* در مورد اظهارات خودتان در خصوص لیبرال دموکرات بودن حزب کارگزاران که با انتقاد برخیها نیز مواجه شد توضیح بفرمایید.
**- در راهبردها و سیاستها دو جهتگیری کلی بیشتر در دنیا وجود ندارد؛ یا سوسیالیسم یا لیبرالیسم. وقتی میگوییم سوسیالیسم یا لیبرالیسم مطلقش در دنیا وجود ندارد. یعنی اینکه هیچ نظامی در دنیا وجود ندارد که بگوید کاملاً فرد اصالت دارد. یا بگوید فقط جامعه اصالت دارد و دولت اصالت ندارد چون دولت مظهر جامعه است.
در دهه اول، اصالت را به دولت دادیم و اختیارات افراد و مردم را گرفتیم. خب، همان طور که در تمام دنیا این سیاست جواب نداده بود، در ایران نیز جواب نداد و عملاً موجب فرار مغزها، ضعیف شدن اقتصاد ملی و بزرگ شدن دولت و ناکارآمدی آن شد. ما کارگزاران سازندگی گرایشمان آزادی است.
اختیار را به فرد میدهیم و معتقدیم که انسانها در انتخاب دین، شیوه زندگی و انتخاب شغل، آزادند و اصالت با افراد است و دولت تنها باید در ضرورتها دخالت کند. ما اعتقاد داریم که اصل بر اختیار و آزادی مردم و اصالت فرد است و بنابر ضرورتها دولت باید دخالت کند. در مقابل این مشی، ممکن است گروهی باشند که مشی آنها این باشد که بگویند اصالت با دولت است. هر جور که دولت صلاح دانست اختیارت را به مردم دهد، بدهد.
همین ابلاغ سیاستهای اصل 44 قانون اساسی، یک اقدام لیبرالی است. اقدام سوسیالیستی نیست. چون این مفاهیم باب نشده و احزاب یاد نگرفتهاند که آنچه که میاندیشند را بگویند، سعی میکنند طوری حرف بزنند که مورد پسند عامه مردم باشد.
* ما میتوانیم بگوییم که موضع آقای هاشمی و کارگزاران در مورد فلان مسئله یکی است؟ یعنی مموضع کارگزاران و آقای هاشمی چقدر نزدیک به هم است؟
**- حزب کارگزاران یک حزب مستقل است. هاشمی رفسنجانی ممکن است بعضی از مواضع حزب را قبول داشته باشد یا ممکن است برخی از مواضع حزب را قبول نداشته باشد. در واقع هیچ ارتباطی بین موضوع کارگزاران و هاشمی وجود ندارد.
* ممکن است روزی شاهد این باشیم که کارگزاران هاشمی را نقد میکنند؟
**- ممکن است گروهی در درون خود نسبت به برخی شخصیتها نقدهایی داشته باشند. معنی انتقاد، جدایی نیست. معنی همراهی نیز تایید همه مواضع نیست، هاشمی مواضع خود را دارد و حزب کارگزاران نیز مواضع خود را.
* استراتژی جدید کارگزاران برای انتخابات پیش رو چیست؟
**-استراتژی ما تغییر خاصی نکرده. تلاش ما این است که به صورت جبههای وارد انتخابات شویم و با همفکران خودمان یک جبهه تشکیل دهیم.
* هر حزبی که شکست میخورد سعی دارد در بازسازی خود با تابلوی جدیدی وارد عرصه شود. شما چنین قصدی ندارید؟
**- وقتی یک حزب شکست سیاستهایش را بپذیرد، بهتر است که سیاستهایش را اصلاح کند. اما بروز جریانات ناشناخته در انتخابات، نشانه عدم بلوغ سیاسی و فرار از مسئولیت است.
* یعنی شما قبول ندارید سیاستهایتان در انتخابات ریاست جمهوری نهم شکست خورد؟
**- اگر فرض کنیم که مثلاً سیاستهای ما شکست خورده باشد، باید سیاستهایمان را اصلاح کنیم. اینکه حزبی یک گروه جدید ایجاد کند و باندهای در انتخابات فعال شوند، اقدام رو به جلویی نیست، فرار از مسئولیت است.
الان مسئولیت دولت آقای احمدینژاد را کدام گروه سیاسی میپذیرد؟ آبادگران چه کسانی هستند؟ شورای مرکزی آنها کیست؟ افکار و مانیفست آنها چیست؟مسئولیت اتفاقاتی که در کشور و روی میدهد را چه گروهی میپذیرد؟ جامعه اسلامی مهندسین؟موتلفه؟ جامعه روحانیت مبارز؟
* یعنی اگر آقای هاشمی در انتخابات پیروز میشد، کارگزاران مسئولیت اتفاقات کشور را میپذیرفت؟
**- به هر حال ممکن است مجموعهای از احزاب موجود در یک ائتلاف در مجموعهای حضور پیدا کنند و مسئولیت بپذیرند. این روشی که بعد از انتخابات شورای دوم انجام دادند؛ فرار از مسئولیت است نه یک اقدام مسئولانه.
* نقش آقای هاشمی و آقای خاتمی را در انتخابات پیشرو چه طور پیشبینی میکنید؟
**-پیش بینی میکنم با توجه به حساسیتهایی که هر دو نسبت به سرنوشت انقلاب و نظام دارند، همه گروهها را به حضور در انتخابات تشویق کنند.
* به نظر میرسد هاشمی و خاتمی بعد از انتخابات سوم تیر بیشتر به هم نزدیک شدهاند. آیا این طور نیست؟
**- هاشمی و خاتمی مشکلی با هم ندارند منتها در شرایط جدید احساس کردهاند که بیشتر باید به هم نزدیک شوند.
* این شرایط جدید چیست؟
**- روی کار آمدن جریانات ناشناختهای که برای همه ما ناشناخته است.
* یعنی چه؟ بیشتر توضیح دهید.
**- پیروز انتخابات گذشته، جریان سیاسی و شناخته شده کشور نبود. هر دو جناح کشور در انتخابات شکست خوردند.
* میتوانیم بگوییم به طور کلی احزاب شکست خوردند؟
**- احزاب شکست خوردند. تجربه شکست خورد.
* شما به عنوان یکی از احزاب بگویید چرا شکست خوردید؟
**- احزاب تا حدی میتوانند از خود دفاع کنند. وقتی مبارزه عادلانه نباشد نمیتوان دفاع کرد!
* چرا کارگزاران تا به امروز کنگره برگزار نکرده است؟
**- تا زمانی که حزب به بلوغ خودش نرسد، کنگره تشکیل نمیشود.
* به بلوغ نرسیده؟
**- کارگزاران هنوز به بلوغ تشکیلاتی خود نرسیده است.
* اصلاً قرار است برسد؟
**- بله.
* حزبی که پس از 11 سال نتواند به بلوغ تشکیلاتی برسد، میتوان امیدوار بود که روزی به این بلوغ برسد؟
**- این را باید در مجموعه سیاستهایی که در مورد احزاب در کشور اعمال میشود جستجو کرد؛ مقابلههایی که با کارگزاران شد.
* بعد از دولت هاشمی فکر نمیکنم مقابلهای با کارگزاران شده باشد.
**- به هر حال احزاب در چارچوب استراتژیهای نظام هنوز جایگاه روشنی ندارند. شاید تا در سیاستهای راهبردی جایگاه احزاب تقویت نشود، تحزب در ایران جدی نخواهد شد.
* چرا کارگزاران یک حزب فصلی است و تنها در انتخابات فعال میشود؟
**- بقیه جریانهای سیاسی کشور فصلی نیست؟! اصلاً سیاست در ایران فصلی نیستند؟ آیا مردم در طول فاصله انتخابات هزینه سیاسی پرداخت میکنند؟
* یعنی شما شرکت مردم در راهپیماییها را یک کار سیاسی نمیدانید؟
**- این جزو وظایف ملی است. این چیزهایی است که حزبی نیست. کدام راهپیمایی یا تجمع حزبی را در فاصله انتخابات میبینید؟
* شما و آقای کرباسچی در انتخابات شورای شهر کاندیدا میشوید؟
**- نه. هیچ کدام کاندیدا نمیشویم.
* این را قبول دارید که برخی میگویند کرباسچی نماد سازندگی تهران است؟
**- بله.
* پس چرا فهرست کارگزاران با عکس کرباسچی در انتخابات شورای شهر شکست خورد؟
**- در آن انتخابات مردم کم شرکت کردند و در هر انتخاباتی که مردم شرکت کنند ما شکست میخوریم.
* در انتخابات ریاست جمهوری که مردم کم شرکت نکردند؟
**- مرحله اول را قبول دارم.
* پس چرا باز هم شکست خوردید؟
**- اینکه روشن بود. در جبهه ما تفرقه بین نامزدها از یک سو و خروج نهادهای داوری از موضع داوری از موضع داوری و دخالت نهادهای شبه نظامی فضا را آن گونه کرد.
* پیش بینی شما از چینش سیاست انتخابات پیش رو چیست؟
**-امیدوارم دو جناح اصلی کشور آرایش جدی و رسمی به خود بگیرند و با انسجام فعالیتهای جناحی، سیاست، شکل حرفهایتری به خود بگیرد. مهم نیست کدام جناح در انتخابات پیروز شود، مهم این است که گروهها با خط و مشی و برنامه مشخص وارد میدان شوند.