تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۹  ، 
کد خبر : ۹۹۴۱۴

مشکل بنزین، تعطیلى محاسبات است و بس


رضا جامه‌ای
گروه اقتصادی : واقع آن است که مشکل بنزین نه فنى است، نه اقتصادى است و نه فرهنگی، بلکه مشکل در عدم درک مفهوم مالى محاسباتى آن است.
مصرف بنزین در کشور روزانه چقدر است؟
تولید بنزین در 7 پالایشگاه کشور، روزانه چقدر است؟
قیمت یک لیتر بنزین تولید داخل چقدر تمام مى‌شود؟
قیمت یک لیتر بنزین وارداتى چند سنت است؟
وقتى یک بشکه نفت را در خارج با معادلش بنزین معاوضه مى‌کنیم، بنزین معوض، لیترى چند ریال براى ما تمام مى‌شود؟
اصلا یک بشکه نفت خام ما در خشکى و دریا، قیمت تمام شده‌اش چند ریال است؟
پاسخ نمى‌دانم به پرسشهاى فوق از سوى هر کس پذیرفتنى باشد از سوى نماینده مجلسى که با قیام و قعود خود بندها و اجزا و تبصره‌هاى نفتى قانون بودجه را تصویب مى‌کند، پذیرفتنى نخواهد بود.
واقع این است که اکثر قریب به اتفاق نمایندگان ما نمى‌دانند بهاى یک لیتر بنزین تولید داخل در پالایشگاه کرمانشاه فقط 116 ریال در سال 85 مى‌باشد، چرا:
1- براى اینکه صفحه 104 پیوست شماره 2 ضمیمه لایحه بودجه سال 85 کل کشور موضوع مقادیر و هزینه‌هاى تولید در شرکتهاى دولتى به تفکیک کالا و خدمات را مطالعه نکرده‌اند، اما به لایحه قانونى بودجه راى داده‌اند.
2- اکثر قریب به اتفاق نمایندگان ما نمى‌دانند قیمت تمام شده یک لیتر بنزین وارداتى ما کمتر از 52 ریال است، چرا؟ براى اینکه گزارش تفریغ بودجه 83 را نخوانده‌اند.
3- اکثر قریب به اتفاق نمایندگان ما نمى‌دانند وقتى یک بشکه نفت خامى که در داخل کشور ما حداکثر 600 تومان بشکه‌اى تمام مى‌شود، به عنوان یک بشکه نفت خام 50 دلارى در بازار بین‌المللى با بنزین معاوضه مى‌شود و به داخل کشور وارد مى‌شود و لیترى 800 ریال به مصرف کننده فروخته مى‌شود. چه سودى با چه مارک آپ بالایى نصیب معاوضه کننده نفت خام مى‌کند؟
4- اکثر قریب به اتفاق نمایندگانى که به لوایح نفتى راى مى‌دهند، نمى‌دانند که سرانه مصرف هر خودرو در کشور با اطلاعاتى که کارگزاران نفتى به دولت مى‌دهند نمى‌تواند بالاى 300 لیتر در ماه باشد، مى‌گویید نه به اظهارات آقاى محمد قمى نماینده محترم ورامین که چندین و چند سال است در مجلس تشریف دارند به نقل از روزنامه کیهان مورخ 20/8/85 (صفحه 4) توجه کنید که فرازهاى مهم آن به شرح زیر است:
الف- در حال حاضر روزانه 75 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف مى‌شود.
ب- اکنون 25 درصد بنزین مصرفى کشور در داخل تولید مى‌شود.
25 درصد 75 میلیون لیتر مى‌شود 000/750/18 لیتر. آیا به راستى تولید روزانه 7 پالایشگاه کشور 18 میلیون لیتر بنزین است؟ هجده میلیون لیتر منهاى 75 میلیون لیتر مى‌شود 57 میلیون لیتر. آیا شرکت ملى نفت روزانه 57 میلیون لیتر بنزین از خارج وارد مى‌کند؟
وقتى نماینده‌اى اینگونه سخن مى‌گوید، یعنى محاسبات در مرکز قانونگذارى کشور تعطیل شده است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات