ 21 تا 24 خرداد 86 با بررسی‌ موضوع‌ هسته‌ ای‌ ایران به‌ کار خود پایان داد

در پایان نشست چهار روزه‌ اعضای‌ شورای‌ حکام‌ محمد البرادعی‌ مدیرکل‌ اژانس‌ بین‌المللی‌ انرژی‌ اتمی‌ باردیگر از ایران خواست تا غنی‌سازی‌ اورانیوم‌ را متوقف کند تا امکان از سرگیری‌ مذاکرات فراهم‌ شود. وی‌ همچنین از شورای‌ امنیت هم‌ خواسته‌ است ادامه‌ صدور قطعنامه‌ها علیه‌ ایران را متوقف کند، در همین حال‌ البرادعی‌ نسبت به‌ تنش‌ میان ایران و امریکا هشدار داده‌ هرگونه ‌استفاده‌ از زور برای‌ حل‌ مناقشه‌ هسته‌ای‌ ایران را دیوانگی‌ خوانده‌ است. البرادعی‌ همچنین در سخنان خود با اشاره‌ به‌ پیشرفتهای‌ اخیر هسته‌ای‌ کشورمان گفت: ایرانی‌ ها همچنان درحال‌ تکمیل‌ فن اوری‌ غنی‌ سازی‌ خویش‌ هستند با این حال‌ هنوز ثابت نشده‌ انگونه‌ که‌ خودشان ادعا میکنند، توانسته‌ باشند بر تمام‌ موانع‌ فنی‌ غلبه‌ نمایند. مدیر کل‌ اژانس‌ در ادامه‌ بدون ذکرهیچ پیشنهاد مشخصی‌ برای‌ بحران پرونده‌ هسته‌ای‌ کشورمان گفت: من دوباره‌ از ایران میخواهم‌ که‌ در مقطع‌ بحرانی‌ کنونی‌ بصورت داوطلبانه‌ ساخت دستگاههای‌ سانتیریفیوژ و توسعه‌ انها را متوقف نماید در نشست شورای‌ حکام‌ همچنین سه‌ کشور اروپایی‌ انگلیس‌، فرانسه‌ و المان با انتشار اعلامیه‌ ای‌ هشدار دادند که‌ در مقابل‌ امتناع‌ ایران از تعلیق‌ غنیسازی‌ اورانیوم‌ چارهای‌ جز بازگشت به‌ شورای‌ امنیت و تصویب تحریمهای‌ وسیعتر علیه‌ ایران ندارند؛ این در حالی‌ است که‌ علی‌ اصغر سلطانیه‌ نماینده‌ ایران در اژانس‌ نسبت به‌ محدود شدن همکاریهای‌ ایران با اژانس‌ در صورت تصویب قطعنامه‌ دیگر تاکید کرد.
از دیدگاه‌ غرب عامل‌ مهم‌ برون رفت از بن بست مسئله‌ هسته‌ ای‌ ایران و حل‌ و فصل‌ موضوع‌ توقف غنی‌ سازی‌ از سوی‌ ایران است. این امر با توجه‌ به ‌رویکرد هسته‌ ای‌ ایران پذیرفته‌ نیست چرا که‌ بارها مقامات ایران تاکیدکرده اند که‌ هرگز در مساله‌ هسته‌ا‌‌ی‌ ایران و ادامه‌ فعالیتهای‌ هسته‌ای‌ راه‌ بازگشتی‌ وجود ندارد و عقب نشینی‌ در این مسئله‌ صورت نخواهد گرفت، این مساله‌ با انچه‌ کشورهای‌ عضو شورای‌ امنیت میخواهند کاملا منافات دارد چرا که‌ از سوی‌ ایران تعلیقی‌ در کار نیست بنابراین حل‌ مساله‌ هسته‌ای‌ ایران ادامه‌ روند گفت‌وگوها میان سولانا و لاریجانی‌ میباشد با توجه‌ به‌ این امر به‌ نظر میرسد ادامه‌ سیاست گروه‌ 15 مبنی‌ بر توقف غنی‌ سازی‌ از سوی‌ ایران بی‌ نتیجه‌ است. انچه‌ که‌ روز پنجشنبه‌ از سوی‌ البرادعی‌ در نشست شورای‌ حکام‌ اعلام‌ شده‌ است که ‌ایران تعلیق‌ را بپذیرد و شورای‌ امنیت توقف صدور قطعنامه‌ها پیشنهاد جدیدی‌ است.
در شرایط فعلی‌ ظاهرا مذاکرات دور سوم‌ لاریجانی‌ دبیر شورای‌ عالی‌ امنیت ملی‌ ایران و سولانا رییس‌ سیاست خارجی‌ اتحادیه‌ اروپا نماینده‌ کشورهای‌ 51 که‌ به‌زودی‌ برگزار خواهد شدمی‌ تواند تاثیر بسزایی‌ بر روند تصمیمات اتی‌ شورای‌ امنیت داشته‌ باشد چنانچه‌ در اظهارات اخیر کشورهای‌ 15 هم‌ به‌ گونه‌ ای‌ به‌ اهمیت این گفت وگوها اشاره‌ شده‌ است. به‌ هر حال‌ اعتماد از دست رفته‌ بین طرفین باید برطرف شود چرا که‌ ارجاع‌ موضوع‌ ایران به‌ شورای‌ امنیت وضعیت را وخیمتر میکند همان طور که‌ برخی‌ از اعضای‌ شرکت کننده‌ در نشست شورای‌ حکام‌ معتقد هستند راه‌ حل‌ مساله‌ هسته‌ای‌ مذاکره‌ است راهکارهای‌ رسانه‌ ای‌ اهمیت اژانس‌ بین المللی‌ انرژی‌ اتمی‌ برای‌ حل‌ و فصل‌ موضوع‌ هسته‌ ای‌ ایران تبعات زیان اور منطقه‌ ای‌ و بین المللی‌ اقدامات سخت گیرانه‌ شورای‌ امنیت برای‌ طرفهای‌ موضوع‌ هسته‌ ای‌ ایران انعکاس‌ دیدگاههای‌ کارشناسان و مقامات کشورهای‌ خارجی‌ در خصوص‌ اهمیت شیوه‌ های‌ مسالمت امیز حل‌ وفصل‌ پرونده‌ اتمی‌ ایران و هشدار انان در مورد پیامدهای‌ منفی‌ تصمیمات اتی‌ شورای‌ امنیت در قبال‌ ان.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات