تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۱  ، 
کد خبر : ۹۹۱۷۴

احتمال پیگیرى حقوق هسته ایران در لاهه


گروه بین‌الملل : آقاى منوچهر متکى وزیرامورخارجه ایران درجریان دیدار با مقامات هلند و همچنین رئیس دیوان بین المللى دادگسترى لاهه،‌اعلام کرد درصورتى که دول غربى به سیاست هاى غیراصولى شان درقبال پرونده هسته اى ایران ادامه دهند ، ‌تهران حقوق هسته اى خود را ازطریق دادگاه لاهه پیگیرى خواهد کرد.رئیس دیوان بین المللى دادگسترى لاهه نیز ضمن تقدیرازهمکارى ایران با نهاد یاد شده ،‌اعلام کرد .حقوق بین الملل تنها ابزارى است که مى تواند شرایط یکسانى را براى دولتها فراهم کند.
این در حالى است که دولتهاى غربى بانادیده گرفتن کلیه قوانین و مقررات بین المللى و بااستفاده ابزارى از نهادهاى بین المللى درجهت محروم کردن ملت ایران از حقوق مسلم هسته اى اش تلاش مى کنند .حال آنکه فعالیت هاى صلح آمیز هسته اى ایران قانونى و تحت کنترل و نظارت مستمر آژانس بین المللى انرژى اتمى قرار دارد . گزارشهاى مکرر آژانس بین المللى انرژى اتمى نیز حاکى از صلح آمیز بودن فعالیت هاى هسته اى ایران و پایبندى تهران به معاهده ان پى تى است .ازاین رو،رسیدگى پرونده هسته اى ایران در شوراى امنیت هیچ توجیه حقوقى و منطقى ندارد و هرگونه تصمیم گیرى شوراى امنیت درمورد فعالیت هاى هسته اى ایران نیز سیاسى و فاقد مبناى حقوقى خواهد بود. برهمین اساس وزیرامورخارجه ایران طى سخنانى در موسسه روابط بین الملل هلند با اشاره به احتمال اعمال تحریم علیه ایران از سوى شوراى امنیت گفت ،ایران با وجود احتمال اعمال تحریم ها ،‌از حق قانونى خود دراستفاده از تکنولوژى هسته اى صرفنظر نخواهد کر دو همانند گذشته برخود اتکایى و تکیه بردانش بومى براى توسعه فناورى هسته اى صلح آمیز تاکید خواهد کرد .
برخورد دوگانه دول غربى درقبال فعالیت هاى هسته اى ایران در قبل و بعد از انقلاب اسلامى حاکى از اغراض سیاسى و غیر عادلانه قدرتهاى غربى با حق مسلم ملت ایران در بهره مندى از انرژى هسته اى است . آمریکا انگلیس،‌فرانسه و آلمان در شرایطى درجهت محروم کردن ایران دراستفاده ازفناورى هسته اى تلاش مى کنند که تا پیش از پیروزى انقلاب اسلامى از مشوقان دستیابى ایران به فناورى هسته اى بودند .نخستین تاسیسات هسته اى ایران نیز توسط آمریکائیها احداث و راه اندازى شد .
این درحالى است که آمریکا ،‌انگلیس و فرانسه با نادیده گرفتن مقررات بین المللى نه تنها به تولید تسلیحات اتمى خود ادامه مى دهند بلکه تجهیزات مربوط به ساخت تسلیحات اتمى را دراختیار متحدان خود ازجمله رژیم صهیونیستى قرار داده اند . دراین میان نکته جالب توجه که بیانگر اغراض سیاسى دول غربى ازجمله آمریکاست اینکه رهبران کاخ سفید شرط مذاکره با ایران درمورد تحولات عراق را توقف فعالیت هاى هسته اى صلح آمیز قرارداده اند. ایران اگر چه همواره برهمکارى جهت ایجاد ثبات ،‌امنیت و تمامیت ارضى و یکپارچگى قومى عراق تاکید کرده است اما هیچ نیازى به آمریکا ندارد . خروج نیروهاى اشغالگر از عراق و سپردن امنیت این کشور به دولت عراق راه حل مناسب براى پایان دادن به بحران عراق است بنابراین مرتبط کردن فعالیت هاى هسته اى ایران با مسائل عراق،غیرمنطقى و نشاندهنده اغراض سیاسى واشنگتن است .
جرج بوش رئیس جمهورى آمریکا در کنفرانس مطبوعاتى با تونى بلر نخست وزیر انگلیس با متهم کردن ایران براى دستیابى به سلاح اتمى ،شرط مذاکره با ایران را توقف فعالیت هاى هسته اى دانست . اینگونه اظهارات حاکى است که رهبران کاخ سفید ضمن اینکه هنوز درک واقع بینانه اى از اوضاع عراق و منطقه خاورمیانه ندارند بلکه هیچ اعتقادى به مذاکره براى حل مسائل ندارند برهمین اساس وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد تهران هیچ نیازى به مذاکره با آمریکا ندارد . ضمن اینکه رهبران کاخ سفید تاکنون هیچ دلیل موجه و مستندى براى اثبات ادعاى دستیابى ایران به سلاح اتمى ارائه نداده اند .برهمین اساس وزیرامورخارجه ایران در دیدار با رئیس دیوان عالى دادگسترى لاهه تاکید کرد تداوم تلاش دول غربى براى متوقف کردن فعالیت هاى هسته اى ایران ، تهران را برآن خواهد داشت که موضوع ارجاع پرونده هسته اى خود به مراجع قضائى بین المللى ازجمله دادگاه لاهه را دردستور کار قرار دهد . 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات