تا از خودت شروع نكني
بهار را تجربه نخواهي كرد
حتي اگر صدها بهار در بيرون از تو بيايد و برود 
و همه به هم و از جمله به تو، 
آن را هزاران بار شادباش گويند
بهار واقعي 
بايد در درون تو متولد شود 
بهار را تجربه نخواهي كرد 
مگر آنكه رخت آگاهي‌ات نو شود 
 تا آگاهي‌ات رشد نكند 
و جوانه‌هاي فهم در تو نشكفد،
درخت ذهنت بارور نمي‌شود 
و آرامش ميهمان منزلت نمي‌شود

هادی محمدیان، کارگردان «فیلشاه» در گفت‌وگو با صبح صادق عنوان کرد
 مهدی امیدی/ بهار امسال را می‌توان فصل برداشت محصول تلاش‌های گروهی از جوانان ایرانی در عرصه انیمیشن هم دانست. امروز جوانانی با نگاهی کاملاً اسلامی و انقلابی، طلایه‌داران هنر-صنعتی که تا پیش از این در انحصار شرکت‌های غربی و شرقی بود، شده‌اند. چند سال پیش وقتی «شاهزاده روم» به نمایش درآمد، همه از پیشرفت انیمیشن در ایران سخن می‌گفتند، اما پس از آن، آثار دیگری از جمله «فهرست مقدس» به منصه ظهور رسید که از نظر تکنیکی، انیمیشن ایران را چند قدم جلو برد. «فیلشاه» را می‌توان اوج‌گیری انیمیشن ایرانی دانست. این اثر به کارگردانی هادی محمدیان تولید شده است. او پيش از اين، سريال‌هاي انيميشن «دره زنجفيل» و «بينا و دينا» و انيميشن‌هاي کوتاه «مردي که خودش را کشت» و «پرواز تا بي‌نهايت» را ساخته بود. محمدیان پيش از اين يکي از برندگان جشنواره فيلم عمار معرفی شده بود. پس از تشکیل گروه هنر پویا، «شاهزاده روم» را در این گروه تولید کرد و امروز با «فیلشاه» پرچمدار عرصه انیمیشن شده است. محمدیان 36 سال سن دارد. با این حال، معتقد است که هنوز به نقطه آرمانی نرسیده و هدفش بسیار فراتر از جایگاه کنونی است. به بهانه موفقیت «فیلشاه» در اکران عمومی، با هادی محمدیان گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌آید.

*«فیلشاه» را می‌توان اوج‌گیری هنر-صنعت انیمیشن در ایران دانست. بفرمایید چطور توانستید در این مقطع سنی، به چنین توفیقی دست پیدا کنید؟ 
البته معتقدم که هنوز با نقطه ایده‌آل فاصله دارم. اگر توفیقی هم حاصل شده، لطف خدا بوده است. اما یک نکته مهم این است که من خودم عاشق کارم هستم؛ عاشق انیمیشنم و زندگی‌ام را وقف این کار کرده‌ام و کاملاً هدفمند پیش می‌روم. 

*چرا عاشق انیمیشن هستید؟
من از ابتدا، هم به سینما و به ویژه به طراحی صحنه خیلی علاقه‌مند بودم و هم به طراحی و نقاشی. اما وقتی تحصیلاتم را در رشته گرافیک ادامه دادم در این مسیر قرار گرفتم. واقعیت این است که وقتی یک فریم انیمیشن بسازید، دیگر نمی‌توانید آن را با سینمای رئال عوض کنید. به خصوص اینکه مخاطب شما بسیار ویژه است. وقتی وارد دنیای زلال و پاک کودکان می‌شوید، روح و ذهن شما هم صیقل پیدا می‌کند و به واسطه شفافیت روح آنها شما هم زلال می‌شوید. به طور کلی کار کردن برای بچه‌ها خیلی لذت‌بخش‌تر است. 

*به طور معمول آثار شما در دایره هنر مذهبی قرار می‌گیرد، اما هیچ یک از آنها دچار شعارزدگی نشده و محتوای دینی کاملاً در فرم این آثار جلوه یافته است، از نگاه شما رمز این اتفاق مثبت چیست؟
برای من شخصاً این‌گونه نبوده که برای دغدغه‌هایم انیمیشن بسازم. این آفت وجود دارد که خیلی‌ها چون دوست دارند به فرهنگ و هنر کمک کنند، وارد یک حوزه‌ای می‌شوند، اما اصلاً توجه نمی‌کنند که اول باید علایق و سلایق خودشان را پیدا کنند و توانایی‌های خود را کشف کنند. همان‌طور که گفتم من از بچگی طراحی و نقاشی و انیمیشن را دوست داشتم. کسی که در مسیر علاقه و استعدادش کار هنری می‌کند، اگر دغدغه‌های دینی و اعتقادت مذهبی، درونش رسوب کرده باشد، همان‌طور که بر مبنای این باورها زندگی می‌کند، همان‌طور نیز فیلم می‌سازد. 

*برای انتقال پیام و محتوا به مخاطب چطور؟ در این زمینه، چه نکاتی باید رعایت شود؟
انيميشن، رسانه‌ای بسیار قدرتمند برای انتقال اندیشه و پیام است، اما فرایند انتقال فکر به مخاطب با این رسانه وقتی با موفقیت انجام می‌شود که در قدم اول مؤلفه‌هاي سرگرم‌سازي رعايت شود؛ یعنی فیلمساز ابتدا باید با مخاطب خودش ارتباط برقرار کند و بعد حرف خود را با او در میان بگذارد. در کشور ما متأسفانه اغلب برعکس اتفاق می‌افتد؛ یعنی ابزار هنری را با شعار و بیانیه اشتباه می‌گیریم که این سبب می‌شود محتوای دینی در فرم اثر جلوه پیدا نکند.

*درباره تجربه‌های تکنیکی «فیلشاه» توضیح بدهید، چطور این توانایی را عملی کردید؟
انیمیشن یک شاخه از سینماست که فناوری در آن به شدت دخیل است؛ یعنی کسی که در این رشته کار می‌کند افزون بر اینکه باید درگیر روایت و قصه باشد، با تکنیک هم درگیر است. تکنیک ساخت «فیلشاه» کاملاً بومی و ایرانی است. هیچ کس تجربه و صنعت خود را به یک کشور جهان سومی نمی‌فروشد. چون خیلی تأثیرگذار است. ما در «شاهزاده روم» این زیربنای فناورانه را به وجود آوردیم. 

*یکی از ویژگی‌های آثار شما، کار گروهی است؛ یعنی این آثار در مجموعه‌ای با عنوان «هنر پویا» ساخته می‌شوند، بفرمایید اهمیت کار گروهی در تولید این آثار چه بوده است؟
به یقین اگر «فیلشاه» به این نتیجه موفقیت‌آمیز رسیده، حاصل کار گروهی است. در این پروژه حدود 220 نفر با تخصص‌های گوناگون دخیل بودند. ما گروه «هنر پویا» به طور هدفمند در حال فعالیت هستیم. هدف ما این است که سالی یک انیمیشن سینمایی تولید کنیم. اولین قدم این است که بچه‌های ایرانی بتوانند انیمیشن‌هایی که محصول کشور خودشان است را تماشا کنند و آثاری که دارای قهرمانان و داستانی برآمده از فرهنگ ایرانی و اسلامی باشد در دسترس فرزندان این کشور قرار بگیرد؛ آثاری که با آنها بتوانند نقشی در زندگی کودکان و نوجوانان ایفا کنند و الگوهایی در زندگی آنها باشند. این هدف جمعی ما در هنر پویا است. 

*نکته مهم این است که شما و گروه‌تان، منتسب به جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی هستید، امروز موفقیت انیمیشن ایران به نام شما ثبت می‌شود، اما چرا مسئولان فرهنگی به این مسئله کمتر توجه می‌کنند؟
متأسفانه جوانان در اين‌گونه عرصه‌ها کمتر جدی گرفته می‌شوند. این معضل در عرصه علمي کمتر شده است. به همین دلیل هم شاهد شکوفایی و رشد علمی چشمگیری در کشورمان هستیم. اما این اتفاق در عرصه فرهنگ و سینما کمتر دیده می‌شود. شايد يکي از دلايل اين بوده که ما مسحور آثار غربي هستيم و فکر مي‌کنيم خودمان هيچ‌گاه نمي‌توانيم کار خوبي توليد کنيم. اما اين اشتباه بزرگي است. همان‌طور که در عرصه علمي توانستيم به موفقيت‌هاي بزرگي برسيم، در عرصه فرهنگ هم مي‌توانيم، منتها بايد به جوان‌ها اعتماد و از آنها حمايت شود.

*کار آینده شما درباره چه موضوعی خواهد بود؟
در حال کار روی یک داستان با موضوعی امروزی و در ایران هستیم. این انیمیشن موضوعات مختلفی ازجمله محیط زیست خواهد داشت.

به گزارش همه خبرگزاری‌های داخلی و خارجی، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا چند روز پیش تصمیم خود را درباره «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) یا توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اعلام کرد. او در یک اقدام پیش‌بینی شده از جانب سیاستمداران کشورمان، بالاخره آن روی عهدشکنانه و غیرقابل اعتماد بودن خود را به جهانیان نمایاند و موجب شد یکی از مسئولان وقت دولت در اظهار نظری شجاعانه بگوید: «دیدید گفتم این آمریکا بدعهده و نمی‌شه بهش اعتماد کرد؟! البته ناگفته نمونه که ما در باب توافق برجام، این قدم‌های سخت و طاقت‌فرسا، آن هم زیر آفتاب گرم و سوزان کشورهای غربی، از جمله فرانسه را برداشتیم تا شما مردم شریف ایران متوجه بشید این آمریکا همون آمریکاییه که در دوره دکتر مصدق و رژیم گذشته علیه این ملت اقدامات خصمانه داشته تا جایی که حتی حمایتش از صدام و سرنگونی هواپیمای مسافربری و اقداماتی را که علیه مردم افغانستان، یمن و عراق و منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و دیگر مناطق داشته، به صراحت اعلام کرده است.»
به گزارش خبرگزاری ما و حاضران در میدان «نقش برجام»، جهانیان نیز با انداختن حلقه گل دوستی بر گردن تیم مذاکره‌کننده ما، ضمن دعوت ایشان به ادامه راه، با تشویق تیم ایرانی، بر این تیزهوشی و پیش‌بینی صورت گرفته احسنت گفتند و بالاتفاق در صف موافقان برجام و پشت سر تیم مذاکره‌کننده، در حالی که ایشان را با لبخند و شاخه گل به سمت ادامه راه برجام هُل می‌دادند، بر این مهم اقرار کردند که تیم مذاکره‌کننده ما اونقدر آقاست که چنانچه همه طرف‌های مذاکره از برجام خارج شوند، این تیم، حتی به تنهایی و در سرما و گرمای روزگار، پابرجا بر سر عهد خود ایستاده و مواد توافق را بند به بند و موبه‌مو به صورت داوطلبانه اجرا می‌کند. 
همچنین به نقل از شاهدان عینی، طرف‌های مذاکره‌کننده ۵+۱ که با یک حساب سرانگشتی مساوی است با 5، در دفاع از مواضع انسان‌دوستانه و مسئولانه تیم مذاکره‌کننده ما و پاسخ به خروج غیر مسئولانه دولت آمریکا از برجام، در یک اقدام شجاعانه و غیر منتظره، با پرتاب کردن خودکارهای خود بر روی زمین، یکصدا گفتند: «ااااهّ!».
به گزارش خبرنگار ما، مسئول حفظ برجام در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران حاضر که نخواست نام خود را فاش کند، در حالی که نگاه خود را با حالت اسلوموشن از خبرنگار برمی‌گرداند، بدون بیان حتی یک کلمه و صرفاً با نگاه معنادارِ توأم با زبان بدن اظهار نظر فرمود: «ترامپ تصور کرده که با خروج از برجام، ما درجا می‌زنیم و برجام را ترک می‌کنیم، غافل از اینکه، برجام حق ماست، علاوه بر آن، هنوز طفلی نورسته است با عمری به طول حدود دو سال و اندی و نامردیست که این طفل را با این طول عمر کوتاه، بی‌دفاع در بزرگراه جهان تنها بگذاریم تا زیر دست و پای رهگذران له شود. تازه، ما با این همه مسئولیت و پست و مقام، اینقدرها بیکار نبودیم که قلب رآکتورمون رو اول با سختی از بدن صنعت هسته‌ای کشورمون دربیاوریم و جایش را سیمان پرملاط پرکنیم با قیمت کیسه‌ای چقدر تومان، اون هم از بازار آزاد، بعدش هم تو این قحطی کارگر بیکار، بریم دنبال کارگر بگردیم که این همه سیمان رو از گودال خارج کنن. حالا به فرض هم کارگر بیکار پیدا کردیم که اصلاً پیدا نمی‌شه، اونوقت چاله رو هم خالی کردیم، قطعات قلب رآکتور رو از کجا پیدا کنیم تا بزاریم سرجاش؟ بنابراین دنیا بداند اگر شده حتی پس از خروج همه اعضای توافق 1+5 از برجام، خودمون به تنهایی و با امید می‌ایستیم تا تدبیری بیندیشیم و ببینیم چطور و با چه راه‌هایی می‌توانیم این توافق خوب رو که به قول وزارت خارجه آلمان موجب امن‌تر شدن دنیا نسبت به قبل از برجام شده و حتی اروپا به همین خاطر، برای حفظ آن «سخت تلاش خواهد کرد» را حفظ کنیم، توافقی که سبب می‌شه جهان از ما خیالش راحت بشه و شب‌ها دیگه از ترس ما خواب‌های بد نبینه. به امید دنیایی بدون خونریزی زیر آسمانی آبی در کنار همپیمانان مؤدب غربی. علی بَرَکَتِ الله
بی شناسنامه


پ حسین کارگر/ از اواسط دهه 70 رفته رفته یک مناسک رسانه‌ای جدید در کشورمان به وجود آمد. از آن دوران، دنبال کردن سریال‌های مناسبتی تلویزیون برای ماه مبارک رمضان در لحظات پس از افطار، به یک عادت فرهنگی جمعی در ایران تبدیل شد؛ به این معنا که تعقیب کردن این سریال‌ها بخشی از برنامه‌های روزمره مردم در این ایام می‌شود. حتی آن دسته از مردم که در طول سال و در روزها و شب‌های معمولی، علاقه چندانی به دنبال کردن سریال‌های تلویزیونی ندارند، با شروع ماه مبارک رمضان، به پیگیری این‌گونه برنامه‌ها علاقه‌مند می‌شوند. یکی از دلایل چنین گرایشی نزد مردم، همزمان بودن پخش این سریال‌ها با لحظات خاص پس از افطار است که همه اعضای خانواده گرد هم می‌آیند و فضایی پر از نشاط و معنویت در خانه‌ها حاکم می‌شود. دلیل دیگر، خاطرات خوش به جا مانده از این‌گونه سریال‌هاست که سبب می‌شود بسیاری از مردم در شب‌های رمضان، خود به خود به سمت تماشای سریال‌های تلویزیونی جذب شوند؛ به همین دلیل، موقعیت زمانی ماه مبارک رمضان و به ویژه حد فاصل افطار تا نیمه شب، يك فرصت مناسب رسانه‌ای و فرهنگی براي صداوسيماست؛ به ویژه اینکه در این زمان، حال و هواي فردي و اجتماعي مردم هم به گونه‌اي است كه آمادگي بیشتری برای پذيرش مضامين متعالي دارند. همچنان که بار مسئولیت رسانه ملی برای تأمین نیازهای مخاطب در این مقطع زمانی افزایش می‌یابد. به ویژه اینکه این برنامه‌ها دقیقاً در تأثیرگذارترین ساعت‌های زندگي هموطنان‌مان، یعنی لحظات پس از افطار به آنها عرضه می‌شوند.  
بنابراین، سریال‌های تلویزیون در این مقطع از زمان می‌توانند نقش مکمل عبادت‌های مردم را ایفا کنند؛ اما متأسفانه طی چند سال اخیر سریال‌های ماه رمضان سيما از نظر تأثیرگذاری مثبت بر تعالی مخاطب، رو به افول بوده‌اند. این برنامه‌های مناسبتی، پس از دوران اوج دهه 80، از اواخر آن دهه با افت کیفیت، ساختار و محتوا مواجه شدند؛ به گونه‌ای که سریال‌های شش، هفت سال گذشته سیما در ماه رمضان را نمی‌توان با آثاری چون «صاحبدلان»، «او یک فرشته بود»، «اغما» و «میوه ممنوعه» و حتی مجموعه‌های طنزآمیز آن دوران مقایسه کرد.
سریال‌های ماه رمضان سال 97 تازه شروع شده‌اند. باید منتظر ماند و دید که آیا این سریال‌ها می‌توانند خاطرات برنامه‌های یک دهه قبل را زنده کرده و بار دیگر مناسک رسانه‌ای تماشای سریال‌های رمضانی در بین مردم را احیا کنند؟

 شعر مرگ برجام خوانده شد
ویژه‌برنامه «مرگ برجام سراب» با حضور چهره‌های شعر و موسیقی انقلاب با موضوع برجام در لانه جاسوسی سابق آمریکا برگزار شد. 
در این همایش، شاعرانی چون علی‌محمد مؤدب، میلاد عرفان‌پور، عباس احمدی و ملیحه رجایی شعر خواندند و در بخش موسیقی نیز حمیدرضا استادیان قطعه «جعبه سیاه» و ساسان نوذری قطعه‌ بوشهری «جاشوی بی‌پروا» را علیه آمریکا خواندند و محمدرضا شهبازی نیز استندآپ کمدی اجرا کرد.  در ادامه این برنامه از طریق ارتباط اینترنتی، ابراهیم احمد ابواشعر از فعالان رسانه‌ای فلسطینی در نوار غزه که برخی بستگانش را در جنایات اخیر رژیم جعلی صهیونیستی از دست‌ داده است، صحبت کرد. 
سکوت در کن برای جایزه!
سینماگران ایرانی حاضر در جشنواره کن در مقابل جنایات رژیم غاصب صهیونیستی سکوت کردند. امسال هم جشنواره فیلم کن میزبان تعداد قابل توجهی از فیلمسازان و بازیگران ایرانی، از جمله اصغر فرهادی و گلشیفته فراهانی بود. با توجه به اینکه برگزاری این دوره از جشنواره کن با کشتار گسترده فلسطینی‌ها همزمان شد، حوادث این روزهای فلسطین در جشنواره کن هم بازتاب پیدا کرد؛ اما در کمال شگفتی، اعتراض به جنایات رژیم کودک‌کش صهیونیستی نه از سوی هنرمندان ایرانی، بلکه از سوی منال عیسی، بازیگر لبنانی‌ـ فرانسوی به نمایش درآمد. بسیاری معتقدند، علت سکوت سینماگران ایرانی حاضر در جشنواره کن در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی این است که در صورت اعتراض ممکن است از جوایز این جشنواره باز بمانند.

خداحافظی
 با اخبارگوی خاطره‌ساز
قاسم افشار، گوینده به یادماندنی اخبار صداوسیما از میان ما رفت و خاطرات خود را به جا گذاشت.
صدای مرحوم افشار با بسیاری از حوادث دوران دفاع مقدس در هم آمیخته است. وی از سال‌هاي اول انقلاب، گويندگي در بخش‌هاي خبري راديو و تلويزيون را برعهده داشت و در بحبوحه سال‌هاي دفاع مقدس با صدايي حماسي بارها اخبار مربوط به پيروزي‌هاي رزمندگان اسلام را به اطلاع هموطنان رسانده بود.
قاسم افشار روز چهارشنبه 26 اردیبهشت 97 در 67 سالگی و بر اثر سکته قلبی از دنیا رفت. پیکر وی پس از تشییع، طبق وصیت خود وی در بهشت زهرا(س) و در جوار آرامگاه دخترش به خاک سپرده شد. 
برپایی نمایشگاه
 پایان یک داعش
آیین افتتاحیه نمایشگاه «پایان یک داعش» به مناسبت روز نکبت متشکل از ۶۵ اثر برگزیده از سراسر جهان در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری برگزار شد.
در این نمایشگاه،۸۷۰ شرکت‌کننده از ۶۴ کشور جهان، بیش از دو هزار و صد اثر را به دبیرخانه ارسال کردند. این آثار شامل هزار و ۷۸ کارتون، ۴۱۵ کاریکاتور چهره و ۶۳۵ پوستر بود.
 ایران با ۳۲۹ شرکت‌کننده، چین با ۲۱۲ هنرمند و ترکیه با ۴۵ شرکت‌کننده بیشترین سهم را در این رویداد
 دارند.
گفتنی است، نمایشگاه پایان یک داعش تا روز ۱۲ خرداد همه ‌روزه (به ‌جز ایام تعطیل) از ساعت ۹ تا ۱۸ 
برپاست. 
سبک زندگی بزرگان دین
 در یک برنامه تلویزیونی
سبک زندگی و سیره خانوادگی شخصیت‌هایی، چون امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی، شهید بهشتی، شهید مطهری و... در قالب یک برنامه تلویزیونی به نمایش درمی‌آید.
مرکز مستند سوره آثار کوتاهی را با موضوع سبک زندگی علما تولید کرده است که در ایام ماه مبارک رمضان روی آنتن خواهد رفت. 
در این مجموعه 20 قسمتی که «قصه‌های زندگی» نام دارد، داستان‌های کوتاهی از زندگی علمای قدیم و معاصر روایت شده است که از این شخصیت‌ها می‌توان به علامه طباطبایی، امام خمینی(ره)، آیت‌الله مجتهدی تهرانی، شهید بهشتی، شهید مطهری، شیخ عباس قمی، شیخ کبیر و... ‌اشاره کرد.

نمایش فیلم ضد داعش 
در کره و ژاپن
فیلم «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا در ابتدای راه اکران بین‌المللی، اواخر تابستان در کشورهای کره جنوبی و ژاپن به نمایش 
در خواهد آمد.
این فیلم سینمایی را که به سه زبان بین‌المللی ساخته شده است، چندین کشور خریداری کرده‌اند و در کره جنوبی و ژاپن به روی پرده خواهد
 رفت.
 «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا و تهیه‌کنندگی محمد خزاعی با گذشت نزدیک به دو ماه از اکران در سینماهای تهران و شهرستان همچنان با استقبال مردم همراه است و توانسته است در آستانه فروش ١٣ میلیارد تومانی قرار گیرد.


جامعه جهانی امروز دیدنی است
عدل و عدالتش به فلسطین شنیدنی است
کودک‌کشی عدالت غرب است در جهان
با گرگ‌های وحشی و خونخوار، همزبان
در غزه آب نیست بنوشند کودکان
مظلوم و بی‌پناه، سپارند تشنه جان
باید نوشت باز لغت‌نامه‌ای دگر
چون قاعده عوض شده، با دست فتنه‌گر
معیارها دوگانه شده در مرام غرب
خون می‌چکد، فریب مخور از پیام غرب
هر روزه می‌زنند، طلبکار می‌شوند
هر روز بگذرد، همه مکار می‌شوند
حمله دفاع(1) نام گذارند، غربیان
باشد هجوم(2) دیوصفتان، بلکه ارمغان
شرم و حیا، به باد فنا رفته این زمان
واضح‌ترین مسئله گردیده چیستان
منظور من ز غرب عموسام آشناست
بس که دریده، خورده، بگویید اژدهاست
عبدالمجید فرائی
________
۱ـ رژیم اشغالگر قدس با برنامه قبلی و با اجازه آمریکا، به فلسطینیان حمله می‌کند، «ترامپ» و دولتمردان آمریکا می‌گویند، از خود دفاع می‌کند.
۲ـ هجوم و تجاوز به افغانستان و عراق را نجات و دفاع از مردم آن دو کشور قلمداد می‌کنند.


گاهی چنان وقف این و آن می‌شوی
که یادت می‌رود خودت هم هستی
و گاهی چنان تلاش می‌کنی و خشت بر خشت خیال می‌گذاری
که گویی آمده‌ای برای همیشه بمانی
تو گاهی در شلوغی همین برو و بیاها گم می‌شوی
آن‌قدر گم، که چشم آب نمی‌خورد دوباره پیاده شوی
گاهی آن‌قدر همپای عقربه‌ها می‌دَوی که از خودت جا می‌مانی...
رو راست باش!
آخرین باری که با خودت خلوت کرده‌ای یادت هست؟
چند وقت است که پای حرف‌های دلت ننشسته‌ای؟
چند وقت است که به وجدانت سر نزده‌ای؟
تو حق داری!
دنیا و حواشی‌اش تو را چنان تسخیر کرده‌اند
که همه چیز را پاک فراموش کرده‌ای
حتی فراموش کرده‌ای که عزیزی در راه است
او که وجود نازنینش سامان این سرزمین است
بیا و از قید تعلقات رها شو
باور کن صلاح تو و همه اهل زمین در همین است...