تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۷  ، 
کد خبر : ۹۹۰۶۹

رفراندوم عملکرد جمهوریخواهان

ترجمه: هرمز برادران اشاره: دموکرات هاى آمریکا راه بازگشت به قدرت را در پیش گرفته اند و امروز شاید در انتخابات کنگره به سیطره دیرینه جمهوریخواهان بر قدرت پایان دهند. اما قاطبه ناظران معتقدند که ستارگان حزب مخالف جناح حاکم آمریکا در صورت پیروزى در انتخابات برنامه اى براى مسیر آینده کشور ندارند.

براى رئیس جمهور، حزب متبوعش و همه مقاماتى که در 6سال گذشته به خود قبولانده اند که کنترل آنان بر کشور تزلزل ناپذیر و بخشى از قانون طبیعت است، اوضاع مطلوب به نظر نمى رسد. اوضاع آنقدر بد است که حتى جورج بوش رئیس جمهور آمریکا وادار شده که از جانب فردى همچون «دان شروود» به مبارزات انتخاباتى ملحق شود.
ناحیه دهم پنسیلوانیا که زمانى قلمرو جمهوریخواهان بود، در انتخابات گذشته 92درصد آراى خود را به شروود بخشید. به باور دموکرات ها پیروزى در این ناحیه یک آرزوى محال بود. اما امسال خود رئیس جمهور به ناحیه دهم رفت تا براى شروود جمهوریخواه تبلیغ کند. بوش در آخرین تلاش هایش براى نجات شروود از شکست، به خود زحمت داد و در آنجا در یک اتاق نیمه خالى سخنرانى کرد. بوش گفت که اگر دموکرات ها در هفتم نوامبر اکثریت کنگره را از آن خود کنند، تنها مالیات ها را افزایش داده و کشور را در مقابل تروریست ها آسیب پذیر مى کنند. او اظهار داشت: «شروود مرد مناسبى براى رفتن به کنگره است». اما کسى براى آقاى رئیس جمهور دست نزد.
سیماى بوش در پنسیلوانیا براى یک رئیس جمهور نگران کننده است. ارج و قربى که بوش مدعى بود پس از سال هاى ریاست جمهورى بیل کلینتون به واشنگتن بازمى گرداند، در سالیان اخیر به واسطه عملکرد جمهوریخواهان مخدوش شده و شروود تنها نمونه کوچکى است.
فاجعه‌اى براى جمهوریخواهان
امروز رأى دهندگان آمریکایى 33سناتور و 435عضو مجلس نمایندگان را انتخاب خواهند کرد. جداى از پنسیلوانیا، اوضاع جمهوریخواهان در سایر نقاط کشور مطلوب نیست. ظاهراً قرار است که آخرین مبارزه بوش به فاجعه اى براى جمهوریخواهان مبدل شود و اگر چنین شود تغییرى بنیادین در توازن قدرت آمریکا صورت خواهد گرفت. دموکرات ها براى تصاحب اکثریت کنگره که مدت ها در اختیار جمهوریخواهان بوده باید 16کرسى در مجلس نمایندگان و دستکم 6 کرسى سنا را از آن خود کنند. به گفته یک متخصص آمارگیرى دموکرات ها نسبت به تصاحب اکثریت مجلس نمایندگان یقین دارند اما کسب اکثریت سنا توسط دموکرات ها یک احتمال است. فساد، نژادپرستى و رسوایى هاى اخلاقى که گویى هرگز پایان نخواهد پذیرفت، سبب رویگردانى بسیارى از آمریکاییان از حکومت جمهوریخواهان شده است. مردم از اتفاقاتى که حول «مارک فولى» از جمهوریخواهان کنگره رخ داده، بهت زده و مأیوس شده اند.
عملکرد بوش و جمهوریخواهان در جهت کاهش دستمزدهاى طبقه متوسط حومه نشین و نیز کاهش مالیات هاى ثروتمندان و سرمایه داران سبب خشم و برافروختگى رأى دهندگان شده است. بزرگترین مسأله اى که احتمال پیروزى قاطع دموکرات ها را افزایش داده عراق است. تلاش هاى نظامى آمریکا در عراق که سبب عمیق تر شدن هرج و مرج شده، عامل مهم دیگر است.
58 درصد شهروندان آمریکایى این اقدام نظامى بوش را یک اشتباه مى دانند و تنها 19درصد به وعده هاى بوش مبنى بر کسب پیروزى در عراق امیدواراند. آنچه که بیش از هر چیز دیگرى از محبوبیت بوش کاسته، آن است که وى قدرت نظامى و اخلاقى آمریکا را بنابه دلایلى که هرگز واقعیت نداشته یا ارزش خود را از دست داده، بر باد داده است.
مسیر جدید
دموکرات ها وعده مسیر جدیدى را براى کشورشان داده اند عبارتى که بسیار مبهم است. دموکرات ها این برنامه را به وضوح براى خود تعریف نکرده اند. هنگامى که بحث بزرگترین مسأله سیاست خارجى کشور یعنى مسیر آینده آمریکا در عراق مطرح مى شود حزب دموکرات نمى تواند درباره عقب نشینى یا افزایش نیروها در عراق تصمیم گیرى کند. به همین دلیل است که دموکرات ها در دو سال پایانى دوره ریاست جمهورى بوش اشتیاقى به شکل دهى سیاست خارجى آمریکا ندارند و با خزیدن به گوشه اى در کمین امتیازات هستند.
در شش سال اخیر اشتباهات بسیارى از جمهوریخواهان سر زد: دروغ درباره سلاح هاى کشتار جمعى صدام حسین، ارتباطات نسنجیده دیک چنى با شرکت هاى صنایع انرژى، شنود مکالمات شهروندان آمریکایى به نام جنگ بوش علیه ترور، روابط میان جک آبراموف لابى گر با کاخ سفید.
دموکرات ها امیدوارند با کسب اکثریت در کنگره این اشتباهات جمهوریخواهان را مورد بازبینى قرار دهند.
دموکرات ها در اندیشه آن هستند که انتقام سخت گیرى هاى جمهوریخواهان در دوره کلینتون را بگیرند. در دوره ریاست جمهورى کلینتون، جمهوریخواهان 140ساعت را صرف شنیدن شهادت ها درباره نحوه استفاده کلینتون از کارت هاى تبریک کریسمس کاخ سفید کردند تا از کمک احتمالى وى به دموکرات ها مطلع شوند. اما، برعکس این مسأله، تاکنون تنها 12ساعت به شهادت درباره رسوایى زندان ابوغریب اختصاص داده شده است. بدون تردید، پس از پیروزى دموکرات ها این روند تغییر خواهد کرد. هفته گذشته بوش پدر گفت از اندیشیدن به اتفاقاتى که احتمالاً پس از باخت جمهوریخواهان براى پسرش رخ خواهد داد، بیزار است.
ترفندهاى بى‌نتیجه مرد پشت صحنه بوش
کارل روو استراتژیست برجسته بوش در روزهاى پایانى مبارزات انتخاباتى کوشید تا با تبلیغات غافلگیرکننده و جدید روند سقوط جمهوریخواهان را متوقف کند. در این راستا، فیلم کوتاهى ساخته و در اینترنت پخش شده که در آن مادلین آلبرایت وزیر سابق خارجه بیل کلینتون (یک زن چاق که بسیار شبیه آلبرایت است نقش او را بازى مى کند) در حال تمیز کردن غارى است که اسامه بن لادن در آن پنهان شده است.
کلینتون در این باره گفت: «از چرندیات کارل روو حالم به هم مى خورد». اما تاکتیک هاى روو باعث نشد که جمهوریخواهان در نظرسنجى ها سیرى صعودى داشته باشند. هرى رید رهبر اقلیت دموکرات در سنا مى گوید: «آنان پیش از این نیز بارها از این بازى ها کرده بودند. اما این شیوه دیگر کارآمد نیست».
بخشى از این مسأله بدان جهت است که بسیارى از کاندیداهاى دموکرات با پذیرفتن توصیه هایى که هیلارى کلینتون در کتاب خود به آنان کرده، اندکى به جناح راست تغییر موضع داده اند و به احتمال فراوان اکثر آمریکایى ها را به سوى خود جذب خواهند کرد. براى نمونه، «هارولد فورد» در «تنسى» در مبارزات انتخاباتى خود از دردها و علایق مردم سخن به میان آورده است. از سوى دیگر حزب دموکرات افرادى را که به نحوى با جنگ در ارتباط هستند به میدان فرستاده است: جیم وب در ویرجینیا (او در ویتنام براى آمریکا خدمت کرده است) تامى داک ورث در شیکاگو (وى در جریان جنگ عراق هر دو پایش را از دست داد) و جو سستاک در پنسیلوانیا (وى از دریاداران سابق است که در جنگ علیه تروریسم فرمانده گروهى از سربازان بوده است).
زشت‌ترین مبارزات
جمهوریخواهان تاکنون آتشبار سنگینى را روى سستاک و داک ورث گشوده اند به طورى که نشریه Congressional Quarterly آن را زشت ترین مبارزات تاریخ معاصر آمریکا مى نامد. کورت ولدون رقیب محافظه کار سستاک این کاندیداى کنگره را به عدم وفادارى به خاکش متهم کرد. زیرا هنگامى که دختر 5 ساله سستاک به دلیل تومور مغزى نیاز به جراحى پیدا کرد، وى دخترش را به جاى آنکه در پنسیلوانیا معالجه کند به بیمارستانى در واشنگتن برد. اما این مانورها در بسیارى موارد خنثى شده است. دیوید کو مشاور سابق رئیس جمهورى اخیراً ضربه مهلکى به ساختار جمهوریخواهان زد و فاش کرد که در کاخ سفید به بنیادگراهاى راست مسیحى که وفادارترین رأى دهندگان بوش هستند، «خل و چل» گفته مى شود.
پیش از برگزارى انتخابات بسیارى از رأى دهندگان پیروزى دموکرات را قطعى دانسته اند بنابراین گمانه زنى هاى آنان روى کاندیداهاى احتمالى ریاست جمهورى براى انتخابات سال 2008متمرکز شده است. همگان دریافته اند که انتخابات پنجم نوامبر پل پیروزى براى فتح ریاست جمهورى آینده است. هیلارى کلینتون کاندیداتورى خود را براى انتخابات ریاست جمهورى آینده اعلام مى کند. پیروزى او در نیویورک قطعى است و پیروزى در رقابت هاى انتخاباتى سنا راهیابى وى به کاخ سفید را تسهیل مى کند. اما چشم انداز کاندیداتورى هیلارى براى انتخابات ریاست جمهورى احساسات و دیدگاه هاى متناقض و متفاوتى را در حزب دموکرات به وجود آورده است. برخى منتقدان معتقد هستند که وى در بسیارى موارد با جمهوریخواهان مصالحه کرده است. اما براى جرى فلاول که یک واعظ انجیلى است، هیلارى یک رقیب رؤیایى خواهد بود. با این حال برخى نسبت به احتمال پیروزى وى در انتخابات ریاست جمهورى مردد هستند. بنابراین تازه واردها و چهره هاى ناشناخته حزب دموکرات به عنوان کاندیداهاى احتمالى در انتخابات آینده ریاست جمهورى شانس بیشترى دارند. باراک اوباما از ایلیونیس یکى از استعدادهاى خوشایند است. این مرد 45ساله تاکنون تنها 2سال عضو سنا بوده و فاقد تجربه سیاسى است اما او هنوز در این باره به هیچ پرسشى درباره احتمال کاندیداتورى اش پاسخ نداده اما به طور سربسته اعلام کرده که براى کاندیداتورى در انتخابات 2008ریاست جمهورى تلاش خواهد کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات