عشق به امام رئوف(ع) هر ساله خیل عظیمی از مشتاقان آن حضرت را راهی دیار خراسان می‌کند. مشهدالرضا وعده‌گاهی است برای تمامی کسانی که دل در گرو محبت اهل بیت(ع) بسته‌اند. شب‌های آخر ماه صفر این بارگاه بیش از هر زمان دیگری میزبان زائرانی می‌شود که حالا عزادار پیامبر(ص) و امام رضا(ع) هستند، به ویژه عاشقانی که به هر دلیل نتوانستند با زائران امام حسین(ع) راهی کربلا شوند، تلاش می‌کنند از قافله عشاق‌‌الرضا(ع) جا نمانند.

شب‌های مشهد در چنین زمانی حال و هوایی وصف‌ناپذیر دارد؛ از دسته‌های عزاداری گرفته تا مراسمی که در حرم رضوی در عزای امام هشتم(ع) برپاست. زیارت در این روزها و شب‌ها دل را به ائمه(ع) نزدیک می‌کند و روح را جلا می‌دهد؛ اما در این میان آنچه بهتر است از آن غفلت نشود، شناخت بیشتر معصومی است که به دیدارش رفته‌ایم، امام رضا(ع) در کشورمان غریب نیست و سیل عظیم زائرانش گواه جایگاهش در میان شیعیان به ویژه ایرانیان است؛ اما برای عرض ارادت بیشتر نباید فراموش کرد که مطالعه کردن در رابطه با سیرت و روش زندگانی آن امام عزیز(ع) سبب می‌شود تا این عشق رنگ و بویی عمیق‌تر پیدا کند. بنابراین در همین راستا بر خود وظیفه دانستیم تا گذری داشته باشیم بر چند کتابی که سبب می‌شود دل‌های‌مان بیش از قبل به وجود نازنین پیامبر اکرم(ص)، امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) گره بخورد.

سال قبل بود که پایگاه اطلاع‌رسانی مؤسسه خانه کتاب آماری را منتشر کرد مبنی بر اینکه از ابتدای سال جاری، ۹۱ عنوان کتاب با موضوع امام رضا(ع) منتشر شده که در این بین کتاب «یک قمقمه دریا: صد قصه و نکته از زندگی امام رضا(ع)» اثر «محمدهادی زاهدی» با ۲۵۰ هزار نسخه در چاپ نخست خود، بیشترین شمارگان را دارد. در گزیده‌ای از این کتاب آمده است: «ای خود خورشید! چشمان شب زده‌ام را با رشته‌ای از اشک به پنجره فولادت دوخته‌ام تا از مشبک‌های آن، قطعه‌ای از بهشت را در دل این قاب مه‌آلود مهمان کنی و دل لبریز از امید و شوقم را به حلقه در دخیل بسته‌ام تا هیچ گره‌اش نا گشوده نماند.»

«اقیانوس مشرق» کتاب دیگری است به نویسندگی «مجید پورولی کلشتری» که ماجرای یک جوان گرفتار در بیابان را روایت می‌کند که امام رضا(ع) وی را نجات می‌دهد. رمان اقیانوس مشرق را «عصر داستان» منتشر کرده است.

«آفتاب هشتمین» کتاب دیگری است به قلم «لیلا شمس» که نشر «قلمستان» آن را چاپ کرده است؛ این کتاب شامل داستانک‌هایی از تولد تا شهادت امام رضا(ع) است که در قسمتی از آن می‌خوانیم: «آن موقع ولی‌عهد بود. از خانه که بیرون رفت، همه چیز داشت. وقتی برمی‌گشت هیچ چیز نداشت. همه را تقسیم کرده بود بین فقرا. فضل گفت: «ضرر کردید اباالحسن.» گفت: «تو نمی دانی. معامله با خدا سود بزرگی است، نه ضرر.»

ندا کرمانشاهی

دهمین دوره فیلم عمار

دبیرخانه مردمی جشنواره عمار فراخوان دهمین دوره این رویداد سینمایی را در چهار بخش «رقابت اصلی جشنواره»، «جشنواره علوم انسانی عمار»، «فیلم ما» و «فراخوان های مردمی» اعلام کرد. در بخش «رقابت اصلی جشنواره» آثار دریافتی با قالب‌های داستانی، مستند، پویانمایی، نماهنگ، برنامه تلویزیونی، فیلم‌نامه و لوح‌نگار در  موضوعات «رؤیای ایرانی»، «پایش»، «پالایش اجتماعی»، «حافظه ملی»، «همت مؤمنانه»، «ملت قهرمان»، «مقاومت جهانی» و «فتنه ۸۸» با هم رقابت می‌کنند. مهلت نام‌نویسی آثار حداکثر تا ۵ آذرماه‌ اعلام شده است. گفتنی است، اکران مرکزی در سینما فلسطین تهران در دی‌‌ ماه ۱۳۹۸ و اکران‌های مردمی فیلم‌های منتخب از آذر ماه ۱۳۹۸ تا ۳۰ مهر ماه ۱۳۹۹ انجام خواهد شد.

روایت سال‌های پایانی دفاع مقدس

این فیلم که تازه‌ترین محصول «مرکز فیلم‌ و سریال عصر» است، به نویسندگی و کارگردانی «سیاوش سرمدی» هم‌اکنون در مرحله پیش تولید قرار دارد و تولید آن به زودی آغاز می‌شود. در خلاصه داستان «اوج ۱۱۰» آمده است: «سال‌های پایانی جنگ است؛ ایران درگیر کمبود تسلیحات نظامی است؛ سرتیپ ستاری بر یک پروژه مهم کار می‌کند.» سیاوش سرمدی پیش از این مستندهای «ادواردو»، «امام موسی صدر»، «چمران به روایت دختر جبل عامل»، «۸۰ سال مقاومت» و «داوطلب مرگ» را ساخته و «اوج ۱۱۰» اولین فیلم سینمایی او محسوب می‌شود؛ فیلمی که قرار است روایتگر سال‌های پایانی دفاع مقدس باشد.

آخرین ساخته‌ها در حوزه کودکان

«حبیب ایل‌بیگی» قائم‌مقام بنیاد سینمای فارابی اظهار داشت: «در حال حاضر ۱۳ فیلم کودک و نوجوان در انتظار اکران هستند. با احتساب فیلم‌های جدید و پشت خط مانده از سال‌های گذشته، فیلم‌هایی همچون بچه‌های جسور۲، قطار آن شب، دوچ، آدم نمی‌شوند، فرمانروای آب، اقیانوس پشت پنجره، بازیوو، تورنا۲، انیمیشن بنیامین، منطقه پرواز ممنوع، کافی و ستاره، انیمیشن آخرین داستان و ۲۳ نفر آماده اکران هستند که با توجه به ظرفیت‌های موجود، تنها شش فیلم انتهای این فهرست، قرارداد اکران با سرگروه‌ها منعقد کرده‌اند و بر اساس برنامه‌ریزی از ماه آینده تا پایان سال ۹۸ روی پرده خواهند رفت.»

«خواستی خودت را بکشی یک تکه طناب بردار، برو توی فلان اتاق، بنداز به حلقه وسط سقف، بعد برو روی چارپایه طناب را ببند به گردنت و چارپایه را با پایت کنار بزن تا راحت شوی.» این جمله مربوط به یکی از داستان‌های کتاب «قصه‌های شب پدربزرگ» است؛ اثری ویژه کودکان که در آن به صراحت درباره روش خودکشی با کودک صحبت می‌شود؛ مسئله‌ای بهت‌آور که با واکنش‌های بسیاری از سوی خانواده‌ها به ویژه در سطح فضای مجازی روبه‌رو شد.

این کتاب که انتشارات «پدیده دانش قم» و در سال ۱۳۸۹ برای اولین بار راهی بازار کتاب کرده است، حالا پس از ۹ سال حواشی جدی را برای این ناشر به همراه داشته تا جایی که او را مجبور به واکنش در صفحه اینستاگرامش کرده است. در بخشی از مطلب منتشر شده در صفحه ناشر این‌طور آمده است: «این داستان در چاپ‌های آینده حذف خواهد شد ولی این‌طوری هم که عنوان شده نیست. یک داستان ایرانی می‌باشد که از کتب ایرانی جمع‌آوری شده دوستانی که این داستانو کامل نخوندن لطف کنن قبل از قضاوت داستانو کامل بخونن»، قبل از هر چیز این توجیه بسیار عجیب است، اینکه یک ناشر کودک به این نکته توجه نمی‌کند که ذهن کودک مانند بزرگسال نیست و گاهی تنها یک جمله می‌تواند اثرات بسیار ناخوشایندی را در روح و روان او بجا بگذارد؛ بنابراین چگونه می‌توان چنین توجیهی را برای خطای خود به کار برد که داستان را کامل بخونید و بعد قضاوت کنید!»

نکته تأسف‌انگیز دیگر که گویی به روال طبیعی وزارت ارشاد، متولی اصلی صدور مجوز برای چاپ آثار تبدیل شده، باطل کردن مجوز این اثر است؛ مسئله‌ای که قطعاً باید پیش از انتشار «قصه‌های شب پدربزرگ» به آن توجه می‌شد، اما مانند همیشه با ایجاد حواشی پیرامون آن مسئولان این وزارت‌خانه وارد میدان شده و در اولین اقدام مجوز چاپ اثر را باطل کرده و به ناشر آن نیز تذکر داده‌اند! در اطلاعیه منتشر شده از سوی این وزارت‌خانه آمده است، «مقرر شد نسبت به جمع‌آوری آن از کتابفروشی‌ها و مراکز پخش کتاب اقدام شود به ناشر کتاب نیز تذکر جدی داده شده است. ناشر این داستان در چاپ‌های آینده کتاب حذف خواهد شد.» البته مسئله مجوز این اثر با دیگر آثار کمی متفاوت است؛ چرا که ناشر برای گرفتن مجوز به اداره کل ارشاد استان قم مراجعه کرده و با وجود اینکه به هیچ وجه مشخص نیست مسئولان بخش کتاب اداره ارشاد این استان چطور با چاپ چنین اثری موافقت کرده‌اند، به راحتی توانسته است مجوز چاپ اثر را از آن زمان تا امروز در اختیار داشته باشد و حالا نوشدارو پس از مرگ سهراب را انتخاب کرده‌اند. مجوز چاپ چنین اثری در حالی در ایران صادر شده که در تمام دنیا بنا به شرایط روحی و سنی کودکان نه تنها در چاپ آثار ویژه این قشر، بلکه برای ساخت فیلم و سریال برای آنها نیز دقت عمل زیادی صورت می‌گیرد و از انتشار و نشان دادن مطالبی حاوی خشونت، نژادپرستی، مسائل جنسی و... به شدت پرهیز می‌شود؛ در حالی که در ایران شاهد انتشار چنینی اثری هستیم و در فیلم‌ها در نهایت به درج رده سنی بسنده می‌کنیم.

زهرا رمضانی