تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۵  ، 
کد خبر : ۹۹۶۳۶

ایران یکی از بازیگران اصلی منطقه


غرب به احمدی‌نژاد در خصوص هولوکاست پاسخ نداد
وزارت خارجه در آستانه تحولات ساختاری- سیستمی

دستیار ویژه وزیر امور خارجه کشورمان در برنامه‌ریزی راهبردی با اشاره به توجه ویژه رییس جمهوری به ساختار و کارکرد وزارت خارجه از موافقت احمدی‌نژاد با طرح جدید ساختار - سیستم این وزارتخانه خبر داد که می‌تواند به تحولی نوین در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و کنسولی منجر شود.‌
دستیار ویژه متکی در برنامه‌ریزی راهبردی حمایت کشورهای غیرمتعهد از برنامه هسته‌ای کشورمان را محصول تلاش‌های دیپلماسی رسمی ایران دانست و گفت: اگر موضوع هسته‌ای در فضای دیپلماسی عمومی هم مطرح شود، لجستیک ما در مذاکرات قوی‌تر می‌شود؛ زیرا بدیهی است با مهره‌های بیشتر بهتر می‌توان بازی کرد.
‌ دستیار ویژه متکی عملکرد دستگاه سیاست خارجی در یک سال اخیر را به رغم فشارهای سنگین و فزآینده کشورهای غربی، موفق ارزیابی کرد و با بیان این که ما امروزه در خاورمیانه بدون این که از اهداف و استراتژی‌های خود کمترین عقب نشینی را داشته باشیم‌، به پیروزی‌های بزرگی نایل شده‌ایم، نمونه آن را وضعیت ایران در عراق عنوان کرد که به رغم این که آمریکایی‌ها نمی‌خواستند موضع ایران به موضعی برتر تبدیل شود، ولی شاهدیم که بسیاری از صاحب نظران و تحلیلگران اروپایی و آمریکایی و حتی روِسای کشورهای منطقه عنوان می‌کنند، جمهوری اسلامی موضع قدرتمندی در عراق داراست.
وی همچنین افزود: ایران همچنین در آمریکای لاتین که حیاط خلوت آمریکاست، در حال تبدیل شدن به یکی از بازیگران اصلی منطقه است.‌
این کارشناس مسایل سیاسی در ادامه گفت‌وگو با فارس و در ارزیابی‌اش از مواضع رییس جمهوری کشورمان درباره هولوکاست اظهار داشت: آقای احمدی‌نژاد شجاعانه دو نکته را مطرح کرد؛ یکی لزوم بررسی علمی در مورد این ادعای تاریخی و دیگر این که با فرض صحت چنین جنایتی که اروپایی‌ها علیه یهودیان انجام داده‌اند، چرا ملت فلسطین باید به جای اروپایی‌ها به یهودیان غرامت بپردازند؟ که هیچ کس به این دو سؤال جواب منطقی نداد ولی شورای امنیت بیانیه‌ای علیه ایران صادر و کشورهای غربی فشار زیادی به ایران وارد کردند. ‌
وی با بیان این که کشورهای غربی تا امروز نتوانسته‌اند پاسخی منطقی برای این مساله پیدا کنند، خاطرنشان کرد: آنها کماکان از طریق تبلیغات و هیاهو می‌خواهند صورت مساله را پاک کنند.‌
دستیار وزیر خارجه در برنامه‌ریزی راهبردی در ادامه گفت‌وگو با فارس درباره تفاوت دیپلماسی هسته‌ای دولت جدید هم اظهار داشت: وزارت خارجه دولت هشتم رسماً اعلام کرده بود که ما به دنبال احقاق حقوق ملت ایران در فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای هستیم ولی نمی‌خواهیم پرونده ایران به شورای امنیت برود و به همین دلیل وقتی وزرای خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس به تهران آمدند و اعلام کردند فعالیت‌های غنی‌سازی نطنز باید به حال تعلیق درآید، و الا پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع می‌شود، در بیانیه تهران 29 مهر 1382 تعلیق پذیرفته شد. ‌وی افزود: در مذاکرات بروکسل و پاریس نیز آنها از ایران خواستند تا‌UCF‌ اصفهان و کلیه تحقیقات هسته‌ای( ‌RD‌) نیز جزء موارد تعلیق محسوب شود و در غیر این صورت پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع می‌شود؛ لذا در موافقتنامه پاریس 24 آبان 1383کلیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران به حالت تعلیق درآمد.‌این استاد دانشگاه ادامه داد: اروپایی‌ها که دیدند تهدید تأثیری نکرد، مجبور به عقب‌نشینی شده و به مذاکره روی آوردند ولی در طول مذاکرات، حاضر به پذیرش حقوق ایران نشدند و به همین دلیل دولت نهم تصمیم گرفت تحقیقات هسته‌ای در نطنز(‌RD‌) را در 22 دی 1384 آغاز کند که اروپایی‌ها در واکنش به این تصمیم، مجدداً مذاکره را قطع و در قطعنامه آژانس 15 بهمن 84 تهدید ارجاع پرونده به شورای امنیت را عملی کردند و سپس در 9 فروردین 85 اولین بیانیه شورای امنیت علیه ایران صادر و 30 روز برای تعلیق به ایران مهلت داده شد.‌

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات