تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۵  ، 
شناسه خبر : ۱۰۱۵۸۸
در پاسخ به نیاز کشور به نظرات کارشناسی

بهناز صادق‌پور
تغییرات گسترده مدیران در دولت نهم و کنار گذاشتن بسیاری از افراد باسابقه و با تجربه موجب شد، گروه های گوناگون علمی و سیاسی به فکر تشکیل NGOهایی برای دادن مشاوره و بروز تجربه انباشته بیفتند. برخی هم که از پیش لزوم تشکیل چنین تشکل هایی را دریافته بودند، زمان را برای ورود به عرصه فعالیت غیردولتی مناسب دیدند و این همه موجب شد، در کنار دولتی شدن بسیاری از اتحادیه های صنفی و NGOها، تشکل های غیردولتی جدیدی نیز خلق شود.
مجتمع رفاهی بهارستان واقع در خیابان کارگر هم، روز پنجشنبه شاهد تشکیل تشکل جدیدی بود. تشکلی با عنوان «انجمن خبرگان برنامه ریزی» که بحق هم خلاء آن حس می شد و هم با توجه به اعضای آن می توان از هم اکنون امیدوار بود که کارهای بزرگی به ثمر برساند. پلاکارد بزرگ سردر سالن هم حاوی این عبارت بود: «اولین مجمع عمومی عادی انجمن خبرگان برنامه ریزی 9/6/85». به این ترتیب نهم شهریورماه سالن مجتمع رفاهی سازمان مدیریت و برنامه ریزی در انتظار دیدن مدیران، معاونان و روسای گذشته و حال سازمان بود. کسانی که اکثرا جوانی را پشت سر گذاشته اند. نسل های متفاوت برنامه ریز ایران که تجربه عظیم تصمیم سازی بخش های گوناگون کشور را در سابقه خود دارند.
اولین کسی که به عنوان میزبان در سالن حاضر بود، سیدعطاءالله هاشمی یکی از اعضای موسس بود. پس از او بایزید مردوخی مدیر امین سازمان آمد و با فاصله زمانی 30 دقیقه، رفته رفته سایر اعضا از راه رسیدند. گویی هم کلاس های یک مدرسه بودند، مدیران سپیدموی سازمان چنان از دیدن هم مشعوف می شدند که شوق و سرزندگی کودکان را نشان می دادند. گروهی عصازنان می آمدند و از سوی نسل های بعدی سازمان، استاد خطاب می شدند. جوان ترها هم آمدند و آرام میان همکاران خود جای گرفتند. احوالپرسی و نقل خاطرات گذشته چنان همه را بر سر ذوق آورده بود که حدود یک ساعت بدین منوال گذشت و هیچ کس دلش نمی آمد، رسمیت جلسه را اعلام کند. نهایتا اما در ساعت 10/45 دقیقه جلسه رسمیت یافت تا 6 دستور جلسه اجرایی شود: گزارش هیات موسس، انتخاب هیات رئیسه مجمع، تصویب طرح اساسنامه، تعیین حق عضویت سالانه، انتخاب روزنامه کثیرالانتشار و انتصاب اعضای هیات مدیره امسال.
تبریک تولد انجمن
میرداوود حسینی میلانی یکی دیگر از اعضای هیات موسس انجمن، نخستین کسی بود که برای ارائه گزارش هیات موسس پشت میکروفن قرار گرفت. حسینی میلانی با تبریک تاسیس انجمن شروع کرد: «تاسیس انجمن خبرگان برنامه ریزی را پس از 2 سال تلاش، تبریک می گویم. پس از 2سال پیگیری بالاخره مجوز تشکیل انجمن خبرگان صادر شد و انتخابات انجمن برای اعضای هیات مدیره امروز پنجشنبه صورت می گیرد. هیات موسس انجمن 9 نفر هستند که با کمال حسن نیت و با اتفاق و اتحاد کار را جلو بردند. در شرایط کنونی کشور نیاز به استفاده از نیروی فکری مدیران سابق و فعلی سازمان دارد. هیات رئیسه اولین مجمع عمومی عادی سالانه هم تشکیل شده است. دکتر نجفی رئیس جلسه هستند، دکتر مردوخی ناظر، دکتر حسینی ناظر و آقای معماری منشی جلسه.»
حسینی میلانی همچنین گفت: «از آقای مجیدی معاون اجتماعی وزارت کشور متشکرم. از خانم بروجردی که پیش از ایشان در این سمت بودند هم تشکر می کنم. همچنین از دکتر امیری مدیرکل دفتر اجتماعی وزارت کشور سپاسگزارم. از آقای اکرمی معاون فعلی پشتیبانی سازمان هم که در سفر حج هستند و خیلی برای انجمن زحمت کشیدند سپاسگزارم.»
حسینی میلانی ارکان انجمن خبرگان برنامه ریزی را هیات مدیره، مجمع و بازرسان اعلام کرد و توضیح داد: «امروز 5 عضو هیات مدیره و2بازرس انتخاب می شوند.» سپس اعلام کردند اگر همه حضار موافق اساسنامه هستند، با قیام خود به آن رای مثبت بدهند که با قیام اکثریت اساسنامه تصویب شد.
کاندیداهای هیات مدیره
دکتر محمدعلی نجفی تنها رئیس سابق سازمان بود که در جلسه حضور یافته بود.
نجفی با شوخ طبعی و تسلط همیشگی، جلسه را به خوبی اداره کرد و لابه لای سخنان جدی خود، چندین بار موجب خنده و فرح حضار شد. نجفی گفت: «ثبت انجمن خبرگان برنامه ریزی را که با اعیاد شعبانیه تقارن معنی داری دارد، تبریک می گویم. همچنین تشکیل مجمع با آخرین جلسه مجلس خبرگان هم، مقارن بود. هیات موسس انجمن، یک سال گذشته خیلی تلاش کردند. ثبت چنین انجمن هایی نیاز به وقت گذاشتن زیاد دارد. 5 عضو هیات موسس عبارتند از عطاءالله هاشمی، بیژن رحیمی دانش، عبدالله ناخدا، محمدرضا حاجی قوامی و میرداوود حسینی میلانی. 4عضو دیگر هم به این عده کمک کردند.»
از میان اعضای هیات موسس 4 نفر بازنشسته و تنها یک نفر هنوز مشغول کار است. آقای حاجی قوامی هم اکنون مشاور معاون تولیدی سازمان است. نجفی ادامه داد: «در کنار رئیس موسس دوستانی هم برای تنظیم اساسنامه کمک کردند.» وی گفت: «امروز می شد برای عضویت در هیات مدیره، یا هیات رئیسه مجمع کاندیدا شد. من دیدم ریاست موقت جلسه نقد است، بنابراین آن را انتخاب کردم. ابتدا در مورد تعیین حق عضویت سالانه و روزنامه رسمی تصمیم می گیریم و بعد در مورد انتخاب اعضای هیات مدیره و بازرسان. از آنجا که هیات رئیسه اولین حق عضویت را تعیین می کند، امروز حق عضویت10هزار تومانی از اعضا اخذ شد.» نجفی سکوت کرد تا پیشنهادات دیگر در خصوص حق عضویت اعلام شود. علیزاده طباطبایی اولین کسی بود که پیشنهاد خود را مطرح کرد: «سالانه 200 هزار تومان.» پس از او امین فر ماهانه 10 هزار تومان را پیشنهاد داد. خود نجفی هم سالانه 100 هزار تومان را مطرح کرد. نهایتا یکی از حضار گفت سالانه 60 هزار تومان و پس از رای گیری، 60 هزار تومان رای آورد. نجفی درخصوص حق عضویت گفت: «فواصل دریافت حق عضویت را خود هیات مدیره تعیین کند. ضمنا اگر کسی مایل بود بیشتر به انجمن کمک کند، این فرصت فراهم است. در اساسنامه گفته شده بودجه انجمن می تواند از هدایا، اعانات، قبول وصایا، حق عضویت و... باشد.» پس از حق عضویت سالانه نوبت به تعیین روزنامه رسمی رسید. از همان ابتدا چند نفری گفتند «شرق» اما نهایتا روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه رسمی رای آورد.
دستور کار دیگر جلسه و البته مهمترین آن هم تعیین هیات مدیره و بازرسان بود. اول از همه پیشنهاد شد که پنج عضو هیات موسس کاندیدای هیات رئیسه باشند. بنابراین ابتدا نام بیژن رحیمی دانش، میرداوود حسینی میلانی، سیدعطاءالله هاشمی، عبدالله ناخدا و محمدرضا حاجی قوامی روی بورد نوشته شد. سپس علیزاده طباطبایی اعلام کرد، روغنی زنجانی که در جلسه حضور نداشت می خواهد کاندیدای هیات مدیره باشد. نجفی هم دکتر دژپسند را پیشنهاد کرد که دژپسند رد کرد. محمدعلی دهیاری، فتح الله اسپند، محمود علیزاده طباطبایی، خانم ناهید پوررستمی، احمد صمیمی، سیدرحمت الله اکرمی
که در سفر حج بود مسعود روغنی زنجانی، مهدی اخلاقی فیض آثار، سیدعمادالدین قاضوی، صمیمی دهکردی، امین، کاظم اکبری، واعظ محمودی، غلامرضا تاجگردون، مجتهد، ناهید حکیم شوشتری، شهسوار خجسته و محمودی هم کاندیدا شدند و به این ترتیب نام 25 کاندیدای هیات مدیره روی وایت بورد نوشته شد. اما در همین زمان گروهی با کاندیداتوری اشخاص غایب مخالفت کردند. نجفی هم اعلام کرد، ابتدا یک نفر مخالف حذف افراد غایب صحبت کند و بعد یک نفر موافق. علیزاده طباطبایی به عنوان مخالف گفت: «مخالفم. چون اعلام شفاهی مطمئن تر است و وقتی کسی شاهدی برای کاندیداتوری دارد حتی در صورت غایب بودن، بهتر است ثبت نام شود. چرا که با تلفن یا از قبل اعلام کرده است.»
موافق هم گفت: «بهتر است نماینده وزارت کشور بگوید باید کاندیداتوری کتبی اعلام شود یا نه و آیا کاندیداتوری غایبین صحیح است یا خیر.»
نماینده وزارت کشور هم گفت: «باید شرایط مساوی باشد. اگر درج می کردید تا 48 ساعت قبل از برگزاری مجمع، کاندیداها کتبا اعلام کنند، امروز غایبین امکان کاندیداتوری نداشتند. اما حال که فی المجلس ثبت نام کاندیداها را انجام دادید، افرادی که غایبند اما شاهدی در جلسه دارند، می توانند کاندیدا شوند. منع قانونی هم ندارد. چون قبلا اعلام کاندیداتوری نشده، الان عدم کاندیداتوری، سلب حق است.» پس از توضیح نماینده وزارت کشور، نوبت به کاندیداتوری برای بازرسی رسید. نجفی شرایط بازرس را چنین خواند «طبق ماده23، مجمع عمومی عادی 2 نفر بازرس اصلی و یک نفر بازرس علی البدل را برای یک سال انتخاب می کند. کسانی که واجد شرایط زیر باشند نمی توانند بازرس شوند.» نجفی با خنده شرایط منع کاندیداتوری بازرس را خواند و خنده حضار هم بلند شد، «ارتکاب جنایت، یا کسانی که به دلیل محکومیت از حقوق اجتماعی محروم هستند و در دوره محرومیت قرار دارند، هیات مدیره و مدیرعامل کنونی انجمن، اقربای نسبی و سببی مدیران تا درجه سوم و همسر اشخاص مذکور در بند 2». سپس نوبت به کاندیداها رسید که آقایان ایرج، علی منصوریه، علی بهداد، مستخدمین حسینی، پرویز شهریاری راد، ستوده ، صفدری و خسروآبادی کاندیدا شدند. با وجودی که همه کاندیداها امکان داشتند خود را معرفی کنند تنها یک نفر از این حق استفاده کرد. خسروآبادی در معرفی خود گفت: «من 9 سال مدیر مدرسه بودم و خدمت آقای نجفی. بعد به شهرداری تهران رفته و سپس به سازمان ایرانگردی، بعدا به سازمان مدیریت و برنامه ریزی آمدم. اگر اول وارد سازمان می شدم و بعد به سایر بخش ها می رفتم، بهتر بود.» سپس نام کاندیداها قرائت شد و کاندیداها یک به یک بلند شدند و حضار دست زدند. مهمترین قسمت برنامه هم که رای گیری بود فرا رسید. نماینده وزارت کشور توضیح داد: «توجه کنید وقتی برگه آرا را تحویل گرفتید، ابتدا برگه را دو نیمه کنید و در قسمت آرا، کاندیداها و در قسمت مشخصات، مشخصات رای دهنده را بنویسید. به تعداد برگه های مشخصات، رای ها خوانده می شود.» نجفی هم توضیح داد: «قبل از ثبت رای توجه کنید آیا شرایط عضویت را دارید یا خیر: تابعیت ایران، داشتن حداقل 18 سال سن، انجام خدمت در ریاست یا معاونت یا مدیرکلی سازمان یا وزارت برنامه و بودجه، ریاست دفاتر یا ادارات کل سازمان یا وزارت یاد شده، ریاست سازمان های استانی. اعضا باید یک سال سابقه خدمت در سمت های فوق را داشته باشند. در صورتی که سابقه شان در سمت های فوق کمتر از یک سال بود، باید 5سال هم سابقه کارشناسی در سازمان داشته باشند.»با این توضیحات حضار رای خود را به ظروف مربوطه ریختند و شمارش آرا به بعد از ناهار موکول شد. پیش از آنتراکت جلسه، قاضوی پشت تریبون رفت و اعلام کرد که «هم اکنون نیاز انجمن، مکان است. اگر در ادارات مکانی هست که به صورت موقت در اختیار انجمن قرار گیرد، اعلام کنید همچنین از اعضای شاغل غیربازنشسته خواست که کارهایی را به انجمن ارجاع کنند تا از محل دریافتی آن پروژه ها، هزینه فعالیت های انجمن تامین شود.»
همه یاران سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی
شاید مهمترین نکته جلسه پنجشنبه، حضور طیف های گوناگون سازمان بود که بدون توجه به دیدگاه ها و احیانا نظرات سیاسی دور هم جمع شده بودند.گردهمایی ای که نشان می داد فعالیت انجمن خطی و سیاسی نیست. در میان حضار فرهاد دژپسند معاونت فعلی تولیدی سازمان، آقای داریانی سرپرست معاونت انسانی، مجید یارمند مدیرکل معاونت اجتماعی و رامین پاشایی فام مدیرکل دفتر اقتصاد کلان هم حضور داشتند. اکرمی معاون پشتیبانی سازمان هم به دلیل سفر حج در جلسه نبود اما برای کاندیداتوری هیات مدیره اعلام آمادگی کرده بود. همین رفتار و صمیمیت فارغ از جناح بندی ها موجب شده سازمان مدیریت و برنامه ریزی همواره نشان کارشناسی خود را حفظ کند و کمتر در معرض انگ های سیاسی قرار گیرد.برای اولین مجمع عمومی عادی سالانه 200نفر دعوت شده بودند که 75 نفر در مراسم شرکت کردند و نخستین هیات مدیره انجمن را برگزیدند تا به زودی این انجمن وارد عرصه فعالیت های مشاوره و برنامه‌ریزی شود.