صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۴  ، 
شناسه خبر : ۱۴۰۸۶۵

بصیرت:همایش، کنگره و سمینار و واژگانی از این دست گستره ای جهانی دارند و اصولا در تمام عرصه گیتی در ابعاد مختلف به کار برده می شوند. در واقع مراد از برگزاری همایش ها و سمینارها در کشورهای توسعه یافته کمک به ارتقا و توسعه دانش و ارائه راه حل ها ، راهکارها و تدوین استراتژی ها و تکتیک هایی در راستای هدف اصلی برگزاری آن گردهمایی یا همایش است. در این حال این همایش ها از آنجا که با نگاهی دقیق و با وسواس خاص علمی برگزار می شود و تنها در خدمت هدف اصلی برگزاری همایش است دارای پیامدها و نتایج قابل توجه بسیار است. نتایجی که گام های مهمی در کمک به اتاق های فکر، برنامه ریزان و تصمیم گیرندگان سطوح مختلف دولتی و یا خصوصی درجهت دستیابی به آرمان ها و اهداف خود است. در کشور ما ایران نیز از دهه های قبل نگاه به برگزاری همایش ها مورد توجه قرار گرفته است اما این توجه در بسیاری از موارد عملا راهی به سوی اهداف و آرمان های برگزاری یک همایش نداشته است. کافی است به خیل عظیم وزارتخانه ها، دانشگاه ها و نهادهای دولتی و غیردولتی ایران و تقویم سالانه آنها نگاهی داشته باشیم تقویمی که انباشته از برگزاری همایش ها و سمینارها در موضوعات مختلف و چند بعدی است. در واقع گاه رقابت در این حوزه و گرایش به همایش سالاری آنچنان در میان مدیران و نهادها اوج می گیرد که عملا پرستیژی، تشریفاتی و غیرعملی و حتی به گونه ای رقابت میان بخش های گوناگون دولتی و یا خصوصی می شود، رقابتی که در واقع نه تنها نگاهی دوراندیشانه به پیامدها و اثرات مثبت برگزاری هر همایش ندارد بلکه عملا باعث اسراف و تبذیر میلیاردها تومان از بودجه سالانه کشور و نهادها در راه برگزاری همایش هایی صرفا نمایشی می گردد. در این میان جالب توجه است که سالیانه در کشور صدها همایش استانی، ملی و بین المللی برگزار می شود، همایش هایی که اگر نیک در آن نگریسته شود بسیاری از آنها نیازمند نگاهی بازشناسانه در علت اجرا و اهداف آن است. در این راستا جالب توجه است که در برخی از همایش های بین المللی شرکت کنندگان خارجی با نگاهی متعجب به همایش می نگرند یعنی همایشی که قرار بوده است در خدمت توسعه و رشد و افزایش ابعاد علمی و رشد و توسعه کشور باشد عملا به گردهمایی بدون نتایج مثبت تبدیل می شود و در کنار آن با صرف میلیون ها تومان از بودجه و اهدای جوایز بسیار نیم نگاهی به آینده نیز ندارد. در چند سال گذشته نهادها و مقامات مختلف کشوری کوشیده اند تا گام های مهمی در راستای حذف همایش های غیرضروری، کنار گذاردن همایش های نمایشی و زدودن هزینه های هنگفت غیرلازم جانبی سمینارها بردارند. اما با توجه به تداوم روند این معضل در کشور ما رفع آن نیازمند تلاشی مضاعف از سوی مجلس و به ویژه دولت را می طلبد.